|
|
|
|---|---|
|
Hej! Farsans 318i Touring blev idag påbackad av mig efter ett litet missfårstånd från min sida när vi skulle backa ut från gården samtidigt. Tur i oturen så missade dragkroken från min Audi A4 hans främre kofångare precis, så det blev kofångare mot kofångare i så där en 5km/t. Det blev inga märken alls på BMW då gummilisten på hans främre kofångare tog hela smällen, men det som hände var att hela kofångaren på vänter sida åkte in ca en 1,5cm så kofångarens kant mot skärmen trycker ut lite i hjulhuset. Min fråga är om det är gjort på något vis så man bara kan dra ut den igen, eller om det kan vara något fäste bakom som böjt sig lite. Kikade lite på www.realoem.com, och där står det att själva fästet för kofångaren heter "bumper shock obsorver", därav idén att det kanske bara är att dra ut igen. Tack på förhand! | |
|
tjena d e i princip bara att dra ut den men va försiktig så du inte sliter av hela grejen , om du inte klara av att dra ut så kan du skruva loss 2 elr 3 skruv (kommer inte ihåg) på insidan av vänster hjulhus , innanför skyds plastet , sedan så sitter d en lång skruv underifrån ca 1/3 del in på kofongaren från vänster (du behöver insektsnyckel) ta loss den o dra ut kofongaren . I värsta fall så har du krökt en plast bit , ett fäste som jag nämde tidigare , den med 2 elr 3 skruv INGET KUL O BYTA kan jag säga ... hoppas d va till nått hjälp mvh Turken D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
Ja fästet är någon form av stötdämpare, vet dock ej om de går att dra ut igen. Har sett på ebay.de att de förekommer frekvent där (prall dämpfer) så det kanske är tänkt att de skall deformeras lätt och bytas ut? Hursomhelst så plockar du lös främre kofångaren i ett nafs för att kolla. Gör så här: 1. Lossa de två yttre skruvarna inne i framskärmen 2. Lossa alla skruvar och sådana där plastclips (som kan vara lite knepiga) hela vägen undertill. 3. Under kofångaren ser du två hål i vilka det sitter två bultar som skall skruvas lös, det är torx eller liknande, skruva lös och dra ut dem (dessa sitter i dämparna). 4. Vid hjulhusen där du lossade skruvarna under punkt 1 dra nu kofångarplasten så den hamnar utanför innerskärmsplasten. 5. Dra lös hela kofångaren framåt. / Micke |
|
|
Tack för svaret MR.Bad.Boy Har ett par frågor till bara. Är det samma fäste den med 2-3st skruvar som den med insex skruva. Skulle du kunna förklara lite mer hur fästet sitter i kofångaren samt in i balken. |
|
|
ber om ursäkt, d finns 2 varianter .. den med 3 skruv o den med ett "klick" fäste som man bara drar ut , .. ja d e samma ... fästet sittar på sidorna fram fänster o höger skärm sedan så sitter d 2 fästen ca 1/3 del in från vlänster o den andra från höger de sitter fast i chassit med 3 skruv var , för att komma åt de måste du göra som mixmaster skriver . jag kan inte tänka mig att du har lyckats trycka till den stötdämparlika grejen (fästen som sitter 1/3del in) d behövs mer än 5km/h för o lickas med d , har sj fösökt... d som kan ha hänt e följande , OM FRAM KOFONGAREN E ORGINAL ! du har helt enkelt tryckt kofongarens vänster sida lite för långt i d här "klick fästet som titter längst ut på kofångaren fast den sitter fast på skärmen ! har du otur så har du pajat plastet (fästet) den med 3 skruv e kofrongare som e ditsatta efter fabrik dvs styling elr liknande (d e sällan de har orginal upphängning) jag tänkte inte så långt när jag skrev d första svaret... mvh Turken D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
Det löste sig, var bara att lossa på specielskruven under och dra till lite så hoppade kofångaren på plats igen utan problem. Sen var det bara att dra åt skruven. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.