|
|
|
|---|---|
|
Post- och telestyrelsen (PTS) planerar att tillåta små FM-sändare som kan överföra ljud trådlöst från till exempel en mp3-spelare till den vanliga radiomottagaren. Hittills ska sådana FM-sändare ha tillstånd för att få användas, men PTS vill avskaffa tillståndsplikten. Frågan blev högaktuell för några år sedan när importörer ville ta in och sälja mp3-spelare med FM-sändare i Sverige. PTS ansåg att störningsriskerna var för stora och förbjöd användningen. Sedan dess har en störningsstudie genomförts och resultatet visar att riskerna är mycket små. Dessutom har man enats om europeiska föreskrifter för den här typen av sändare. För att få användas ska de vara CE-märkta och sändareffekten får uppgå till högst 50 nanowatt. PTS räknar med att de första produkterna med inbyggd FM-sändare kommer att börja säljas redan under hösten. | |
|
Jag har testat 2 olika som finns att köpa i USA till BMW orginalstereo och kan bara säga att den enda fördeln med dessa sändare är att de är "enkla" att installera. Ljudmässigt är det ytterst sparsamt och den är dessutom krångligare att använda än en bra installerad Ice-link (motsvarande). //amullo --- |
|
| Jag har samma känsla. Ljudkvaliteten blir helt klart lidande. Duger dock när man vill köra mp3 i hyrbilen eller liknande.. | |
| Lyfter denna tråd lite. Finns det några prisvärda såna här produkter i Sverige idag? Är lite sugen att testa en. Är ingen "ljudbög" heller så att det inte är toppkvalitét på ljudet spelar ingen roll. Vill inte byta ut originalstereon i 850:n eftersom de flesta nya grejerna inte smälter in i panelen på ett snyggt sätt. | |
|
köpte audiax efter att kollat in följande test: Länk köpte den från: Länk jag är nöjd, men visst brysar det då då :-) är du som jag inget ljudpro duger den perfekt och snygg är den oxå. |
|
|
Ursäkta min okunnighet men man behöver alltså ha både en FM-sändare och en Mp3-spelare isåfall? Finns det ingen kombinerad? |
|
|
det började med "jens of sweden" med inbyggda fm-sändare som naturligtvis förbjöds eftersom det inte var tillåtet med fm-sändare i sverige. blev lagligt först 1 sep 2006. vet tyvärr ingen kombinerad idag :-( |
|
|
Även den "bästa" FM-sändare ligger en bra bit efter direktanslutning. Oavsett vad reklamen säger så bjuder FM-systemet med pilottonsstereo på begränsat frekvensområde och en skral stereoseparation, det ligger liksom i systemet och har inget med kvalitén på sändaren att göra. Sen får man ofta brus i överföringen pga den låga uteffekten (max 50nW) och mer eller mindre svårigheter med att få signalen in i stereon via "luften" och antennen osv. En FM-modulator direktkopplad på antennkabeln är i detta fall betydligt bättre och man riskerar inte att bli avbruten av diverse olika lokal eller rikssändare när man kör t.ex mellam Sthlm och Göteborg eller motsvarande sträcka. Men det är förstår coolt med en sändare, och tillverkare/försäljare vet om detta...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.