AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.657

Hur får man loss tändningslåset i E34?

D.
10
D.E.
525iA -92
Jag har lite problem med mitt tändningslås på min 525:a -92. Det finns inga lägen kvar när jag vrider på nyckeln. Hur ska jag göra för att få loss låset?? Läste att man ska vrida till läge ett och trycka in en pinne i hålet på kanten av låset. Men jag har ju inga lägen kvar... :(

Någon som har tips på hur jag ska göra??
Am
569
Ambush
540i/6-94
Glapp/trasigt tändningslås är ett vanligt fel på E34/E36 så jag skulle nog byta ut låset för att vara säker på att få slippa bekymmer. Enligt verkstadshandboken är det ett jobb som kräver specialverktyg och då nya lås måste beställas så rekommenderar jag att Du lämnar in bilen för byte.
D.
10
D.E.
525iA -92
Lyckades få bort låset. Använde en pianotråd :)

Det som gått sönder var axeln som går mellan låset och tändningsswitchen eller vad det kan heta. På något sett har axeln gått av :o

D.
10
D.E.
525iA -92
Yepp böjde den så det gick att trycka. Använde en 0,75mm tråd som jag hittade i kvarlevorna från modellflygtiden.

Nu ska jag bara få tag på den där rackarns axeln. Någon som vet vad jag ska fråga efter på BMW? Lyckades inte hitta den som lös del på www.realoem.com
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Har samma problem på min 328, ibland går nyckeln bara runt. Vill byta innan det är för sent. Testade att få ut låskolv med ett gem, men det gick inte.
Hur ska man gå till väga? Bockad pianotråd? hur pass bockad, ska man vrida den sen?
Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
En bild på rätt verktyg.
Länk
Gör en likadan av en pianotråd, c:a 1mm tjock, bocka den längst ut, för in i hålet bredvid nyckeln när nyckeln är i radioläget och vrid ett kvart varv åt ena hållet.
Kommer ej ihåg vilket håll men pröva dig fram.
Den ska in exact 22 mm annars går det inte.

FB
18
FBM
BMW 740iAL 1998an
tändningslåset krånglar nyckel sitter fast går ej att få ur låset någon som har någon ide
allt fungerar men nyckeln skall ett hack till för att få ut den !?
och låser jag med den andra nyckel så är bilen låst ett par sekunder men låser upp sig själv
går inte att ha en sådan bil olåst ! tacksam för all hjälp (en 740iAL 1998a auto låda

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.