AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.529

olika stolar i e39?

Sida 1 av 2
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hur många olika framstolar finns det till e39?
Och när kom dessa?
satt i en med sportstolar och det var bekvämt förbenen och låren med stöd längs fram. Men i vanlig stol med tyg satt jag inte skönt. Benen kommer ej få någon stöd under långkörning! Är det olika längd på dessa?

MvH Bmw 4-ever
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Vad jag känner till så finns det bara två typer av stolar, standard stol utan justerbart lårstöd och sportstol som är mer skålad och med lårstöd som är justerbart. Är bilen utrustad med M-paket från fabrik så sitter det garanterat sportstolar men bilar utan M-paket kan också ha det.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det finns även komfortstolar utöver standard och sportstolarna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Samt med/utan skinn antar jag?
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Vad är skillnaden på en komfortstol vs. standard?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
komfort har 2-delad ryggstöd... så att du kan vinkla stödet för axlarna.
dessutom så har komfortstolarna en uppblåsbar kudde i ryggstödet som går att flytta runt till en viss del, så att man kan justera hur mjuk "stoppningen" i ryggstödet ska vara. Det är svårt att förklara men det går inte att ta miste på om man har komfortstolar.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det tvådelade ryggstödet stämmer men den "uppblåsbara kudden" låter mer som det elektriskt ställbara svankstödet. Detta är inte standard på någon av stolarna men går att få som extraturustning.

___
//Ulf
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Ok, fast sportstolar i mocca är ju det ända rätta:)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Rossi: cit"Är bilen utrustad med M-paket från fabrik så sitter det garanterat sportstolar"slut cit. Nja, inte helt riktigt. Min bil är utrustad med M-sportpaket dock så valde 1:a ägaren komfortstolar framför sport, med andra ord så behöver det inte sitta sportstolar i en E39:a med M-sportpakt monterat från fabrik:)

Personligen tycker jag komfortstolarna (med det inställbara svankstödet) är mycket sköna speciellt är det möjligheten att justera den övre delen av stolen för axlarna som är guld värd, dock kan jag känna att jag saknar möjligheten att förlänga stödet för låren (är 184 cm:). Men man kan väl inte få allt.......:)

Vh/Kermit.
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Oj det visste jag inte.. Där ser man, bara för att man jobbat på BMW så är man tydligen inte allsmäktig.. *skäms*
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Rossi: Ingen är allsmäktig:) Det är därför detta forum är så bra när man inte är riktigt säker.

Inget att skämmas för:)

Vh/Kermit.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Har nu standart stolar i min med el och minne. Nu är frågan den om alla med el har som standart eljusterbara nacksttöd eller är det extrautrustning?
Så har jag även funderar på att byta mina standart elstolar till elsportstolar. Är det bara och byta och koppla in dessa?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
peter78w: Mina komfortstolar har el-justerbara nackstöd. Inget extra tillval till komforstolarna tror jag, dock så vet jag inte om el-sportstolarna har el-justerbara nackstöd. Om elkontakterna i stolarna ser likadana så bör det väl bara vara att byta.

Meddela gärna hur det går:)

Vh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Jag har sportstolar med el och minne och dom har oxo el-justerbara nackstöd. Eftersom det inte finns nåt speciellt uppmärkt i min utrustningslista, så antar jag att detta är standard på elsportsäten.

//air
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ja tror nästan det att alla elstolar har eljustering för nackstöd som standart.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alla elstolar som jag kommit i kontakt med på E39 har haft el-styrning av nackstödet. Däremot så har jag manuella nackstöd i min E46 trots elsportstolar.

Sen en kommentar angående det utdragbara lårstödet på sportstolarna...Har läst att många som är långa tycker det är kanon men jag som är 194cm har inte någon större hjälp av detta eftersom det helt enkelt är för lågt. Undersidan på mina lår hamnar ett par cm ovanför detta stöd. Hade aktiva komfortstolar i min fd 540 och dessa passade mig bättre. Men...sportstolarna är snyggare;)

En annan reflektion jag gjort är att sittdynan på manuella sportstolar verkar gå att vinkla mer än på de elektriska. Kan ju vara mekanismen under stolen som begränsar på de elektriska. På som manuella stolarna så kan man vinkla upp framänden av stolen mer och på det sättet få bättre nytta av lårstödet. Men...jag vill ändå inte byta bort mina elektriska...

___
//Ulf
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Ulf: Jag förstår ditt problem för jag är runt 1,70lång och då passade sportstolarna perfekt för mig så dom som är längre än 1,80 borde inte få någon hjälp av dessa tycker jag enligt min uppfattning.
Jag måste ha elstyrning till stolarna för har memory och car cey memory vilket man vill använda sig av. Så elstyrning är ett måste.
Har fått erbjudande att byta bort mina mot sport men färgen är begie på dessa och enligt min bils spec så¨är det "Light gelb" ljusgult i stolarna. Frågan är HUR mycket skilljer det sig åt? Vet inte om man kan få låna hem eller köpa skinn prover för begie och ljusgult skinn.
Sen är det en annan på forumet som har vitt skinn som ville byta men då får man färga om det. Det är ingen här på forumet som har skinn prover som kan låna mig för ljust gult eller begie skinn?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
peter78w: Jag har färgen "light gelb", ljusgult, på mina komfortstolar. Personligen tycker jag skillnaden är stor mellan beige och ljusgul men man kanske skulle vänja sig.....(jag tycker ljusgult är mycket snyggare och sportigare:)

Tips, prova att söka på mobile.de för att se interiör bilder på olika e39:or, alltså du söker efter en bil och kan på så sett få se olika färger på skinnet. Kanske ngn vet om Bmw har ngn sida där man kan se de olika kulörerna...

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag har så kallade ortopedstolar i min, elektriskt inställbart svankstöd (kuddar som blåses upp) men det går ej att vinkla övre delen av ryggstödet.
Stolarna har i övrigt manuell inställning.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
JONTEP,

Det du har är vanliga standardstolar där första ägaren valt till svankstöd. Standardstolen finns i både manuell och elektrisk variant, med eller utan svankstöd.

Finns som sagt tre olika stolar till E39:

- standardstol (elstyrning och svankstöd tillval)
- sportstol (elstyrning tillval. Svankstöd ej tillgängligt. Fr.o.m facelift är även lårstödet elektriskt inställbart vid elstyrning)
- komfortstol (alltid elstyrd och med svankstöd)

Alla stolar finns att få med tyg eller läder. Sportstolen gick dessutom att få i mocca eller tyg/läder kombinerat.

Micke
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Micke skrev:

- sportstol (elstyrning tillval. Svankstöd ej tillgängligt. Fr.o.m facelift är även lårstödet elektriskt inställbart vid elstyrning)

Min bil är tillverkad sen 98 (99ans modell med nyare motorn). Den har elektriskt inställbart lårstöd på sportsätena.

//air
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.