|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om man byter katalysatorn till en ny - kommer det ge renare avgaser och på det sättet att sänka lambdan och CO? Har hört att katalysatorn dör om fem år på de flesta bilar. Innan var det väldigt dyrt med katalysatorbyte men nu när de har byggt BILTEMA varuhus runt om i landet kan man köpa en ny katalysator för dryga 900 spenn. Funderar nu om det är lönt på något sätt (jag menar med tanke på besiktningen)? | |
|
Bumer: Hade jag varit du så hade jag besiktigat först och sedan funderat på ett byta av katalysator om den blir underkänd. En efterkontroll kostar ju bara 200 kr så åk och besiktiga med rejält varmkörd bil (katalysator). För övrigt så känns uppgiften om 5 års livstid för en katalysator som lite tveksam. Varifrån har du fått den uppgiften? Det skulle ju innebära att både du och jag skulle vara inne på vår tredje katalysator. //Stenback |
|
| På en bil med väl fungerande motorstyrning håller katalysatorn bilen ut. | |
|
Felaktigt lambdavärde tyder ju på felaktig luft/bränsle blandning, vilket säkerligen även påverkar CO. Så jag skulle rekommendera att ta tag i det problemet först... ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
|
Det är betydligt vanligare att lambdasensorn packar ihop före katalysatorn, men om motorn går fett som ett följdfel av lambdan så pajar katen också till slut. Länk Länk Länk skulle jag satsa på om man nu behöver byta katalysator! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.