AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.406

Har någon testat att chippa en 530d?

Sa
7
Sandzaklis
530dA -00
Hej har nyligen bytt till diesel till en 530d -00:a undrar om det är någon som har testat att chippa en sådan hur blev resultatet? Gick den snabbare drog den mindre bränsle och hur uppförde sig den hackade den eller så??

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu har jag inte specifik erfarenhet av 530d men det går med all säkerhet att få ut mer effekt och vridmoment, antingen med hjälp av chip eller box typ KCR. Mindre förbrukning ska du inte räkna med att få även om vissa hävdar detta.

Just när det gäller din bil så ska du vara försiktig eftersom det är en automat och denna låda är redan i standard nästan underdimensionerad. Ökar du på effekt/vrid så lär växellådan ge upp förr eller senare.

Har själv testat trimbox av märket MehrLeistung på min 320dAT och det ger en märkbar effektökning och vid enkla mätningar av accelerationen uppe i fart så rör det sig om 20-25% bättre tider. Förbrukningen ökade med ett par procent och det är mätt under lugnare långturer.

___
//Ulf
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Har pratat med en som satt in en KCR i en 530d.. Det gjorde väldigt stor skillnad enligt honom!

Men den svart ryker väldigt mycket vid gaspådrag.. kanske de gör efter effektbox??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag kör med min box uppskruvad på max så ryker det svart vid minsta lilla gaspådrag. Utan box (eller med boxen på 0) så syns knappt något svart alls. Har kört bakom min bil ett par gången dock aldrig vid maxacceleration dock är det som sagt stor skillnad på med och utan box.

___
//Ulf
00
28
007
bmw 530d-03
jag fixade min igår via chip o kan säga den går mkt bättre ingen svart rök eller lyknande .
00
28
007
bmw 530d-03
jag fixade min igår via chip o kan säga den går mkt bättre ingen svart rök eller liknande .
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Bränsleförbrukning:

Möjlighet till lägre förbrukning varierar givetvis från bil till bil eftersom det inte finns identiska motorer. Tillverkarna har en viss tolerans och variation på sina fabriksnya bilar vilket ger varierande såväl prestanda som förbrukning på fabriksnya bilar. Något som självfallet slår igenom även när man trimmar sin bil. Pratar man personbilar ska man normalt sett köpa sig en effektbox för att man vill åt den högre effekten och få en roligare bil att köra. Men, ja, man kan i många fall få en lägre förbrukning om man nyttjar det nyvunna vridet på rätt sätt och kör ekonomiskt. Leker man istället Schumacher, accar oftare och hårdare för att bilen numer inbjuder till det och använder kraften i ett förändrat körsätt - ja då drar självfallet bilen mer. Men, det hade bilen gjort även original, med ett förändrat körsätt.

Nåväl, åter till frågan. Med en modern digital box av bra kvalitet där mjuk- och hårdvara samt parametrar är optimerade inte bara för insprutningssystemet ifråga utan för respektive bilmodell, då finns det möjlighet att även spara några kronor i lägre förbrukning. Det finns billigt skräp som säljs av företag som blott nås kvällstid per mobiltelefon och det finns kvalitetsboxar som förvisso är dyrare men fungerar bra. Det går aldrig att garantera en lägre förbrukning till varje enskild bil/motor då det är många parametrar som spelar in, men generellt sett får man i många fall en lägre förbrukning om allt "lirar". På en personbil rör det sig i många fall om ca 5% lägre förbrukning och i bästa fall 10%.

Summa summarum, köper man en box till en personbil ska man i första hand köpa den för att man vill öka körbarheten, få en roligare och mer kraftfull bil. En lägre förbrukning kan man inte automatiskt räkna med, även om det många gånger blir fallet vid rätt körsätt. Emellertid, jobbar man som taxichaufför eller säljare och därmed kör många mil per år kan man rent ekonomiskt ofta räkna hem boxen, vilket man inte alltid kan räkna med som privatperson. Tittar man däremot på tyngre fordon trimmas dessa oftare med med just bränsleförbrukning som största argument där det där i stort sett alltid är en bra affär rent ekonomiskt och man pratar än bättre besparingssiffror i procent.

Rykande bil med box:
Ryker bilen mycket med en analog box så är den oftast felinställd eller så har man köpt "billigt junk". Ofta är ägaren där och pillar och vill "vrida på lite extra", vilket förvisso kan ge lite mer kraft, men är då också liktydigt med mer rök och är i förlängningen inte bra för motorn. Ryker bilen med en digital box så har du köpt en billig skräpbox som inte lirar som den ska alternativt är det fel på bil eller box eller så behöver boxen finjusteras just efter bilen ifråga. Har du köpt en dyrare digital kvalitetsbox, ta kontakt med din återförsäljare så fixar de detta. Har du en KCR-box (som någon nämner ovan) som ryker, ring dem direkt så löser de detta. Ibland avviker vissa bilar "för mycket" från medelbilen och då kan just den specifika bilen behöva en särskilt anpassad programmering av parametrarna för att vara helt optimal. En frisk bil med en bra box ger under normala omständigheter marginellt ökad rök vid gaspådrag.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
007>>

Vad för chip har du skaffat?
00
28
007
bmw 530d-03
det är ingen chip utan en kille här i karlstad trimade den genom original chip.kopplade via obd2 laptopp o läste värde på,skickade via mail såna upgifter o efter en timme fick en fil med nya värde gick till bilen med nya upgifter kopplade igen o programerade så är klart .bilen gick direkt mycket bättre o enligt den tyska firma firma fick jag ca.225 hk o vridmoment på470
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
007 vad kostade det o få chipet omprogrammerat? jag e intresserad av lite mer kusar i min 530 da -01

hej o hå
bengan
00
28
007
bmw 530d-03
det kostade 5000:-
al
499
alaska1
118dA-13
Det låter som ett RIKTIGT stort effekttillskott! Vad jag undrar över är om inte Unichip gör optimering på rullar för diesel! Varje motor är ju inviduell så en mappning är ju bäst om man vill veta vad man får och ....!

