|
|
|
|---|---|
| Hej, min business radio har börjat kajka ur, och funderar på att jaga rätt på en begagnad att ersätta den snarare än att leta dåliga lödningar etc. Bilen har navi, så det är en sån radiomodul som sitter i bakluckan. Nån som vet om det går att använda andra modellers radiomodul? Några stora funktionsuppgraderingar som man vill ha sedan min radio tillverkades 1999? Måste en ny radio kodas in till navi systemet, eller är det plug and play? Någon modell som har lågnivåutgång? (tänkte hänga på en stärkare o 4 nya högtalare också.) | |
| Din radiomodul har till 99% runda stift i kontakten medans nyare har flat stift samt annan antenn kontakt men det finns adaptrar på bmw, det du skall leta efter är en BM24 eller BM54 som kan komma från vilken bmw som helst i princip.Det finns ingen som har lågnivå.Det brukar vara plug n play men om du märker att vissa funktioner inte fungerar så behöver du koda in den.Den senaste BM54:an har stöd för mp3 vilket betyder att ihop med bmw nyaste växlare får du ID3 tag. | |
| OK, perfekt, precis vad jag ville veta - tack! | |
| Hewi, satt o läste äldre inlägg om radiomoduler och såg att du nämnde nånstans att du lött på lågnivå på en BM24 - men att du sen fått störningar(?) Stämmer det att du grejat lågnivå ut? Tog du några bilder? Skulle gärna skippa den typ 10% disten som det inbyggda steget har..... | |
| seb_540: Jag har inte fått ut riktig lågnivå ur BM24 utan jag kör baksystemet genom att jag lött på lågnivåkontakter direkt på högnivån ut ur radion och sedan går via en Isolator och in i steget , framsystemet kör jag på samma sätt fast genom en Audiocontrol EQX istället för Isolator. Det finns ingen som lyckats plocka ut riktig lågnivå ur BM24 vågar jag påstå efter att ha gått igenom typ alla bmw forum som finns runt om i världen.Jag har inte haft problem med dist från BM24 utan tycker att den inte låter bra helt enkelt , för lite diskant och för mkt mellanregister men det tar nu min EQX hyfsat hand om. | |
| OK, då fattar jag... har sett trådar som diskuterat det, dvs plus med konding ur högtalarkabel, samt jord till radions chassie för nån form av hög lågnivåsignal. Måste kolla hur många volt mitt steg kan ta emot, har ett gammalt hifonics steg (från den tiden de ansågs bra). | |
| Det borde funka med en isolator imellan som tar bort likspänningen ur högnivån till ditt Hifonic steg , har också ett sådant liggande närmare bestämt ett Europa 4X35W eller 2X140W , köpte det nytt för en massa år sedan tror det kostade närmare 5tkr då! Skall du end driva bas så hade jag kört med hög/lågnivå adapter=enklast , bor du i Sthlm kan du få köpa en billigt av mig(Backes box4). | |
| Heh, vad lustigt - precis ett 4x35 Europa som jag har liggande, jämt ett 2-kanaligt ditto som var lillebror. Gamla som gatan, men spelar bra ändå. Tänkte nog (ifall jag orkar) låta europat driva 2 par nya 5,25", samt det mindre steget få driva en DLS OA bas som jag också har liggande sen gamla bilar. Ska nog testa konding varianten först... annars får man väl ta till en omvandlare som sagt. | |
| Har du någon länk till konding varianten? Hittade kvittot på mitt Europa , kostade 3495kr år-92 så det var inte så dyrt som jag trodde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.