AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.557

Pendlande tomgång vid start

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Hej!

Är då återigen ny ägare till en bmw, denna gång en 318is.
Ett problem jag upptäckt är att precis när bilen startas så vandrar tomgången i ca 5 sek.. sen går den till normalt ca 7-800 varv nånting och är då stabil. Den drar normalt med soppa och går underbart bra i övrigt.. men jag stör mig lite med detta tomgångspendlande i början. Svävar mellan 500-900 varv (om jag inte såg fel) i ca 4-5 sek (högst), sen lägger den sig på 800 och flyttar inte på sig.

Vad kan vara fel?
Är det dyrt?

mvh Henrik
Jag har precis samma fenomen på min is. Det har hänt att motorn lagt av för att den pendlat ner på för låga varvtal.
Ska prova rengöra tomgångsmotorn i helgen, får se om det kanske hjälper..
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Äntligen ett svar på min fråga!! Tack!
Jaha okej, har själv hört att det skulle kunna vara något sådant.. men eftersom jag inte är "händige-harry", så vill jag inte lägga ut pengar i onödan. Har också hört att man kan olja in tomgångsmotorn??
Min har ju inte dött än, men säg att jag skulle "köra på kopplingen" och det är en aningens lut, så lär den nog lägga av.
Ja, tomgångsmotorn kan börja kärva, och då kan det hjälpa om man rengör och smörjer den. Jag återkommer med besked om det gör någon skillnad eller inte..
M3
9
M3 TOBBE
320 -91
Jag tror de e tomgångs motorn!! Byte den på min 325!! Då pendade den o kunde låsa sig på vissa varv!! Kan ochså vara att han tar in luft i nån slang!!!
som e dålig!!

Prova gör rent luftfiltret, o luftmängds mätaren!!

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
M3 TOBBE: Jo, det är nog antagligen det! Men min pendlar ju bara vid start några sekunder, annars är allt normalt... förutom att dragläget är lite sisådär ibland. Luft tar den inte in, det har bmw-verkstan redan kollat åt mig.
Luftfiltret är utbytt igår till ett K&N filter, så det är ju nytt, dock vet jag inget om luftmängdmätaren. Vad ska man "hoppas" på? Tomgångsmotor eller mätaren?
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
hade pendlande tomgång innan jag gjorde lite service på min bil... innan servicen testade jag rengöra tomgångsmotorn och lmm men utan resultat... men efter jag justerat ventiler bytat kamrem vattenpump topppackning och lite annat smått och gått så har tomgången blivit perfekt.. kan inte saga vilket av det som tagit bort mitt fenomen men det är rätt skönt att det är borta för min stannade rätt ofta innan och slog man till gas hade den en tendens att döööö
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Lambdasonden kanske?

den brukar behöva bytas efter 12-15000 mil.
japp...

byt lambda sonden.... universal 1000:- på mekonomen...funkar lika bra som orginal..

0ver and out
ch
164
chris76
328 T-97
nån sa att varvet styrs av databoxen..har samma sak på min 328.......

Länk

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
hur gick det jonesono? Har nämkligen precis samma fenomen, Vid kallstart första 5-10 sekunderna pendlar den, sen ligger den fint o stabilt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.