AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.123

Problem med studsande bakaxel...?

Sida 2 av 2
men alltså, vad är det som händer igentligen. har ju inte sett bilen utifrån när de händer att de börjar studsa.
Är det bakhjulen eller diffklumpen som börjar hoppa?

Paap Reeder
... alltså du måste fixa 2 saker:
- dels ställa in det s.k "reibwert" ... d v s med vilket moment skall pinjonglagret rotera utan kronhjul.
För löst innebär att den kommer att glappa och "slå bort" oljan från lagerbanan och för hårt så pressar lagren bort oljefilmen.
Reibwert ställer du in genom att dra ihop "Spannbüchse" d v s en metallhylsa som sitter innaför medbringaren på pinjongen och som pressas ihop av bauta-muttern.
OBS att har du dragit för hårt är det bara att ta isär igen och byta till en ny "Spannbüchse".
Rätt värde är FAG: 2,42 Nm. SKF: 1,90 NM. Timken: 2,45 NM och Koyo: 1,95 NM ... om det är 535:an vi talar om.

Sedan skall kuggspelet schimsas in ... och det är en annan historia.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... drivlinan börja "oscillera" så att kraften (vridet) till hjulen kommer att variera med resultat att man på torr asfalt inte får ett svart streck utan en duttad dito.
25 cm svart - 15 cm hopp - s5 cm svart o s v.

Kanske??? ... att det skulle bli bättre med en 40 eller 75% lamelldiff. Det har jag ej provat själv.

MVH /// Paap R

betriebsanleitung3
På min m535 har jag drivlina från m5 , alla bussningar nya, polyflex. Bilen hoppar då och då såsom beskrivits av er andra.
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
hmm bra siffror att veta Paap.. skall börja att doktorera i min bakaxeln snart så till sommaren får man juveta om något har blivit bättre..

men helt klart det är intresant att kasnke pröva en vassare diff...
men visst går det att spänna/schimsa in diffen så det blir hårdare också..?

//Danne
sv
9
svinet
535T -92
Ibland studsar det och ibland funkar det perfekt med lagom däckspinn på båda hjulen.
Har blivit mindre studs i takt med att däcken slitits ner. I början gick det inte ens att tokburna med bilen började studsa direkt vid minsta hjulspinn.

Ett knep om man tvunget ska burna med sin 535a är att backa i lagom hastighet så at bilen rullar bakåt i det ögonblicket man drar loss däcken.

Vore kul om någon kunde hitta en lösning så man kan fixa problemet. Jag har även en E30 320 med 528 motor som studsar hejdlöst till och med på grusväg.
tragiskt problem detta. Att det ska vara så svårt å lösa oxå! konstigt värre

Paap Reeder
... min V12:a studsar inget med Nokia friktion vilket den gjorde litet med 225:orna.
Få se hur det blir med mina nya 245:or bak.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.