AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.526

Vilken laddare ska man köpa ?

Sida 1 av 2
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tja är ute efter en batteriladdare till min bil. Har lite för mycket HIFI i bilen och batteriet laddas ur snabbt :)
Har tittat på CTEK laddare med undrar vilken som skulle passa mig.

Det är främst ZAFIR 90 och XS 800 som jag tittat på, något som vet skillnaden mellan dessa och vilket som skulle passa min bil bäst??

Enligt informationen på hemsidan skulle ZAFIR vara starkare och snabbare stämmer detta ??

Tack på förhand.

Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;)
De modeller du kollat på är klena, främst avsedda för underhållsladdning när man ställer bilen en längre tid osv. Fundera på minst XS3600 eller 7000.
Det fanns en motsvarande laddare runt 3A hos LIDL för nån dryg vecka sen för en spottstyver, frågan är om de finns kvar i fyndlådorna än.

FP
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Men är zafir 90 mycket svagare än XS3600 ???
det är inte så stor skillnad på pappret.
Enligt pappret ska de ladda batteriet lika snabbt, kan det stämma ???
15 timmar för 60Ah batterier, för bägge.

Skillnad och skillnad... Zafir90 ger 45W medan XS3600 ger 100W. Det är stor skillnad men den högre laddströmmen är bara verksam i början av laddningen, att ladda fullt ett helt urladdat batteri tar alltid 20-25 timmar eller mera, oavsett laddare.

FP
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Men vilken skulle passa bäst för det ändamålet jag ska ha den till, alltså ladda batteriet lite då och då för att batteriet inte ska ladda ur sig helt??

Jag kör korta sträckor ofta och vill ladda den då batteriet inte lyser grönt.

Gör det stor skillnad då mellan dessa två laddare ??

Fel, fel, jag menade givetvis xs7000 ovan.
Mellan Zafir90 och xs3600 är det ingen skillnad.

Laddaren kan inte bli "för stor", jag hade nog satsat på XS7000, den är mera universell om man behöver lite mera kraft vid nåt tillfälle.

FP
Köpte Ctek XS7000 och det är nog de bästa jag köpt , laddar alla batterier och har även impulsladdning och starthjälp. Helt suverän.

Länk
Starthjälp? Nja om 7A kan bidra till start så...) Isf har de flesta laddare starthjälp. Underhållsladdning med pulser är bra, det har Ctek och en del andra, huvudladdningen sker dock med konstant ström/spänning.

FP
Jo det är möjligt "folke", såg bara att det fanns nån form av start hjälp på den.
Kanske man menade att starta upp djupurladdade batterier? Troligen är det så, risk för förväxling mellan hjälpstart och starthjälp...)

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har C-tek´s "Zafir 90" och är helt nöjd med den.

Om man har laddat ur batteriet flera gånger utan att ladda upp den emellanåt så tappar man mer och mer i kapacitet, frågan är hur mycket ditt batteri har "urlakats".

Om du inte kan bestämma vilken C-tek det ska bli så köp en riktigt billig laddare bums (t.ex. Länk ) och låt den ligga på några nätter i rad. Sen åker du till en verkstad som kan göra en konduktansmätning på batteriet för att se om det är dags att byta ut det.

Om du behöver köpa ett nytt batteri så ladda upp det nya batteriet minst ett dygn.

Mvh
Knappast att rekommendera. En ostabiliserad laddare skall inte jobba mer än max nåt dygn på batteriet, det kokar torrt går fortare än man tror vilket många kan vittna om. Detta är anledningen till att alltid köpa en spänningsstabiliserad laddare, den är väl värd merpriset.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag blev missförstådd som vanligt. =)

Några nätter i rad betyder INTE några dygn kontinuerligt, de flesta använder sina bilar på dagarna där de inte har elplats (alternativt att man har ett eluttag på jobbet men inte hemma). Jag skulle varit lite mer informativ...

