|
|
|
|---|---|
320-325 |
Tjena grabbar. försöker få lite hjälp av er angående min nyinköpta BMW 525tdsa 96´´ e34 . touring. köpte bilen för några veckorsen är mkt nöjd. blev sugen på chip efter vad jag läste att ägare som hade chippat eller satt på box var väldigt nöjda med skillnaden. så jag valde chip eftersom jag har automat. enligt vad jag läst på sökfuktonen så kan automaten bli cp av effektboxar. eftersom dpm modiferar mapp sensons sigenal till databoxen och lurar databoxen att tro att laddtrycket är högre o då puttar den in mer bränsle (rätta mej om jag har fel) men boxen fverkar bara fungera efter visst varvtal o då passar det dåligt på automatare. men då tänkte jag att chippa är bra så jag gjorde det . grejen är att efter chippningen så märkte jag en rejäl skillnad eller iaf en märkbar skllnad. men nu efter ett tag så har jag tyckt att den är rejält slö igen typ sölare än orginal. laddtrycket är 0.9kg. bilen toppar 160 kmh kan få upp mer om man pressar i nedförslut. går motorn i nöd prg eller har kattarna rasat samman. eller vad har hänt. i övrigt går den normalt. finns det nån diesel kunnig här? har sökt ej funnit svar. hoppas på tips. mvh johannes Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
320-325 |
tack för alla tips. jag ska genast gå ut o meka. detta forum är alldeles för stort. man försvinner i mängden. finns det ett diesel forum ?? nånstans eller föresten ... jag får luska ut probsen själv på nåt sätt. ha d gott grabbar. ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
| Helgonet är ju diesel kung! | |
| Varför inte ringa nån dieselverkstad och fråga nån kunnig där... | |
|
om den gick bra från början så har det nog med antingen laddtryck eller bränslet ryker den svart? kommer det luftbubblor i den genomskinliga slange från filterhuset till pumpen? 0.9 bar är för lite laddtryck och visar på att den inte får nog med bränsle eller tappar laddtrycket någonstans hur hög var laddtrycket innan? justerade du manuellt upp det eller? många frågor som kanske kan ge tips bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
320-325:kollat upp något än? annars finns det fler ställen att söka fel på :har du mindre än 20liter i tanken så blir pumpen beroende av förpumpen :slangarna mellan spridarna spricker efter ett tag och suger luft den vägen är den torr runt insuget? är bränslefiltret nybytt eller? är det du som har chippat eller lämnat in den för det? när man "ställer" på pumpen så brukar det bli följdfel någonstans fortsättning följer........... bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
320-325 |
helt underbart .. jag har lämnade in TDS en för diagnos test för att klla efter felkoder. enligt bmw fanns det inga alls. allt var i sin ordning.jag har sökt o läst all info på detta forum om tds alltså gått igenom samtliga trådar. ``många´´ iaf som du säger helgonet så kan det vara förpumpen. men bilen funkar bra även när tanken nästan är tom . har kört på reserven. jag kollade tyvärr inte laddtrycket innan chippning. tror inte det har ändrats nåt speciellt. men är ej säker. et kanske var högre vid chip tillfället. men jag tror inte det. för det var inte en jätte skillnad men det var en skillnad som allt msärktes. men inte kanske 60nm och 30hk kanske. då måste man ställa upp laddtrycket antar ja helgonet. jag undrar om min teori stämde me det dära om effektboxarna? alltså köper man en effektbox typ kcr så höjsladdtrycket av sej själv ett par hekto verkar det som eftersom effektboxarna kopplas även till den dära sensor slangen på vänstra fjäderbentorn. men chips o andra sidan där finns ju ingen kontakt med den dära sensor slangen?? om nu en chippad databox vill putta in mer bränsle och kan det. så går ju inte det för att ladftrycket är forfarande orginal och då behövs ej så mkt mer bränsle?? eller?? verkar som den dära sensorn känner av laddtrycket och justerar bränslet efter det sem ?? eller jag borde iaf manuellt höja ladfdtrycket verkar det som vad tror du?? angående mitt fel så ska jag kolla förpumpen och bränsle filter samt nån egr ventil som jag har läst att man skulle kolla. sen kan nån luftmassemätare vara dålig. trodde inte det fanns på dieslar?? även om den dära laddsensorn på vänster fjäderben m den är ok. sen spridare inställning av pumpen m.m. slänga på backventil m.m ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
320-325 |
helt underbart alltså att ni dieselkunniga hitta hit. jag är lite trött skriver lite konstigt då och mkt stavfel men ska jag höja laddtrycket manuellt på den ?? eller vad tror ni om teroin? isåfall hur det finns många sätt vissa mindre bra,, beror på biltyp med hur den vill höjas. jag har inte chippat själv den var inlämnad på powerchip ska kolla närmare på insuget men det verkar tätt . fast dieselpumpen läcker det droppar typ en droppe per sek. angående om han rycker så ryker den vid full på drag men vet inte hur mkt den rök innan heller ifs. kollar man bak när man drar på så är det ju inte svart rök inte heller så mkt att man hajar till . jag kan ana att det ryker till lite. men enligt polare så ska den ryka lite. ska kolla upp det dära med luftbubblor.. ska hitta den dära genomskinliga slangen bara. jag hann inte koppla in laddtrycksmätaren innan chippning. men den var nog densamma som nu. laddtrycket nu är stbillt o kommer ganska tidigt. turbon visslar som in i h -vete iaf. låter lite ballt men vad jag fattar så är det obalans i turbon när den visslar.. mvh tack grabbar för eran hjälp hittils .. nu ska jag kolla upp lite mer grejer. mvh johannes ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
320-325 |
dieselpumpen läckte inte när jag köpte den men efter nån vecka så började det. så innan chipning så läckte den. ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
320-325 |
diesel pumpen är för övrigt ompackad i januari 2006 . men den kanske läckte i locket där man skulle ställa in hur mkt bränsle pumpen ska ha.. enlig förra ägaren . ska kolla upp det med. kanske därför den är mupp. ? ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
|
packningen till locket kostar 21:- men sen skall locket justeras!!! läs Länk perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.