AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
912

Blir det grymmare insugnings ljud?

Jompa E
Blir det grymmare insugnings ljud med open air filter på en 325:a 24v?

På vissa bilar hörs ju ingen skillnad.

/Jompa E36 cab
AL
289
AL
318is CSN-90

Absolut! Men sen nu till att skärma av filtret från motorns varmluft och led gärna ngn form av kalluftsslang fron fronten av bilen till filtret.

Man kan säga att alla BMW 6:or låter väldigt gott med öppet filter. Med fyrorna är det väl bara S14 som bölar på som sig bör, tyvärr... ;)

Det finns dock enklare och billigare (gratis) sätt att åstakomma ljudet istället för att köpa dyra filter som inte ger mycket på en gatbil...

Är det ngt som ger ett par kusar så är det kalluft! Det är bevisat genom bromsprov.

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
325Ci
har JR open air filter på min 325.. låter skitgött efter 3000v/min =))) köpte den på NFS i malmö för 525:-

Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Al

Hur ska man på en 4a få bättre insugnings ljud på ett enkelt och billigt sätt?

E30 - när du älskar att köra!
Jag funderar på att köpa sportluftfilter till min. Jag vill helst behålla original luftburken. Vad kostar ett sådant filter mellan tummen och pekfingret?? Bilen har redan sportsystem. Ger det någon extra hk, ljud, eller är det lika bra att köpa orig luftfilter??

önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87
20
78
2002
2002tii -73
Vill man ha ett hårresande insugningsljud är det bara att plocka bort allt vad insprutning heter och sätta dit dubbla/tredubbla WEBRAR eller DELLORTOS förgasare. Iannat fall går det lika bra med en högtalare under huven ur vilken ZZ-tops bästa skrålar, eller Vi på Saltkråkan!!

Ynf!
AL
289
AL
318is CSN-90

Lite bättre gasrespons kan man få med ett sk sportfilter. Ger ca 2 hk. Med en sänkning av lufttempen kring filtret på 30-45 grader kan man komma upp i ca 8 hk. Iaf är det vad som visats sig i bänk. Men effekten med bättre gång/fler ponnys pga kallluft funkar ju även på std-filter.

Av de olika motorer jag haft är det bara två som lät "som sig bör". 325 E30 med en "ngt öppen" luftbox och min gammla 2002 -73 med dubbla Weber 40 DCOE. Filter hade jag inga på den... (Skitdumt, men så var det...)

Mina andra M10 och min M42:a lät inte alls som tex en Golf Gti eller Opel GSi gör med öppet filter.

Självklart kan man bygga om boxen med avsikt på att förstärka effekten vid vissa frekvenser så att de framträder tydligare. Men det blir en del räknande då... ;)

MVH
AL

AL
289
AL
318is CSN-90

Föresten...

Man behöver ju inte åka med förgasare "2002".
På en modernare bil kan man ju välja ett sprut med separata spjäll. Låter minst lika bra och bilen går nog oxå bättre... Men det är ju inte gratis direkt.

Fast Weber är kult! Inget snack om saken...

AL

Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Hur fixar man kall luft då på ett bra sätt?

AL
289
AL
318is CSN-90

Man plockar den dit man vill från ett ställe där den har en lämpligare temp...

Tipset lyder: Inne, ute, slang... Nu har du lite att grunna på. ;)

AL

Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
haha.. tack Al!!!
=)

nej det är inte alltid så enkelt..

X///M-JOCKE
Mer kall luft!
jag har monterat öppna luftintag i huven och skärmat av varmluften från kylfläckten/motorn med en rostfri plåt.Både effektivt och snyggt.
Jag har en 325-ix -88b

X///M-JOCKE
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Fixade du typ gälar då i huven?
Blev det snyggt?

m3
104
m3killer
535i -86 E-28
Behåll di luftfilter burk det sitter en jätte fin tratt i orginalburken! Ta loss din gamla burk och skär upp hela frontdelen se befinntligt insugs hål och så försök leda in så mycket luftarea som möjligt. (silvertejp funkar skit bra)

Jonas
m3
104
m3killer
535i -86 E-28
OBS behåll baksidan nedredelen och sidorna,så blir det en jätte fin resonanslåda, och håll nere ljudnivån på avgassystemet! det tar ut insugs ljudet!

Jonas
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
hörde faktiskt efter idag..
körde med rutan ner och hörde när jag accade fullt i trean..
man hörde hur det sög..
prima..
=)
(original)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.