AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.840

Dieselbox VS Chipning VS hemmapul

mi
447
min528
525tds Touring -93
Har skaffat mig en diesel för ett tag sedan, och jag, som dom flesta andra tycker väl inte att de skadar me lite kräm under huven, så då har jag sökt här å läst å tittat å luskat och kommit fram till att de finns 3 alternativ:

* Köpa en box, typ KCR eller liknande (dyrast, men enkel att koppla ur vid bes)
* Låta nån firma modifiera befintlig programvara (strul i bes.?)
* Åka till BMW och låta dom ställa upp pumpen med deras dator och sen sköta resten själv med justering av laddtryck och sånt (billigast, men kräver lite skruvande)

givetvis vill jag kunna få den genom besiktning utan några problem, har då funderat över vad egentligen SPB mäter för värden på avgaserna från en 93ans turbodiesel, om det är som jag tror att dom endast mäter röktätheten så kanske det är så enkelt att se till att man har ordentligt med laddtryck så den inte ryker så förbannat som en påställd diesel gärna gör

vad tycker ni? hur har ni gjort?
mi
447
min528
525tds Touring -93
förresten, hur har du gjort med alla dina bilar Helgonet? :D
jag har satt dit mekaniska pumpar på samtliga som ställs ned vid besiktning till minimum och laddtrycket ligger då bara runt 1.0bar
sen är det bra att ställa ned gasarmen så att motorn inte tokvarvar när dom ska göra vansinnestestet.
det bästa är som sagt att byta till mekanisk pump vilket oftast brukar vara billigast plus att du får då ut mer effekt än med chip.
har du automat på din bil?
isåfall så tar dom inte avgasvärden och får inte gasa upp motorn

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
mi
447
min528
525tds Touring -93
jahaja, på min sitter det ju elektronisk pump och därmed ingen gaswire eller nått mekaniskt fram till pumpen, om man då monterar en mekanisk pump med gasreglage hur har du då gjort med gaswiren och pedalen och sånt?

var har du plockat dom mekaniska pumparna ifrån? lastbilar? :D eller från gamla 524orna?

Nej jag har manuell, men då är det ju bara å göra som du säger å vrida ner pumpen och laddet så den inte ryker någe

Känns liksom som att man byter ner sig om man monterar en mekanisk pump från nån gammal bil på en som det har setat elektronisk, övertyga mig om fördelarna med mekanisk hehe.
min528: det finns bara fördelar med mekanisk enligt mig
du plockar dom från 324/524:an och sen fins det möjlighet att trimma upp den till att leverera ca300hk
jag tycker man byter ned sig när man har elektronik eftersom då är det nånting annat som styr vad du ska göra( hatar elektronik)
vet du vad potentiometern till gasen kostar på din bil?
hoojja vad dyr den är
fördelar mekanisk pump
1:den blir lättare att starta på vintern eftersom den får mer bränsle när man ställt upp den.
2:du får mycket mer effekt
3:du kan själv justera tomgång,bränslemängd, tillskottbränsle

gaspedalen sitter redan där och hålet för vajern
det man får göra är att köpa vajer till pumpen, koppla in magnetventilen från den elkontakt som går till elpumpen och sen är det bara att tuta och köra
du kanske hört talas om dieselmekens 525:a?
den gick ju hyfsat trots att den väger mycket

320-325
hmm vad kan en elektrisk pump leverera i effekt .. eller hur ser man till att den kan göra det?

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
mi
447
min528
525tds Touring -93
helgonet: ja du har ju rätt i att det är många prylar som kan börja krångla på elpumpar, ställverk å massa givare hit å dit det håller jag med dig om.

jag fick några funderingar:

1. Behöver man göra några som hellst ingrepp som hindrar en från att sätta tillbaks elpumpen igen om man skulle vilja?

2. Vad händer med övrig elektronik när det saknas en elpump i änden på kabeln som normalt går till pumpen?

3. Passar mekpumpen Bolt-On? förrutom slangar å sånt förståss, tänkte mer på fästen och pumpdrev å sånt?

4. Vilken vad sköter den magnetventilen?

5. Vad gör man med styrningen till laddtrycket? dosan på fjädertornet

Ja jag har sett det skrivits om den här och blev väldigt intresserad, hittade även nån hemsida å hoppades på att få se bilder och info, men sidan verkade rätt död
mi
447
min528
525tds Touring -93
förresten hittade en dieselpump på skroten från en 85ans 524a för 2000:- och konsol til pumpen för 150:-

verkar vara svårt å få tag på pumpar till dom
1. nej
2. ingenting
3.den ser likadan ut som elpumpen så visst passar den bolt on
men pumpdrevet måste flyttas över eftersom du har kedja på din vilket 324/524:an inte har
4. på den flerpoliga kontakten som går till elpumpen sitter det ett stift som går till magnetventilen på elpumpen. den skarvar man vidare isåfall
den sköter avstängningen av motorn
ström på så öppnas den
ström av så stängs den
5.laddtrycksstyrningen ska stängas och skötas med en t-koppling som man kopplar till en kulventil så har man justerbart laddtryck vilket är skönt om man ska åka fort och långt.
alternativt wastgaten men det är en dålig lösning eftersom då stängs avgaserna in
nu råkar du ha en av världens sämsta grenrör på din bil som bygger värme oerhört fort så att montera dit ett större grenrör och 524turbo också är ingen dum ide
men som sagt hör med dieselmeken söderut som har hållt på med just din kaross om du har fler funderingar

mi
447
min528
525tds Touring -93
okej, men tack för dom övertygende orden du skrivit hehe, blir nog å köpa en pump istället för en box, blir ju halva priset ungefär

undra om det går att montera en dieselpump från nån stor lastbil 6a, eller spridare kanske? vore fint :D

du förresten, varvräknare slutar fungera om man sätter dig mekpump hörde jag, lite tråkit utan den
varför skulle varvräknaren sluta fungera?
givaren sitter på växellådan inte i pumpen
Länk
vem har sagt så?

mi
447
min528
525tds Touring -93
det där är ju hastighetsgivaren

jag läste det här nånstans på forumet vill jag minnas

ska i alla fall åka å hämta dieselpump och turbo nu idag

320-325
vaa jag tappar hakan passar den gamla 524 pumpen bolt on stort sätt på 525ans .. det är ju underbart.. så kanske jag oxå skulle gjort. men kan man få ut mer hk ur den gamla mekaniska pumpen ..?? i så fall varför?.

så bra att du finns här helgonet.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
min528:a
sorry läste lite för snabbt
lustigt förresten att på 324/524an så ÄR det där den får varvsignalen ifrån medans på 525:an står det hastighetsmätare
Länk
den går till växellådan och sitter under startmotorn
är det felskrivet på 525:an då eller?
Länk
där är den som på övriga bmw i bakaxeln

mi
447
min528
525tds Touring -93
ja det msåte vara felskrivet,

nu har jag skaffat en pump och turbo, ser väl sådär ut, ska gå igenom båda grejjerna och plocka isär å göra rent och se om de verkligen är nå å ha

såg att turbo agget inte passar på mitt grenrör, får väl börja pula med ett eget grenrör på nå vis :P

ska iaf köpa wire och försöka få snurr på dieselpumpen och montera den å köra med orginalagget

mitt första mål är att få den att gå som en klocka med orörd justerskruv på pumpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.