|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Finns det något alls som fungerar som det ska på E46an? Shit jag blir ju fan mörkrädd när jag läser här om bilen ju :/ |
|
|
* Dålig vattenpump, skar på min E46'a * Klonk i bakvagn vid växling, berodde på glapp i diff knuten i mitt fall, svin dyrt att fixa. * Växelspaken hänger sig i höger läge när man lagt i 5'an om vxl lådan är kall (nått fjäder belastat mothåll som kärvar inne i lådan). * Navin levde sitt eget liv ibland. (MkII) * Super spårkänslig med dåliga däck fram. Men det är helt klart den snyggaste BMW'n som gjorts i mitt tycke och jag gillade min ändå. ///Mvh Sibbe Länk |
|
| Det står och väger mellan e46 och lexus IS200.. tror det lutar lite mer åt lexus just nu.. | |
|
Fyller på med Data.. Rost på Huv,Dörrar och skärm-skärmkanter. Svajande AC/ECC-Fläkt. Bytt kamaxelgivaren,termostat. Har varit svårstartad 2ggr efter den har stått i varmgarage över natten ?? Tycker kvaliteten på denna modell är dålig ! Bortsett att bilen är snygg och läcker att köra så kvarstår problemen ovan. På en skala från 1 - 10 så får den 5 ( högt pga fantastisk körglädje och utseende ). Men ingen mer E46:a för mej. |
|
|
ni har aldrig ägt en renault eller en peoget ,ford , då skulle ni haft mycket mer värkstad besök garanterat . alex |
|
|
Dessa problem har jag stött på: * Strul med låskistan på förarsidan * Länkarmar * Klonk ljud (fixat men kommer inte ihåg vad man bytte) * Skakande passagerar stol (Väldigt irriterande) * Skakande växelknopp ( Fixade genom att linda lite eltejp på spaken) * Fukt i strålkastare o blinkers * Irriterande ljud från fläkt * Skeva bromsskivor * Rost i glappet mellan bagageluckan och stötfångare bak (Många Vet inte om det) Värt att kika *Dålig handbroms * Knarrande elhissar Allt det här på en bil som kostade 325 000:- som ny!!! Bedrövligt säger jag bara (kan tilläggas att bilen är pedantskött , tvättad, vaxad servad regelbundet) Har saknat min första bil ( Mazda 626 från 1988 16000 mil på mätaren) som jag bara tankade o körde i 3 år, det enda den bilen krävde var oljebyte mm Men bmw ligger närmast hjärtat iaf .... BMW M-POWER |
|
|
Förrutom rosten då... Knarrande rutor (efter man hissat upp dom) Fick smörja med fett. Airbag sensorn på passagerarsidan pajade. Fick byta den. Enligt BMW va detta barnsjukdomar på E46... |
|
|
Ja... oxå fick jag byta hela skyltbelysningen bak pga ärjning..precis som fler här inne... Skulle byta lampa och de bara rasade ut delar när jag tog bort täck'glaset'. =) Kvalité! |
|
|
Nä stopp o belägg nu!!! :)) Tråden handlar om TYPFEL inte allt som har bytts på din E46:a!! Rätt stor skillnad eller?? Så jäkla eländig är inte E46:an, långt ifrån!!!, och jag garanterar att alla bilmodeller har samma möjlighet att hitta fel på om man bara nämner skräckexemplena!! Typfel känner jag inte igen mycket av det som nämnts ovan!! Inte mer än möjligtvis länkarmarna på dom första E46:orna som rullade ut ur Tyskland. Dom byttes senare till klart bättre och kraftigare varianter. Mina höll exempelvis drygt 9000 mil innan jag bytte dom och det kanske inte jag tycker är dramatiskt illa!! Sen har jag själv problem med, och har läst en hel del andra som har, LMM:en och tändspolarna som kan spöka lite!! Tända en gul motorlampa som indikerar "avvikande avgasvärde". Lite diffust och svårfunnet problem!! I övrigt har jag bytt en del slitage delar på min 318i (bromsar, däck, skivor, bakfjädrar etc etc) men mycket av det är saker som varit dags ändå!! Har bilen gått 11000 mil får man ju förståss räkna med en del renoveringar!! Nä, jag kan inte säga att E46:an enligt mycket läsande på forumet är en dålig modell. Snarare tvärtom!! Och jag är HELnöjd med min även om den kostat en del pengar sista året!! Men va f-n vill man köra Bimmer får det vara värt det! ;-) Skall man ha en tråd om TYPFEL kan man i min mening inte bara lägga in precis allt som man någonsin tvingats fixa på bilen!! Då är ju helt plötsligt ALLT ett typfel!! Hmmm!! |
|
|
