AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
998

e39 touring telefonantenn fråga

se
661
seb_540
328i M F30
Hm, är det någon som har koll på om den lilla telefonantennen som sitter på mitt tak (E39 touring) använder karossen som jordplan? Köpte mig en dummy-hajfena och trodde i min enfald att jag skulle kunna bara böja antennen och få plats med din i... icke. Lös från karossen kan dock antennen ligga inne i hajfenan så att säga.... usel mottagning då?
Je
10
JesperH
528i Touring -98
Har gjort precis så som du beskriver - kan inte märka nån skillnad i mottagningen faktiskt. Monterade loss, pulade in, har inte tittat efter sedan dess :) Men funkar gör det.
se
661
seb_540
328i M F30
ok, vad bra! Hur gjorde du med att det med losstagen antenn så måste hajfenan sitta fast på ett 100% vattentätt sätt... den 3M tejp som följde med har ju skarvar. Bort med tejpen, på med akvariesilikon run fenans bas?
Je
10
JesperH
528i Touring -98
Njaej - minns inte riktigt nu, (tror jag var betydligt slarvigare) men det låter ju inte helt fel med att silikona bort ev. vattenintrångsrisker. Bävar lite för hur det kan se ut under min "fena" egentligen...:)
se
661
seb_540
328i M F30
hm, om du inte har tätt borde du nog sett vattenfläckar i taket redan. Du kanske köpte nån dyrare variant än min, på min sitter den dubbelhäftande tejpen skarvad med klara glipor, därför tror jag nog att jag satsar på silikon istället.
Je
10
JesperH
528i Touring -98
Nope - inga vattenfläckar, och inget annat som tyder på nån vattenskada, så jag hoppas,,,knock on wood,,, att jag klarar mig. Lycka till med din.
Det funkar nog pga att det oftast är "överskott" på signalstyrka där du rör dig.
Annars är det förkastligt att lossa en plåtmonterad antenn och lägga löst ovanpå plåten så att säga. Det blir missanpassning in mot telefonens sändardel som mår dåligt, det brukar knastra och spraka i ljudet under samtal, vilket iofs GSM-systemet ev. tar hand om.

FP
se
661
seb_540
328i M F30
Visst, förstår att det blir sämre... men i mitt fall då jag i ärlighetens namn använder ficktelefonen i 99% av fallen så känns det som en acceptabel grej, sålänge man inte helt mördar mottagningen i den inbyggda. Funkar den lika bra som den handhållna luren så är jag nöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.