|
|
|
|---|---|
|
Hej, ny i gemet men genast problem. Har skaffat ett fint objekt lågmilare men - den har stått så länge att kolvarna fastnat. Någon som vet om det går att få loss tråget utan att ta ur motorn. Jag kan isåfall knacka loss underifrån med avpassad träklamp. Jag ska flytta och måste få liv i maskinen så jag kan få bilen med mig. NU. Allt annat är fixat och genomgånget.... Behöver även momentet på vevstakslagrens överfall/bultarna... | |
|
Skall du knacka loss kolvarna så har du förmodligen havererade kolvringar sedan! Slå i diesel eler rostlösningsolja i tändstiftshålen, vänta ett par dygn, sätt sedan en passande nyckel på främre remskivebulten och dra runt motorn. Då kan du även knacka försiktigt på nyckeln. Med lite tur får du loss kolvarna utan att spräcka ringarna och utan alvarligare rost i cylindrarna. Testa sedan och kör och oljeförbrukningen/komprisionen visar om du måste demontera motorn. |
|
|
Jo så ska man naturligtvis göra - men - stiften har satt sig med så alternativet är att ta bort toppen - eller ta bort insuget och lätta en ventil per burk och pytsa in det den vägen. Nu lär problemet vara där ventilerna står öppna - det är där det brukar bli såna här problem... Frågan var dock huruvida man kan ta bort tråget på plats ? Samt moment - |
|
|
Slå på diesel i gasarn och demontera ventilkåpan för att kolla vilka insugsventiler som är stängda,dom lättar du med en mejsel i vippan (vid exentern). Detta är inget jag dock skulle göra pga skador som med största säkerhet blir när kolvarna släpper. Tråget får du bort om du demonterar kränghämmaren och släpper på motorfästen o lyfter. Som sagt jag skulle lyft ur motorn för isärplockning. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
?!?!?!?!?! Oj, oj, kolvarna fastnar ju inte bara av sig själv så där, det måste finnas en anledning. Har haft skrotmotorer som stått i uthuset i +10 år och de har aldrig fastnat det minsta. Vad är orsaken, om du talar om det så får du nog bättre hjälp här. Har du fått in vatten i motorn???? Hur vet du att den är fastrostad??? Okar inte starten? Går bilen inte att rulla??? |
|
|
ang. tråget så behöver man inte ta bort kränghämmaren för att ta av det! jag åkte på att byta oljepump på min nybyggda 2,2 liters m10a för inte jättelängesen och jag tog av tråget med maskin på plats, fick lyfta motorn en bit för att få tråget att gå fritt men det gick! MVH Johan K |
|
|
Jo det var så här - jag gjorde ett plåtjobb för 13 år sen åt ägaren på den här bilen. Sen skulle han börja färdigställa lackbättra etc. Men sen blev bilen stående. Att motorn nu står still beror på två orsaker - om man vågar sig på en gissning, dels kördes den här in och ut ur verkstan några ggr utan att bli varm, sen körde han den på släpet och av släpet. Vill man få problem så är det en bra metod kan jag säga.... dels var oljan svart som natten och det gör knappast saken bättre. Jag har varit ute för det här förut och lossat motorer som fastnat, men då kommit åt att fylla på rostlösning på kolvtopparna, likaså lyft toppen så man kan göra rent cylinderväggarna när man får den att röra sig. Fördelen med att jobba underifrån är att man kan lossa en kolv i taget. Det är nämligen knappast troligt att ngn annan kolv än dom som står med öppna ventiler har fastnat. Det funkar så i rå luft i ett kallgarage. Visst vill man ta isär allt och göra rent och kanske hona. Men beroende på hur tufft den sitter får man göra en bedömning - när den lossar - hur kärvt det möjligen går i vissa lägen när man drar runt. Men nu har jag fått svar på detta om tråget - så jag får fundera på om det är värt att göra fler försök eller om det blir demontering av toppen minst. Problemen är dock fler - vill ha den varm så jag kan få loss stiften innan jag tar isär maskinen - inte så kul att göra allt jobbet bara för att sen upptäcka efter varmkörning att stiften sitter så man måste fixa nya gängor....och ta isär maskinen igen. Finns det någon teknisk faq nånstans så man kan komma åt lite momentuppgifter - någon ? Om jag inte nämnt det tidigare så ska jag flytta 75 mil norrut om dryga veckan så jag måste lösa detta på ett eller annat sätt. Har redan ett äldre objekt som jag ska lasta i flyttbilen, men den här var lite sent påkommen så det finns nog ingen plats.... |
