AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.124

Problem med studsande bakaxel...?

Sida 1 av 2
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
Nästan varje gång jag skall köra ett blackrace eller någe annat roligt så börjar den där satans bakaxeln att studsa åsså msåte man fira på gasen..:(

men va fan beror det på.??

har bytt dom där stora bussningarna som bakaxeln händer i å lika så mitten upphängningen är ny..

en sak jag funderar på är om dämparna kan vara för mjuka..??

tykker dom är som ny själv men vad tror ni..?

MvH

//Danne
m2
223
m20power
glömde skriva att det gälller för en min 535:a...

//Danne
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja....Jag exakt samma problem trots att jag bytt kardanaxel(bakre biten),stödlager,hardyskiva,koppling,stötdämpare,silentblocken(bakvagnsbussningarna)+även bytt kuddarna som växellådan ligger på+funderat länge över problemet...

Har faktiskt inte bytt kardanupphängningen trots att jag fick en del uppmaningar härifrån att det kunde vara den som är på "upphällningen"(den som håller bakaxelklumpen) men det är väl det "enda" som jag har kvar att byta :/
Om du först byter din bakaxelupphängning(gummilager) så kom gärna hit o skriv hur det sedan blev :)...Orkar inte byta den om inte någon kan säga att "jo,bytte den sedan blev det bra" ;)

Däremot så är min diffbroms inte "hundraprocentigt" fräsch.5kg blev mitt värde "när den släppte"(ett däck i backen+sedan så lyfter man det andra och kollar med momentnyckel på en bult när bromsen "släpper" s.a.s.)..Bör enligt vissa här på forumet vara över 7kg för att vara ok..

Kanske är dags att byta den istället,ja inte vet jag :/

Mvh Janne.

m2
223
m20power
okej men tyvär så har jag redan bytt den...:( vete fan vad ja ska göra.. inte är det då kul iaf

//Danne
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,ser att du bytt "mittenupphängningen",antar att du menar det som jag skriver,dvs "gummilager" eller bakaxelklumpsupphängningen...Återstår då att fundera vidare för mig iaf :/

Kanske det ÄR diffbromsen som är problemet då...Vet inte..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Var lite sen med mitt inlägg ser jag..

Ok...Slut på andra ideér från mig...tyvärr :/

Mvh Janne.
m2
223
m20power
okej jo det är osm sagt bytt

och min diff är det inga problem med den funkar fint men som sagt vi får fundera vidare...:(

//Danne
Paap Reeder
... bytte tamigfan varenda pinal bakom Hardyskivan inklusive den men det blev tvättbräde lik förbannat !"#¤%&.

Då byggde jag om till aut - NO Problems! Okej att man inte på snustorr asfalt endast kan burna med tom tank men det där hoppandet på halvtorr väg och på "bra" vinterväg är helt borta.

Bytte även hela kopplingen.

Min teori: "dom är byggda med det hjärtfelet".

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... prövade också med ställbara koni bak i alla tre lägena.
Same shit!
Kostade mig över 2000 pix med "stötdämpareövningen". 1995-97.

Tack vare automaten slapp den bli pressad ... men det var svettigt ett tag förn!

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Paap>>>Ajdå...Det lät ju icket bra alls :/

Jaja...Man "spöar" ju inte bilen varje dag så man kanske måste leva med det då:/

Men intressant det du skriver(som oftast) :)

Mvh Janne.
Paap Reeder
... nu gäller detta TRX i olika stadier genom åren.
En annan grej jag aldrig prövade var att "stumdra fast" bakre fästet på slutvxln.
Inbillade mig att denna "oscillering" i bakvagnen på nått vis triggades av rörelser under anbringande av moment.

Sägas skall väl också att "fullburnade" man så gick det bättre men för att optimalt acc då man med gasen försökte ligga på 10-20% hjulspinn så hoppade det alltid.

MVH /// Paap R
m2
223
m20power
okej Paap..

känner igen allt det du skriver för som sagt sprättar man kopplingen så äre alldrig några trubbel men när man ska ligga på dom dära % så blire inge bra tyvär...

men skall kolla lite mera för fan inte bra att det blir sådär jämt man ska köra blackrace.. har ju som byggt bilen för det men men...

du Paap.. kan du säga något om hur man kan få lägre utväxling..? typ ta en bakaxel från en e34:as 535:a eller har nu något förslag..?

MvH//

//Danne
hoppande bakaxel suger!! har de på min 535a.

Skäms ju över bilen när man spettar på för fullt å bakändan låter som om den ska trilla av!....

la
132
larpan
m535i -85
har samma problem med min! många säger att stötdämpare hjälper? men jag har uppmärksammat en konstig sak med mina relativt nybytta baskvagnsbyussningar. de kan röra sig upp och ner kanske 3-4cm. borde väl vara stumt? har man handbromsen i och gungar bilen fram och tillbaka så åker bussningen upp och ned, fast är stum i sidled.
Paap Reeder
m20power!
Har inte sett din fråga förän nu. Jag tog som sagt och flyttade M5/E34 3,91 - dreven till mitt E28 bakaxelshus.

Nu efteråt kan jag kanske tro att om man gör detta skift på manuell låda så slipper man dessa hoppande hjul.

Jag byggde om min sluväxel efter att jag bygt om till automatlåda bl a p g a "detta jävla hoppande".

MVH /// Paap R

m2
223
m20power
okej men då ska jag jaga ifatt en sådan klump men det borde ju passa ur en som inte har diff åxxå va..??

hur byggde du om den då..??
vet inte men kan studsandet ha något att göra med om bilen är sänkt eller inte..?? ju mer hjulen viker in sig så värre kanske det blir..? skall nog svetsa om griman bak så man får hjulen rakare fast man har sänkt bilen rejält..

//Danne
Paap Reeder
... med "bygga om" menar jag att jag flyttade över M5:ans drev till mitt E28 slutvxlhus och schimsade in spelet.

MVH /// Paap R

m2
223
m20power
aha okej men då är jag med..

ska jag ifatt nått i vinter när lix bilen står..

visst går det att få reda på hur mykke glapp det skall vara eller ska man bara schimsa så det är bra..??

//Danne
Paap Reeder
Slutväxelns hållbarhet i antal mil är omvänt proportionell mot schimsningens noggrannhet.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... givetvis menar jag direkt proportionell och inget annat.

MVH /// Paap R

m2
223
m20power
hehe okej tänkte nästan det men ja det säger sig ju själv ju nogrannar man är ju längre håller den ju...

men har hört att man måste dra någon jävla bult eller vare är visst hår å drar man det för mykke så håller den inte å tvärt om...

vet du nått om det..??

//Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.