AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.305

Problem med hastighetsmätare som inte fungerar

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Tja. Nu har min hastighetsmätare tydligen börjat glappa då den bara fungerar ibland. Den fladdrar lixom upp och ner. När hastighetsmätaren inte fungerar fungerar inte heller trippmätaren.

Har plockat ner instrumenthuset men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter..Har bara hittat 2 ställen som ser lite mysko ut, men vet inte om det har med saken att göra?

Länk

Länk

Kan det funka att byta dey här kretskortet tror ni eller vad ska man annars göra? Vill helst inte byta ut allting

mvh
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Har du kollat så det inte är dålig kontakt i hastighetsgivaren som sitter på bakaxelklumpen??

hjorten
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
tror knappast felet ligger där, då den börjar fungera om man slår på instrumentpanelen?
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
någon måste väl veta vad man ska kolla efter eller byta först. har ju tom ansträngt mig att ta 2 bilder :)
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
då testar jag att frågar om alla instrumenthus till E30 passar till 325 E30?
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Vet inte om det är så mycket till hjälp men har du kollat kabelstammen bakom instrumentpanelen? Annars vet jag inte riktigt hur du ska göra..men någon annan kan säkert svara på det

ha de bra
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
jo det har jag gjort, har haft på kontaktspray och grejer så det är inte där det felar, slår jag på panelen vaknar den till liv ibland. nån annan som vet?
Se
64
Segge
320i -86
Kan nästan garantera att du ha glapp nånstanns, kallödningar är inte alls ovanligt i mätarhusen på 80-tals bilarna.

Brorsan hade en 320 -85 med exakt samma fel. Dunkade han så började hastighetsmätaren att funka. Vi plockade lös den och jag var och värme på alla lödningar och la till lite extra lod där jag tyckte det behövdes. Därefter funkade allt felfritt. Passa på att byta SI-batterierna när du ändå har lös grejerna och lödpennan är varm.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Tack för svaret! Si batterierna visar 3 volt så de är ju som de ska.. Däremot ska jag testa att löda som du sa..Men kan du säga exakt vilka jag ska löda som du ser på bilderna jag tagit. Ska i princip allt som finns på ovansidan behöva få lite extra lod på?

mvh
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Hmm ska försöka precisera mig lite..det är där resistorerna och annat går ner i själva kretskortet, som ser ut som små ringar, som jag ska lägga på lod på eller är det fler ställen?

mvh
Se
64
Segge
320i -86
Alltså jag lödde allt jag kom åt. Och när det blev "hål" så la jag på lite mer så det fyllde ut. Om du har en lödstation med reglerbar temp, ha den på 350 grader och värm 5-10 sekunder så lodet hinner väta ordentligt. Det är ju iaf ett 2 lagers mönsterkort, kan vara fler och då är det viktigt att tennet hinner väta ordentligt. Tänk på att IC kretsarna är känsligare än tex en resistor så börjar den bli varm efter att du lött ena sidan, låt den svalna innan du fortsätter. Det brukar vara ganska lätt att se vars man varit och värmt på.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Då har jag lött samtliga punkter på kortet men det fungerar fortfarande inte..Vet du något annat man kan testa? Funderar på att sätta dit ett nytt kretskort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.