AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.224

Adaptiv låda, hur lång tid tillbaka memorerar den?

Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Halloj!
Som jag förstått det är min vxl låda adaptiv, har en steptronic låda. Vad jag undrar är hur lång tid tillbaka (anting tid eller mil) som den håller i minnet, alltså hur lång tid kommer det ta innan det stället in sig på min körstil? Och skulle jag mitt i allt ändra körstil med låt säga hårdare gaspådrag etc. hur reagerar den på det?
Som jag tycker nu så verkar den rätt seg på att "lära" sig mitt körsätt om jag jämför med tidigare bilar.
Är supernöjd med lådan i sig, men vill ha min körstil på den.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det tog en vecka för mig att vänja mig vid lådan första gången på min förra 530iA, men efter det så var den underbar. V8 och automat kändes som en perfekt kombination.

Anpassa sig gjorde lådan rätt snabbt, hur snabbt kan jag inte svara på men jag märkte nästan aldrig av att den skulle växla "fel". Kanske när man kört mkt ekonomiskt en längre stund och plötsligt stampade fullt så kunde den tveka i en halv sekund innan den drog på... men det gjorde inte så mkt egentligen.

Hur länge har du haft bilen?

___
Bilbloggen: Länk
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Har haft bilen drygt 1 vecka nu, och kört ca 40mil. Det jag mest reagerar på är att jag måste in på sport läge för att få en bra omkörning, vill inte riktigt gå ner en växel annars.
Och ja, V8:a och automat känns som en dröm =) har haft både Audi och jänkar bilar (corvette, transam osv.) med V8 och auto. det är helt underbart, men jag måste säga att BMW håller ett snäpp högre klass mest jämfört med Audi vad det gäller den kombinationen, främst skulle jag tro för den härliga lådan.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Men om du utnyttjar kickdown funktionen så tror jag att den går in i sportläge direkt, något den inte alltid gör vid vanlig fullgas.

___
Bilbloggen: Länk
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Ok, det kan ju vara så att jag inte lärt mig hur lådan fungerar riktigt också. Men tycker att man får jobba hårt för att då en kickdown vid säg 110, då största vridet ligger efter 3500varv/min så vill man ju ha det tillgängligt vid en omkörning. Ska tanka upp pärlan imorgon och ut och testa =)
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Mugge: hur menar du föresten med att "utnjyttja kickdown" vid fullt gaspådrag borde den väl köra kickdown? eller är jag ute och cyklar nu?
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
När började adaptiv automat? finns den på min 540ia -93?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Att körstilen lagras i ett minne och kan nollas på en adaptiv låda är en skröna vet de flesta nu. Jag hittade en intressant fråga i denna tråd som jag för en tid sedan hittade ett precist svar på i en ZF manual. Frågan är:

"Adaptiv låda, hur lång tid tillbaka memorerar den?"

Svaret är: Som mest upp till 12-15 sekunder beroende på mjukvara.

Den adaptiva funktionen är momentan och en anpassning till en rörelse hos föraren sker bums och ligger sedan kvar som mest upp till 12-15 sekunder (beroende på mjukvara) innan den går tillbaka till defaultprogram (alltså nollas) såvida inte föraren hittar på någon ny rörelse innan detta som den i så fall reagerar bums på. Utöver dessa kontinuerliga nollningar under färd nollas den dessutom till defaultprogram varje gång bilen blir stillastående.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.