|
|
|
|---|---|
| Så är pärlan besiktigad, gick bra förutom att ena halvljuset var för högt men det är åtgärdat. Däremot visade besiktningskillen att insidan av vänster framhjul skrapar mot innerskärmen när man svänger fullt åt vänster. Det finns ett "plåtrent" område stort som en "avlång snusdosa". (Tog ett mått som alla känner igen) Finns inget "skrap" i höger hjulhus. Jag har standardfälgar med standarddäck. Någon som har en förklaring/lösning? | |
| Du kanske har krökt en länkarm tex? Kan vara svårt att se om den bara är lite sned. | |
|
Har du ägt bilen sen ny? Någon tidigare ägare kanske har kört med annat än orginalhjul. Mvh Henrik |
|
|
Kan vara som soda skriver, börja med att lägga på nytt rostskydd över snusdosan och kolla med jämna mellanrum om det slits bort igen. Händer inget är ju allt frid och fröjd. =) /Fredrik |
|
| Tack försvaren. Börjar väl med att måla över så får jag väl kolla länkarmar senare om färgen skrapas bort igen. | |
|
Hade en krökt länkarm på min tidigare E30 cab. Körde med den utan att märka nåt i 3 år. När jag sedan satte på större hjul så fick jag, precis som du, avskrapad "färg" i vänster hjulhus. Det visade sig att länkarmen var liiiite lite krökt. Vänster hjul löpte ca 15 mm "längre bak" än höger... Ny länkarm monterades och problemet försvann:-) /Magnus Mitt nya objekt: Länk |
|
| Hur kan man köra med en krökt länkarm utan att märka det?? Framvagnsinställningen måste ju bli åt h-e. Kör ni aldrig mer än 50?? | |
| KÖr in bilen på en hjulinställning så kan de mha mätvärdena lokalisera var felet är. Låter som hjulet fått sig en kyss någon gång i tiden och något, fjäderben eller länkarm, behöver bytas. | |
|
Caspar Din kommentar visar med all önskvärd tydlighet att du inte har en aning om vad du pratar om...:-) Framvagnsinställningen behöver inte alls "bli åt h-e" eftersom framvagnskollen visade att både cambervinkel o toe-in var OK på båda hjulen...det enda som var knas var att ena hjulet löpte en aning bakom det andra. Och ja, jag kör mer än 50! /Magnus Mitt nya objekt: Länk |
|
|
caster måste väl iaf varit åt helvetet? =0) Z MMM Coupe |
|
|
Tack Anders, Jag har själv haft ett fäste till länkarmen felmonterat vilket gav ca 5 grader felaktig castervinkel och bilen trist vid 160 och totalt hopplös vid 200. e30cabbe: Att hjulet löper bakom det andra är ju definitivt ett problem som syns i en framvagnsinställning iom att caster blir helt fel, vilket i min värld är helt åt h-e. |
|
|
OK, jag ger mig! Du har rätt! /Magnus Mitt nya objekt: Länk |
|
|
Står ena hjulet bakom det andra betyder det att du har felaktig castervinkel och det i sin tur medför att det blir lättare att svänga åt ena hållet jämfört med det andra. Vore jag i din sits skulle jag inte tveka en sekund på att byta ut länkarmen på den sida där det skrapar i och därefter köra in bilen på ytterligare en hjulmätning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.