Ostabiliserade laddare är inte bra egentligen, det håller jag med om.

Mvh
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Jag har en Zafir 90, den kan även ladda små MC-batterier utan att koka sönder dom, det går inte med XS 7000, den har för hög ström för det. Köp Zafiren, den funkar ju både till bilbatterier och mc-batterier om det skulle behövas!
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack för alla svar, köper nog zafiren den tror jag ska räcka för det behov jag har. Batteriet blir aldrig urladdat det är ett helt nytt batteri den är bara att det "gröna lyset" kan sluta lysa ibland. Jag kör ofta kortare stäckor så jag behöver bara en ladda för att kunna ladda upp batteriet lite då och då så batteriet inte blir dåligt.
Hoppas zafir räcker.

Rob: Ingen risk, jag tänkte mig nog detta scenario...) Jag resonerar som såhär: Man kör ju lite med bilen, och då laddar den om allt är som det skall, batteriet bör därför vara hyfsat laddat. Detta innebär att den ostabiliserade laddaren snabbt kommer att ligga på för hög spänning om det vill sig illa, kanske redan första natten, eftersom laddströmmen blir låg. Om batteriet däremot hela tiden ligger på låg laddnivå är risken minimal, men man vet kanske inte i förväg. Med en spänningsstabiliserad laddare finns inte denna risk.
Jonas: Lite av ovanstående glider över på ditt (laddartillverkarnas) resonemang, återigen ett missförstånd.
En 7A laddare utgör ingen risk för ett MC-batteri, isf skulle man inte våga starta sin MC då generatorn i dessa ofta ligger på 250-350W = en bra bit över 20A. I bilarna är många generatorer idag kapabla till 100-150A eller mera, och detta skulle kunna döda vilket batteri som helst.
I praktiken är laddströmmen bara hög en kort stund pga att laddspänningen är stabiliserad och inte kan stiga över t.ex 13,8V eller 14,4V på en tvåstegsladdare (laddregulator) som sedan sänker till 13,8V osv. Batterispänningen stiger relativt snabbt och möter generator (laddar) spänningen varvid strömmen går ner till nästan noll, oavsett hur stor laddaren är.

FP
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Jag har en multi xs 7000 från Ctek som jag utan problem laddat båda mina batterier i min 750, 25ah och 92ah. Både separat innan installation och nu tillsammans i bilen. Mycket nöjd och väl värd varenda krona.

Gå in på Cteks svenska hemsida där finns det telnr om du är osäker, prata med Daniel han är duktig. Det finns även faktavideos där.

Lycka till med ditt val.
al
72
alexx
523iT-97
Återupplivar den här tråden då moderatorn tog sig friheten att ta bort inlägget pga "intetsägande rubrik". Vilket skämt!

Hur som helst. Den här veckan säljer Lidl en laddare som är skrämmande lik CTEK Multi XS 3600 för 199:- Rippeln verkar vara något högre än hos CTEK enligt dokumentationen medan design och funktion är i princip identiska med Ctek. Att flytta tillverkning av CTEK laddare till Fjärran Östern var nog inte så bra idé.
Se själva på
Länk

//Alex
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tror ni det är något att ha eller ???

Jag har testat Lidls laddare, funkar alldeles utmärkt och måste anses som prisvärd. En nackdel är att man inte kan ha den fast installerad i bilen, man måste manuellt starta laddningen med knappen på laddaren. Bättre om den hade startat själv varje gång man pluggar in värmarkabeln osv.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag ha använt Ctek i ett par år och investerade senast i en XS 3600 eftersom jag lånade ut min XS7000 och kommer inte ihåg till vem(migsjälv kanske?:))
Tipset får då bli XS3600. Väl fungerande och förlänger livslängden på batterierna då mina BMW inte orkar ladda upp batterierna fullt ut pga både körprofil och undermåligt dimensionerade generatorer vs strömförbrukning. Dvs jag kör enbart bilar med Extra alles, då får man ta det:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.