|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det var som fasiken...) Kan man förbruka mer än värstinggeneratorerna på 150-180A eller runt 2,5kW ger? En dragkrok plus nåt litet elverk från gröna bolaget kanske skulle vara något? Det går att fynda ordentligt från alla nerlagda militärförband ute i landet...) FP |
|
|
Lyfter denna tråd. Jag har en CTek Multi XS7000 och ska underhålls ladda min bil under vintern. Laddaren har 3 olika lägen. Någon som vet vilken jag ska ställa in den på? |
|
|
Länk Manual Mvh |
|
|
Jag kör "snöflingeläget" för mina 90 Ah AGM. Underhållsladdningen som sedan följer är oavhängigt laddläget. PS. Vilket är det "tredje" laddläget som åsyftas? |
|
|
Snöflingan innebär förhöjd spänning under bulkladdning, normalt runt 14,7V medan normalläget är 14,4V. Efter bulkladdning följer ren underhållsladdning som är det som är aktuellt vid långladdning under vintern osv. Att ladda med förhöjd spänning mer än under begränsad tid är inte att rekommendera. En bra laddare kan ha förhöjd bulkspänning och normal underhållspänning samtidigt, på just Ctek XS7000 följs spänningarna åt, förhöjd bulk innebär även förhöjd underhållsladdning, endast att rekommendera vid kyla och under begränsad tid. FP |
|
| Jag läste under "Laddningsfaser" och där stod det att spänningen vid underhållsladdning är 13.6 V både i läge "Normal" och i läge "Snöflinga". För AGM-batterier vill jag nog hävda att underhållsladdning går bra i läget "Snöflinga". Oavsett temperatur. | |
|
Jag tror inte du laddar med XS7000? På denna finns inte snöflingan, man väljer mode 1= 14,4V eller mode 2= 14,7V. Efter bulkladdningen får spänningen sjunka till 12,7 resp 12,9V varvid ny puls med den tidigare inställda spänningen pumpas in osv, dvs underhållsladdningens nivå följer bulkladdningens inställning. Pulserna är glesa, och ges var 10:e minut. Mode 3= 13,6V supply, dvs användning som strömförsörjning till diverse saker. Funkar även bra som underhållsladdning. I din laddare har du en annan typ av underhållsladdning som ger en medelspänning av 13,6V och då spelar det ju ingen roll vilket läge du valt för bulkladdningen osv. Ctek har ändrat och fintrimmat flera gånger på sina laddares laddprogram under åren, man har "världsrekord" i antal laddfaser, fast att alla blybatterier bara jobbar med två nivåer i realiteten; runt 13,6-13,8V för underhållsladdning och runt 14,4-14,7V under bulkfasen. FP |
|
| ? | |
|
Hej återupplivar en gammal tråd,har en C-tek Zafhir 90 ladddare och det kan ta ett par dygn innan bilen är fulladdad med ganska nytt batteri,några mer tips om laddare ni använder ? |
|
|
Zafir 90 har max laddström 3,3A, det är ganska lågt så det är inte så märkligt att den tar god tid på sig. Jag skulle rekommendera 7-10A så att bulkfasen av laddning speedas upp lite. Förutom Cetek så kan du välja andra elektroniska laddare med spänningsreglering, undvik billiga garageladdare som är ostabiliserade. FP |
|
| OK,tack för tipset :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.