|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det som jag personligen tycker är avskräckande när det gäller E46 modellen av äldre modell ex 2000 - 2003 är rosten som bubblar upp på olika ställen. En modern bil ska enl mej inte rosta upp på bara ett fåtal år oavsett om man bor i områden med mycket salt på vägarna eller i norra delarna av landet. Med typfel så håller jag med Mahler_72 där han skriver att allt inte är typfel som uppmärksammats i denna tråd. Men rosten är ett stort problem med denna modell. Vid jämnförelsen mot våran 525i Touring av samma årsmodell så är skillnaden stor. Skötseln spelar stor roll med men efter att jag letat på forumet så visar sej att flera bilar av min typ haft samma problem på samma ställen. Även i min krest av vänner och jobbar kompisar så är det lika med dom som har BMW E46:or. Tycker detta är otroligt synd på en jätterolig bil körmässigt. Har förövrigt kontaktat min BMW verkstad ang den rost som jag/vi hittat på min bil. Nu hänger det på BMW´s Goodwill om detta blir åtgärdat. Hoppas verkligen att dom står för detta men risken är väldigt liten när leverans datumet på min bil var 2000-12 och den rullat 14500 mil redan. |
|
|
"Det som jag personligen tycker är avskräckande när det gäller E46 modellen av äldre modell ex 2000 - 2003 är rosten som bubblar upp på olika ställen." Hej Vickie, Jag har då ingen problem med rost överhuvudtaget!! Min bil är en 00:a! 11000 mil. Men visst har jag hört om en del som haft rostproblem! Så visst kan väl det kunna vara ett "typfel". Men det finns samtidigt så pass många andra bilmodeller och märken från år 2000 som har ännu värre rostproblem. Och ALLA drabbas inte av rostproblem. Jag menar bara i all välvilja att folk inte skall få "panik" som det verkar i denna tråd från några av de senaste inläggen!! Blir ju smått komiskt när man plötsligt inte är öppen för att köpa en E46:a bara för att man skrämt upp sig på en sån här negativ tråd där man verkligen LETAR fel i bilen. Nä, den här tråden har nog tappat fokus lite ur detta perspektiv! Ja du har förmodligen rätt ang. good-will på din rost. Har hört att både Bmw, Audi och Mercedes och flera andra tillverkare är BENhårda på datumet då rostskyddsgarantin går ut. Dagen efter är det kört typ!! Tror inte att det är många som fått good-will på rosten!! Men jag är verkligen nyfiken på om du får igenom det!! För isåfall kan jag ju ha lite mer råg i ryggen då jag bråkar med BMW... OM rosten skulle bubbla fram alltså!! Mvh D |
|
|
Jag har visserligen bara kört 2000 mil med min 320d 04 som hade gått 14500 mil när den köptes i somras, men inget av dom fel som räknas upp här har drabbat mig... Jo förresten, knarrande rutor men det avhjälptes av lite siliconspray upp i listen... Silicon är rätt fantastiskt... :-) Om E46 skulle vara en sådan katastrof som det låter i den här tråden skulle jag nog ha drabbats av några fler fel tycker jag. |
|
|
För att "bumpa" denna tråd igen och även göra mitt första inlägg här som "ny" BMW ägare. Har precis köpt mig en e46 318 -99 och hade förberett mig ganska så bra när jag åkte och tittade på bilen. Det jag ser på bilen är bara lite rost och det var på en skärmant bak. När jag kommer hem och undersöker lite närmare är att det läcker olja från motorn, osäker varifrån? Men det runt oljefiltret tror jag. Det klonkar från bakvagnen och ratten står snett så det kan ju vara en bussning i upphängningen bak som det står i erat "mekartips". Jag måste säga först att jag är väldigt nöjd med körkänslan och känslan när jag stänger dörren och kör iväg, tystnaden. Det jag är mindre nöjd med är kvalitén! Trodde jag köpte en premiumbil, visserligen var den 10 år men ändå. Före BMW:n så hade jag en Saab 9-3 diesel -99 och den hade jag betydligt mindre fel på under mina 25000mil än det är på denna bilen. Som en skriver lite längre upp "...kört 7000mil (eller var det 9000mil) före jag bytte länkarmar fram och det är ju inte onormalt...". På Saaben så bytte jag aldrig dom under 25000mil! Det enda jag bytte under dessa mil var stötdämpare, fjädrar, bromsarna (inte oken). Vad jag kommer ihåg så byttes inte en enda bussning på bilen. Men jag ser fram emot att jag fixat det som är på min bil så skall det nog bli en mycket trevlig bekantskap! |
|
|
Känns som de flesta felen gäller "äldre" E46:or. Själv har jag en 04:a 320i med STCC utrustningen och de fel jag fått är: - Dåligt xenonljus (halvljus) - Knarrande handbroms - Fjäder till tanklucka trasig - Sågelkvitter när klimatfläkten är igång - Lite rost efter små stenskott, men det är sånt man får ta. Annars är jag SUPER nöjd med min bil, har M sport pkt och sportstolar och det känns kvalite över bilen måste jag säga. Är hur nöjd som helst. Min första BMW och jag är fast! |
|
|
På tisdag lämnas min bil in för "lite" jobb på rostskyddsgarantin. 4st dörrar, 1st baklucka, 2st framskärmar samt 1st motorhuv. Övrigt som ja haft trassel med under det halvår jag haft bilen är: 1st tändspole samt att den får för sig att självdö ibland när man släpper gasen och frikopplar. (min gissning går åt "idle valve" som inte hinner reglera när jag släpper gasen och samtidigt inte motorbromsar. Skall rengöras när tid finnes.) |
|
|
hmm rost? min 318 ifrån -98 med 16000 mil på mätaren har inte en enda rost fläck varken ovan eller under o den har rullat vintrar. det enda felet jag har är att det blir fukt på lyktglasen, någon som vet vad man gör för att åtgärda det? själv älskar jag e46 modellen och jag tycker inte bmw lyckats bättre än med den. mvh kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.