AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.732

Köpråd E46, 323 el 328

Hej

Jag äger ingen BMW, har aldrig ägt någon men börjar gå i bilbytartankar och funderar på att bryta mönstret...

Det som lockar mest är E46:an Ci modellen. 323 eller 328

Vad skiljer dessa vagnar åt egentligen.

Går 323:an tillräckligt bra eller tröttnar man på den?

Hur ser ägandet ut på dessa totalekonomiskt... Är 328:an mycket dyrare (förutom inköp alltså).

Finns det några fallgropar man ska vara nogrann att kolla upp inför ett köp?

Alla åsikter är varmt välkommna då jag som sagt är helt ny på BMW.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det som skiljer är motorerna. Ekonomiskt är det väldigt jämställt. FS bolagen gör ingen större skillnad på modellerna, och bränsleförbrukningen är densamma.

Prstandan är lite sämre i 323:an, det skiljer 0,5s till 328:ans fördel 0-100 (7,5 mot 8,0) och ca 2 sekunder 0-160 (19s mot 21) enligt tester. Så någon större skillnad är det inte. Tröttnar du på 323 kommer du även tröttna på 328:an.

Titta lite på båda modellerna och leta i första hand efter ett fint exemplar utan att titta för mycket på modellbeteckningarna.

Om du har råd så är det värt att lägga till några tusenlappar upp till 330. En betydligt råare och roligare bil som inte kostar så värst mycket mer driftkostnadsmässigt.

Tackar tackar...

Nej pengar till en 330 finns det nog inte... Men den lockar helt klart...

Måste iväg och provköra en hos någon handlare så jag vet va fan det handlar om...

Men som jag skrev i förra inlägget... Fallgropar???

Finns det några standardfel på dessa bilar som kostar en halv miljon och en grön häst att fixa???

Som sagt... Helt amatör på BMW.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ett vanligt fel som många med mig råkat ut för med coupén, är att dörrhandtagen strular, svårt att öppna dörren från utsidan, det kan vara värt att kolla när du köper bil.
Jag läste nånstans att 323 och 328 motorn egentligen är densamma, men 328 har längre slaglängd, vilket gör att kubiken blir större.

BMW CS #5206
fr
21
fredrik5
325 coupe-93
Har själv en 323ci. Tittade först på en 328ci men den var mycket dyrare att försäkra. Båda var svensksålda och 323an kosta 7000 år och för 328an skulle de ha 13000för. Det var ingen större skillnad i inköpspris men jag ville inte lägga så mycket på försäkringen. båda var svensksålda. Mycket nöjd med 323an själv.
bole
jävligt nöjd med min 323-a åxå :)

ang.dörrhandtaget på cupen..det är ofta plasthållaren till vajern som blir sliten...väldigt lätt att åtgärda :)
bole
PS: Lägre bensinförbrukning med 323an :)
Rent prestandamässigt är det ingen enorm skillnad, kostnadmässigt är de väl någolunda likvärdiga också - både vad gäller inköp, försäkring, service och reparationer. Försäkringen på min 328 kostar 6.001 kr/år (26 år/max 1000 mil/6000 kr självrisk), en 323 skulle kosta mig ca 5.500 kr med samma förutsättningar.

// Erik
kolla efter rost å¨e46 , tydligen välldigt vanligt i dörrar och baklucka
hur mycke exakt har du o lägga ut, tänk på att ha nårra tusingar i reserv med, mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.