|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar seriöst på en e34 540iA touring. På ett exemplar jag tittar på har nuvarande ägare angett att det finns rostangrepp på dörrkant. Han har skickat ett foto. Dock lite osäker om det är enda dörrkanten och jag väntar svar från honom. Så här ser det ut: Länk Jag har inte åtgärdat rostangrepp på bil förut och därför behöver er experthjälp :) 1. Hur illa är det? Är det värt att åtgärdas? 2. Hur bör man åtgärda det? (Antar man kan göra det själv) 3. Hur länge håller åtgärdet? Kommer bilen från bli en "rosthög" om 3 år även om man åtgärdar det? 4. Övriga kommentarer om rostet? Tack på förhand! | |
|
Jag skulle nog vilja se en bild på dörren med den nedre listen borttagen. Antagligen är det därifrån rosten kommer och under listen ser det värre ut. Svårt att ge rekommendationer utan att veta omfattningen men krasst så är rost som väl satt sig i nedre dörr-regionen svår att få bort p.g.a. alla plåtveck som finns där på insidan. |
|
|
Med litet tur kan ju hörnet på dörren fått sig en smäll, lacken slagits bort och rosten börjat. Kanske inte kommer inifrån alltså. Här är ett tips Länk. Om man inte har tillgång till bläster kan man slipa för hand eller med en trissa på en borrmaskin. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Rosten kommer med stor sannolikhet inifrån. Rosten börjar i plåtskarvarna i dörren för att därefter krypa ut under karossmassan som ligger på skarven. När det har kommit så långt så att det syns på utsidan så har det pågått länge. Man kan sminka och fördröja förloppet, men rosten i skarvarna kommer man inte åt. En bra tumregel vad gäller rost är att det som syns oftast är endast är en bråkdel av problemet. För att analysera skadan ordentligt så måste man dra bort nedre dörrlisten. Ola |
|
|
Om vi antar att rosten sitter i plåtskarvarna så är frågan om jag skall köpa bilen? Bilen verkar vara fräsch i övrigt och ar det mesta utrustning som jag önskar såsom farthållare, m5 sysII fälgar, drag, rullgardiner, aircond, webasto, svart skinn, lastnät, vinterdäck dubb, lastgolvsskydd, tacklucka, cd businesspaket, och avtagbart drag. Den har automat, vanligtvis kör jag manuell men det funkar nog bra med automat i den. Service skall ha följts och olja bytts oftare än nödvändigt då den varit inne på service. Hjulupphängning och avgassystem skall vara ok. Växellådan skall växla fint i snabbläge och jag frågade om sk plastkuleproblemet och han sade att han kollade upp det när han köpte den 2002. Enligt uppgift skall besiktningspapprerna vara blanka sedan import 2002 och ha två ägare inklusive nuvarande. Han har dubblat milen på bilen från 9000 till 18000 på knappt fyra år. Dock så finns det ett par mindre bra egenskaper som jag än så länge fått reda på: 1. Rostangrepp på dörrkant som jag angett tidigare. Enligt uppgift nu så finns ingen rost på något annat synligt ställe på bilen. 2. Ligistrepning på högerframskärm Länk 3. Färg som flagnat av på railsen Länk 4. Den ena registrskyltlampan lyser inte. Kabelstammen till bakluckan skall enligt uppgift vara omdragen. 5. Eventuellt kan bromsskivor behövas omslipas/bytas om ett år. 6. ABS-utlösare i frampassagerarstolen är ur funktion och krockkudden utlöses även om ingen sitter i stolen om man skulle krocka. 7. Sommardäck håller denna sommar, vinterdäck i bästa fall 2 sasonger. 8. Besiktning om 6 månader. 9. Bromsvärde vid senaste besiktning var 2,0 på båda bak (3,2 på fram). Övriga bilder på bilen: Länk Tycker ni att bilen är värd 50 000kr? Jag har ringt på 540 e34 för mellan 35-40 000 och de verkar ha mer allvarliga problem än denna. Tror ni att jag kan sälja bilen för 30 000 om två år om jag åtgärdar rosten? Tack på förhand! |
|
| Kolla även längst ned i framkant på passagerar dörren , ser ut att vara rost där också. | |
|
Rosten är inte nämnvärt "jag är förvånad över att du tycker det är största problemet" även om det garanterat finns rost även runt regbelysning, kanske på ytterligare ställen, medan automatlådan nästan inte nämns, där har du ett problem, aldrig renoverad? Aldrig bytts olja? Ha då 20tkr redo för renovering, speciellt som det handlar om en bil innan förbättringarna 10/94 och 5/95. Mvh Stephan |
|
| Stephan, kolla gärna mitt andra inlägg idag kl 09:53 med mer info bland annat om växellådan. Vad är dina synpunkter? | |
|
1. Byt list, följ Villarosa tips. OBS, spillolja i samtliga dörrar + bakluckan. På detta sätt slipper du rostangrepp på dessa ställen. Var bara ett måste på min 540 här i saltsvall (Sundsvall). 2-3. Tråkigt men vanligt (prutmån?) 4. Kabelstammen följer armen till bakluckan, vänstra har jag för mig. Skyddet går sönder därefter även kablarna, bra att det är bytt. Antagligen är det lampan som är trasig 5. Kommande utgifter vilket fall...... Jag kör hellre med frächa bromsdetaljer. (prutmån?) 6. Antar att du menar "airbag utlösare?". Frågan är hur man nu kommit underfund med detta....Varnar färddatorn? Annars går ju airbagen att plocka bort och ersättas med ett lågohmigt motstånd, tips finns. 7. Samma som punkt 5 ovan, (prutmån?) 8. Oväsentligt, eller??? Besiktning en gång per år vilket fall. 9. Bra bromsvärden Övrigt: 9000 mil på en 90-talare från tyskland 2002???, kan ju stämma, men jag är skeptisk. Är miltalen kollad? Ser inget om att oljepumpens bultar är åtgärdade. Renoverade min taklucka (den dubbla), var inget skojigt jobb precis, så kolla funktionen ordentligt! Finns tydligen några packningar (membran?) i motorn som har en egenhet att gå sönder. Personen som köpte min 540 åkte på detta. Vad som bar orsaken vet jag ej. Kanske en ren tillfällighet att alla var dåliga men sökte själv här på autopower kring ämnet och hittade en del. |
|
|
Det är ju bilen med bytt inredning, det är en 94: a, men dörrsidorna är från 95-96, om automatlådan, plastkulorna är ett hanterbart problem, medan lamellhuset inte är det, bättre hus på yngre bilar, men fortfarande inte bra, en kompis renoverad sin låda för 20tkr tidigare i år, just på grund av detta, miltal på hans 22000, medan hans förra bil en 96: a var felfri vid 26000, är oljan bytt någon gång? Jag skriver med det jag har lärt mig, trucker skriver om att kulorna kan orsaka lamellhushaveriet... Länk Mvh Stephan |
|
|
Stephan, tack för detaljerat info om växellådan. Du nämnde något om bytt inredning. Vet du varför det byttes? Vet du något mera om bilen och dess historik? Om du vill inte ta det i forumet så skriv gärna ett PowerMail eller skriv till misc100@gmail.com! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.