AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.932

Bränslemätare sjunker inte lägre än till 20 lit,

hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Hej!

Har ett irriterande smafel, bränslemätaren sjunker inte längre ner an till markeringen för ungefär 20 lit, färddatorn säger samtidigt att jag kan köra 65km till innan tanken är tom, den stannar ocksa där. vad är fel, lampan som varnar för lite soppa i tanken tänds inte heller, däremot sa fungerar den da man ser den lysa nar bara tändningen är pa.

Hur fixar jag det här?

ps. Farsan visste inte detta da bilen är hyfsat nyinköpt och fick sig en liten oväntad promenad, ds.

//
Mvh
Alex
Njuren
Hade samma proböem med min E36 316.Dra upp soffan i baksätet och skruva loss ett av locken o kolla ner i tanken. Kanske hittar ngt där? Vet inte om det ser likadant ut som i E36 i baksätet.

BMW - i nöd och lust?
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Njuren: Vad tjusterade du pa din bil?

Inga andra som har nagra ideer, vill ju inte ga in i tanken i onödan.

Mvh
Alex
det brukar vara jordfel som får mätaren att leva sitt egeet liv. min mätare visar olika mkt bensin hela tidne oftast visar den ca 5-10 lite under vad jag egentligen har.
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
huttyr:

Det låter precis som att din pump i tanken har lagt av, det blir nog till att lyfta på baksätet och testa pumpen med ström direkt på kontakterna, har du tur är det bara strömmatningen till pumpen som har ärgat.

/Fredrik
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
DMI: hur kan du säga att pumpen är väck för att tankmätaren lever sitt eget liv?
jordfel eller själva givaren i tanken är väl det troligaste i detta fallet...

Mvh Andreas

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Bostedt:

För att jag har råkat ut för EXAKT samma symtom på 530:in och det var pumpen i tanken som var kass??? + det finns flera här på forumet som har haft samma problem.

Vid jordfel så brukar inte mätaren vara så konsekvent som i detta fallet, hade den visat tom tank fastän det fanns gott om soppa kvar hade jag misstänkt jordfel.

/Fredrik
Dmi har rätt pumpen i tanken är det mest troliga felet.
Jag har råkat ut för samma sak.

/Anders
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Ni med pumpen"teorin",

Vad menar ni med att pumpen har lagt av, vilken pump syftar ni pa?

Om jag varit otydlig innan sa rör sig mätaren som den ska fran full tank ner till ungefär 20lit kvar.

//
Alex
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
huttyr:

I tanken sitter en pump som suger från botten, om denna inte fungerar av någon anledning (ärgade kontakter, kass pumpmotor, läckage i fästet för pumpen) så kommer inte de sista 15-20 litrarna att kunna sugas upp.

Innan du springer iväg och köper en ny pump så testa den som sitter i bilen så att det inte är nåt enkelt fel.

/Fredrik
Stekaren
Som på många E34er och även E28er, smutsig givare ?
Wa
36
Wallman
540ia-93
Dmi:

Min tankmätare visar rätt ibland, ibland fel och ibland står den på tomt fast det finns mycket bensin i tanken. När jag tankat fullt kan visaren även visa "mer" än fullt. Lampan för lite bensin lyser när den ska och färddatorn visar rätt återstående körsträcka. Kan det vara ett jordfel och i så fall hur fixar jag det?

Mvh
Ulf
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Wallman:

Det skulle kunna vara givaren, jordfel... mja rent spontant så känns det inte som ett jordfel.
Tippar på Stekarens tips, smutsig givare. Testa att plocka upp givaren och kontrollera så att resistansen ändras jämnt och fint då du ändrar läget på flottören.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.