|
|
BMW_MAN, det är inte alls ovanligt att motorn fastnar om en bil står utomhus några år utan att man drar runt motorn. Vanligt på båtmotorer också. Det är därför alla tipsar om att man skall ha olja i cylindrarna vid avställning. På mina klassiker har kopplingen rostat fast i svänghulet flera gånger efter vinterförvaring i ventilerat kallgarage. Georg, om du flyttar 75 mil norrut från Nordingrå måste du väl hamna i nordnorge? /Mats |
|
|
Georg: Här har du all moment. Länk Risken är att du åker på ett motorbyte men en M10 kostar inte så mycket beg. Håkan |
|
|
Hej Georg. Det fins en metod dock lite brutal ,men den brukar lossa på vevaxeln. Bogsera bilen och släpp kopplingen försiktigt. OBS funkar ej på bilar med komfortlådor!!! Har du tänkt bli Kirunabo? Kiruna är i Sverige? /Mats |
|
|
Tack Mats, Jag loggade in på nya adressen éftersom jag ändå ska flytta 1:e Juni. Jag förstår om det blev lite konstogt med evstånden. Jag bor 3 mil sv Mantorp i själva verket.... Nä det är som sagt inte konstigt, gör man fel från början så är det snart kört. Även om jag mest jobbar med plåtjobb på alfa-sidan så har det byggts en och annan motor och lösts ett och annat problem kan jag säga här ute i skogen under åren. Men OK hade jag frågat bara rent ut om man kan lossa tråget i bilen så hade det kanske varit enklare, men jag krånglade till det lite i onödan. Iallafall verkar en testlösning vara att lossa insuget och öppna en ventil i taget och pytsa i rostlösning. Genom förgasaren blir inte så bra eftersom det är öppet på några ventiler och då vet man inte säkert om det verkligen rinner ner i alla, det kanske mest hamnar i en burk Tack för länken. Prima ! Det är lite omständigt att ge sig på nytt märke och komma på var man hittar infon. Den brutala varianten får nog vara. Effektivare är att lägga i 4:an och sen rucka bilen framåt/bakåt. Då matar rostlösningen bättre in iochmed att ringarna trycks uppåt/nedåt av kolven. Efter att det fått verka nåt dygn ... |
|
|
Hej georg. Du var lite orolig över tändstiften satt fast för hårt, ta och prova "ljumma" på med svetsen på stiftet. Om du skulle råka dra sönder det är det inga bekymmer. Jag har i mitt garage en sats av MIDLOCK med gängtapp som skär i två steg (från M14x1,5 till M16x1,5) . Därefter sätter man nya gänghylsan direkt på stiftet och skruvar fast den i toppen. Hylsan stannar kvar i toppen , ingen toppdemontering behöver göras. Är milen längre i Uppsala än i Luleå? /Mats (i Luleå) |
|
|
Tack för den hjälpen anlima, nu har jag rivit bort insuget istället, - snacka om trivsamt lättmekat, positiv överraskning - och hällt i rostlösning först och sen en dl.diesel i varje. Nu får det stå lite... Men jag återkommer om stiften framöver om det går på röv med gängorna även när den gått varm... Det där med Uppsala grejar jag inte men det kanske inte är livsviktigt ? |
|
|
"om du flyttar 75mil från Nordingrå måste du väl hamna i nordnorge?" Oj Oj ,det är långa mil |
|
| anlina - bor sv Mantorp men flyttar om en vecka till Nordingrå.. | |
|
Nu har jag äntligen fått tid att ta tag i problemet med den fastnade kolven. Efter alla misslyckade försök med diesel, rostlösning etc så lyfte jag toppen. Det visade sig då att det var en vattenläcka i 2:ans burk - packningen eller om det är toppen som är skev. Oklart. Sen lyfte jag ur maskinen och lossade överfallet och knackade ur kolven. Satt inte särskilt hårt när man väl fick loss den från dom övriga på veven så att säga. Loppet behöver en krysshoning efter att rosten på ett område avlägsnats. Så långt är allt OK. Men - ringarna sitter ju förståss fast på den kolven. Har testat att värma den riktigt het med värmepistol och sen doppa den i motorolja. Detta för att möjligen kunna utnyttja skillnaden i utvidgning mellan alu/järn. Men det verkar inte hjälpa. Så - om ingen har nåt dunderrecept hur man fixar detta så är frågan var man lämpligast hittar nya ringar och var man hittar märkning så man vet vilken storlek man ska köpa ?! Bäst vore ju att hona alla 4 och byta till nya. |
|
|
Storlek kolvringar, samma borrning på 1,8 som 2,0 motorerna. Länk Exempelvis har Autoexperten en ringsats för 819kr //Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.