Upphängningen till bakaxeln kan rasa. Hände mig förra sommaren när jag spann loss, har tyvär ingen större info om det eftersom Bmw vägrar lämna ifrån sig dokumentation över vad som åtgärdats. Det "klonkade" iaf rejält när man körde. Detta måste räknas som ett typfel då Bmw tog på sig alla kostnader på goodwill pga av att detta hade hänt på x antal E46:or innan. Kostnad: Ca 60000-70000 |
|
|
menar ni att e46an redan har börjat rosta?? Var och tittade på en 325iat -02 i måndags, men nu vågar jag inte köpa efter att ha läst om det här med rost, det lär ju inte bli bättre med tiden. Dom verkar vara svårsålda, är det så?? |
|
| Bmw_4ever. E46:an rostar inte bort hejdlöst utan delar ett problem med kittningen av plåtomvikningar och falsar med E39. Det gick att hitta fel på bilar 1-2 år gamla så en -02:a är att betrakta som gammal ur den synvinkeln.. | |
|
Vi i vår familj äger/har ägt 4st BMW bilar de senaste 7 åren. 1 st E36:a 2 st E39:or 1 st E46:a Upplever att nyare modeller har fler problem än äldre modeller. Automat verkar vara en svår sak för BMW att lösa också ? Börjar att tappa förtroendet för BMW med tanke på priset. Kvaliten på BMW blir i mitt tycke allt sämre och saker som normalt håller flera år på andra märken går sönder bara efter en liten stund på nyare BMW modeller. Vi har disskuterat detta i min familj och visst har en BMW sin charm att köra, men frågan är i alla fall om det är värt priset ? |
|
| Vickie, har du en titansilvermet. 320i? | |
|
Anders-72 Hej. Nej den är Stålgrå ( StauhlGrau ). |
|
| Ok, då jobbar du inte på förskolan jag tänker på :) | |
| Tack puiu, att du jämför min BMW med Renault och Peugeot :-) | |
|
Oj, efter att ha läst denna tråd så är jag inte så säker på att den BMW 320i -04 jag har tänkt att köpa är ett bra kör, även fast jag får den till ett riktigt bra pris. Vet ni hur pass vanliga dessa fel är? Bilen som jag har tänkt att köpa har ändå gått 15000 mil. Ända som är bytt (vad jag vet) är en tändspole. Mvh Niclas |
|
| Nej det här var ju ingen rolig tråd att läsa för mig som funderar på att köpa en -05 E46...kanske måste tänka om nu. | |
|
Ja det här blir ju till sist konsekvensen!!! I denna tråden har precis alla upptänkliga fel som ALLA bilar kan få rabblats upp från början till slut. Men alla är inte TYPFEL!!!! Typfel betyder väl att det är fel som är typiskt för just E46:an och som en väldigt stor andel E46:or drabbats av. Bara för att Gurra G t ex haft problem med ex fönsterhissarna i SIN 320i E46 betyder inte det att tusentals andra E46 ägare haft samma problem. Så jag tror folk behöver sansa sig lite när man läser denna tråden och inte bli avskräckt från att köpa en fantastisk bil!! Lite därav mitt inlägg ovan angående trådens urspårande!! Vad gäller TYPFEL för E46 vet jag till dags dato inte fler än följande: - Länkarmarna var dåliga på de tidigaste E46:orna som rullade ur. Detta uppmärksammades av BMW och sen 2000 sitter det kraftigare don i: Jag bytte mina på ca 9000 mil vilket nog är rätt normalt ändå. - Bromskivor som är skeva. Hände mig senast i år. Originalskivorna sen 2000 var inte bytta och jag bytte i september förra året. Nu var dom nya skivorna skeva. Har läst om många som har problem med detta. Jag fick dock nya på garantin. Så inge problem där heller. Och att byta originalskivor på en 8 år gammal bil för första gången är heller ingen katastrof. TROTS att andra haft skeva originalskivor har alltså inte jag och säkert många andra med mig inte haft dessa problem. - Luftmassemätare verkar ochså vara en känslig punkt hos BMW överlag. Men även hos många andra biltilverkare. Ger en felindikering om "försämrade avgasvärden". Nå, det finns säkert flera typfel men inte heller detta är en garanti för att DU blir drabbad av det om du köper en E46. Exempelvis kan man i följande test (Länk läsa att fläktmotstånden i klimatanläggningen är typfel för E46, samt även motortermostaten. Men inte har jag drabbats av det ännu!! Min bil är 8 år gammal nu och har rullat 11 000 mil på ett ungefär. Nä, fel får man med alla bilar man köper oavsett modell och typfel finns det ochså på alla bilar oavsett modell!! Så lite sansande är nog på sin plats när man skrämmer upp sig själv! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.