Nu sägs ju inget om den här ändringen av chipet gjordes av kalle med kontoret på fickan och jobbet på gatan men det låter ju lite mindre seriöst än ett arbete på rullar!

Det finns ett antal leverantörer av olika slags boxar som jobbar på liknande sätt och där det i ett annat forum börjat med glada tillrop och nu börjat gå över i insikt om att mappning är att föredra om bilen ska behållas längre tid!

Vad är rätt ...... ja det är inte lätt att säga! Jag har själv dåliga erfarenheter av chips och bra erfarenhet av box men jag hade inte heller partikelfilter!
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag har "chippat" min 530DAT med programvara.
Det blev en tydlig skillnad, men eftersom automaten ändå varvar upp på 3000 och ligger däröver vid maxacc så kan jag inte tillgodoräkna mig det ökade vridet på låga varv (lådan växlar väl vid ett visst vridmoment).
Jag gjorde det hos "Powerchip" och det var mycket smidigt - kostade 3000 - men killen känns inte sådär jätteseriös. Det var mysket snack om hur fantastisk hans produkt var och hur dåliga de andras produkter var... å sånna säljare som dissar andras grejjor får minuspoäng hos mig.

Kunde man programmera om lådan - ja den är adaptiv, men fan trot om den sväljer 25% ökat vrid - skulle JAG gillat det mer... har faktiskt sökt efter en manuell 530D sådär som dagdröm - men jag byter inte ut min otroligt läckra och superbekväma E39.

Min slutsats (efter en Passat 19T och nuvarande bil) : Dieselturbos är tacksamma att trimma och med manuell låda så blir det himla godis... men jag börjar tro på mappning... inte minst eftersom där det gör skillnad - på turbobilar - blir merkostnaden prisvärd !

MVHåkan
Tänk på att boxarna enbart och inget annat höjer bränsletrycket. De kommer inte åt alla andra parametrar som man gör genom traditonell chipning. Det säger sig självt att det sistnämnda ger bättre effekt, körbarhet samt bränsleekonomi men är å andra sidan krångligare. Svårt att både ha och äta kakan och för många är boxarna den enda lösningen pga användarvänligheten men för den som enbart ser till 100% prestandaoptimering får svårt att motivera boxarna.

MVH/ Qvarnis
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Mappning är inte lika nödvändigt på dieselbilar jämfört med bensinare.

En bensinbil är mycket känsligare för överskott av soppa jämfört med en diesel. Att öka effekten i en TD motor är enkelt. På med mer soppa. Så mycket motorn klarar. Sålänge den klarar att bränna soppan så får du mer effekt.

Jag gillar den box jag har, mest då jag kan ställa in hur mycket extraeffekt jag vill ha. Skall jag ut på längre resor på motorväg så kan man skruva ner boxen något, men skall jag dra tungt släp och behöver vridet så skruvar jag upp den.

Jag skall ihelgen dra 3 motorcyklar på släp till Götene fram o tillbaka från Stockholm. Jag mäter förbrukning med och utan tillskott från boxen så får vi se. Med ytterligare ~1000 kg bakom bilen så borde det klart visa om vridmomentet ger en sänking av förbrukning i 90-100 km/t

//amullo
---
so
44
soler
530xd-06
Enligt KCR o Promotech så manipulerar man endast spridarna som leder till att man hivar in mer soppa. Dvs att man höjer EJ bränsletrycket där pumpen tar stryk.

Mvh Soler
boxning...
Antingen höjer man trycket i common rail och/eller tiden som spridarna är öppna. KCR ändrar både och medans PromoTech ändrar tiden som spridarna är öppna och det gör för övrig även www.dieseltech.se enligt hemsidan.
ra
21
rande
530D SEDAN -99
Är det någon som har erfarenheter av itsfun.nu? 184-216 hk och 390-510 Nm! Pris 4900 monterat.
Jag är på väg att köpa en 530dA, det blir en 02 eller 03a.. men jag är lite fundersam över hur mycket lådan klarar? läste i början på den här tråden och såg att ulf gjort inlägg om att lådan inte klarar så mycket mer än orginal. jag är nämligen sugen på att chippa isf. hittade SAM alpina, de påstog att man fick ett vrid på 480nm..
Klarar automaten i en sån 530 det vridet?
eller kan man förvänta sig att det kommer skita sig?

//Johan
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det är väl en E39 som killen i första inlägget har? Alltså inte samma låda.
Jo, det är en E39, men E39an finns ju ända fram till -03, -03 fanns både E39 och E60... Så det är därför jag undrar.. om det är så att en E39 säg en -02a har samma låda som den som sitter i en E60? eller är det helt nytt både motor och låda i den?

//Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.