AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
879

BROMSproblem e21 inget tryck?

Hej,

Jag har bytt bromsok och bromsrör på min e21 (p.g.a fastrostad kolv i oket), och efter detta avluftat genom att trycksätta huvudcylindern och öppna nipplar. stängde nippeln när det slutat spotta & fräsa och fräsch bromsvätska kom fram.

men! med avstängd motor, så kan jag "pumpa" så att kolvarna åker ut och klämmer mot bromsskivan, fast pedalen blir inte stum.. utan går i botten. (med en del motstånd)

startar jag bilen, så går bromspedalen i botten oerhört lätt, den åker nästan ned av sig själv.. :/ (inget motstånd alls)

Vilket fel är mest troligt? Och hur kan jag felsöka?
Det enda jag egentligen vet är att det inte läcker..
kollat så de inte läcker nånstans?

hade du koll på nivån medans du luftade?
Japp.. följt allt rör, kollat alla bromsnipplar.. och nivån sjönk aldrig under minimum när jag luftade.

låter dock lite "luftigt" från bomben(?), ska testa lufta igen imorn.. med lite tur kanske det bara är lite luft kvar i systemet?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
bomben? vilken bil handlar det om egentligen? sjunker pedalen har man antingen läck nånstans eller oerhört mycket luft i systemet.
tror att han menar servot när han skriver "bomben" ty e21 har ju inte hydrauliskt servo...det är normalt att servot "flåsar" lite om man sitter med motorn av och trycker på pedalen...

MVH
Johan K
Okej..
ska testa att lufta idag igen, får se om det blir någon skillnad.
bilen är en 318i, e21, 1983.
Sådär..
mycket riktigt var det enorma mängder luft kvar (tydligen..) och efter ännu en runda avluftning så kan jag pumpa upp så pedalen blir stum, när motorn är avstängd......

men!
när jag startar bilen så kan pedalen direkt gå enda ned i botten... vad strular? :(
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är bromsbeläggen tjocka?

Verkar som om det finns ett läckage endå, kolla om det är torrt vid kolvarna, vid bromsvätskebehållaren. Bromsservot kan annars vara boven!
Njae, inte så tjocka, men inte heller superslitna.. har dock beställt nya,

det har blivit en del framgång, jag har numera bromsverkan när bilen är igång och jag har vart ute o kört lite.. märkte dock rätt fort att vänster broms ligger an hela tiden, av med däcket och trycka tillbaks kolvarna ett par gånger... går riktigt lätt, slipade lite på sidorna av beläggen samt "pinnarna" så de inte ska kunna fastna.

men, trots detta, så ligger bromsen kvar på.. efter man bromsat en gång så snurrar däcket men extremt tungt :/
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Byt slangarna dom är garanterat utmärkta som backventiler:).

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.