AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.527

Skillnad mellan svensksåld och import gällande rostskyddsgarantin?

Sida 1 av 2
Visa användare
42
bebban
525 IM -01 Imolaröd 325 ix-90
fundering om rost skydds garantin gällande inporterad 530 d-01.
min kompis har nyligen köpt en som börjar krypa på bakluckan
gäller garantin som dom svensk sålda??
Min egen har dom bytt både huv o baklucka utan krussiduller.
o va min ix går braaaaa. :)
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Tror att den gäller om det finns godkänd och i fylld servicebok
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har fått bytt baklucka på min 530 som är import. Inga problem. Även min fd 540 fick bytt baklucka efter jag sålde den och även den var import.

Dom tittade aldrig i min servicebok men det är möjligt att vissa verkstäder gör detta. Jag känner även till importerade skruvade E39 med falska serviceböcker som fått nya bakluckor på garantin.

___
//Ulf
Serviceboks tittandet är inte ett krav från BMW, däremot så är det oftast verkstäderna som propsar på detta... Undra varför *host*. ;) Miltalet skall dock avrapporteras, bilen skall fotograferas, och reparationen skall godkännas från BMW centralt. Stenhårda regler för sista garantidag, ingen perdon här. Skynda, skynda...
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp:)

Eftersom jag själv är ägare till en till synes rostrfri E39:a så undrar jag om det är några speciella år som är speciellt drabbade av rost? Är sedan modellen lika känslig beträffande rost i backluckan samt motorhuv som touringen? Var ska jag vara extra petig när jag granskar min pärla i jakten efter den förfärliga fienden?

Har även funderat på att rostskydda den till hösten men har ännu inte riktigt bestämt mig för vilken firma som skulle få den äran (Dinitrol, Noxudol eller annan). Några rekommendationer? Har även hört att man ej bör blanda rostskyddsmedel, så jag undrar vad Bmw använder för medel när bilen tillverkas (om det nu använder ngt överhuvudtaget med tanke på alla stackare med sina "nyare" bmw bilar som drabbats av rostangrepp både här och där.....)?

Alltid tacksam för lite info/tips:)

Vh/Kermit
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Sedanen har inte rost känslig bagagelucka som touringen har , vad jag vet är motorhuvarna inget stort problem på någon av dom , det du skall kolla är innanför tankluckan precis under tanklocket i skarven där till bakskärmen samt runt inner kanterna på alla dörrar där dörrens ytterplåt är vikt runt innerplåten med kitt imellan.Bmw använder någon typ av wax i dörrarna men rosten beror nog mer på felkonstruktion än på dåligt rostskydd dvs de ytor som rostar är lackerade ytor runt plåtskarvar med kitt imellan så jag tror inte en rostskyddsbehandling hjälper speciellt mkt.
le
224
leifeugen
540IA -02
Min har små bubblor vid skarven under tanklocket,de fotograferade och jag väntar på reparation.Det enda andra fel jag hittat är två ´bubblor på undre
bak kofångare och jag visade inte dessa när jag var och visade felet under tanklocket så jag vet inte om goodwillet för bubblorna på plasten för den lär inte rosta,så de går väl på egen bekostnad,får se.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Tjenis!

Enligt ALLA BMW anställda jag pratat med som påstår sig veta var rostproblemen på E39 och E46 kommer sig av, så säger dom så här, valsmaskinen som valsar plåten, alltså dubbelviker, anväder sig av en olja som gör att kittskarvar och grundfärg ej fäster som den ska, detta skall dock vara åtgärdat för ett tag sedan, en ganska klen tröst för oss drabbade kan man tycka! Men så är det!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Mr.P:Det låter mkt troligt då det på min bil såg ut som om färgen intill plåtvecken och kittet helt enkelt inte hade fäst på plåten och det därav blivit rost till slut.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Detta problem måste i så fall blivit åtgärdat rätt så sent. E39 kom 95/96 och min kompis som har en som är tillverkad 01/2003 var nyligen inne och bytte baklucka. Fast när det gäller bakluckan kanske det är mer än bara kittskarven som är problemet...

___
//Ulf
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Programmer o alla andra!

Jag uttryckte mig dumt angående åtgärden på dessa bilar som Programmer antyder, oljan i dessa maskiner skall enligt uppgift inte vara utbytt förrän sent 04, dessa uppgifter skall dock tas med en nypa salt, då ingen av förståeliga skäl inte sett resultat i längre perspektiv! Den som lever får se!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det tog ju några år innan rosten uppkom och dom satte väl inte det i samband med valsmaskinen direkt.
pe
56
pelle525
Bmw 525i touring -01
Hje ! om man har en bmw 525 i touring 01! och upptäker rost! får man den åtgärdad el? hur lång rostskyddsgaranti har dom?
6 år.
Jag fick rost på bakluckan förra sommaren, då var bilen 6 år och 1 månad. BMW tog inte det på garantin.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Från vilket datum räknar man? Ertzulassung eller när bilen rullade av bandet? Min har erstzulassung 10/00 men rullade av bandet 28/9 2000. Om det är erstzulassung som gäller, gäller det hela månad 10 eller upphör garantin den 1/10?
Om du har rost så skyndar du dig ner till närmaste märkesverkstad för fotografering. Ingen idé att dividera detta med oss, skynda, skynda. Bilderna skickas till BMW för behandling och efter någon/ra veckor så får du beslutet. Reparationen skall påbörjas innan garantitidens utgång!
Visa användare
101
falken102
530iA Touring-01
Hej kan ni hjälpa mig.
Hur fungerar det där med rosten?
Kan det va små små bubblor tex på bakluckan på min 01 å så byter de den,
eller hur ska det se ut för att de ska byta delar.
Tacksam för svar.
MVH///matte

falken
Det går utmärkt med minimal rost för att delar byts ut.

Limpur; Det är uttagsdatum som gäller är din uttagen 1/10 så är det det datumet, 14/10 det.

Mvh Stephan
Visa användare
101
falken102
530iA Touring-01
Tack Stephan.
Då ska jag hålla koll..
Ha det. Mvh//matte

falken
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Stephan--> Ok, är uttagsdatumet det första datumet som är stämplat i briefet (där de stämplar när bilen ställs på och av)?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Uttagsdatumet = Datumet för leveransservicen i serviceboken

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.