AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.374

Standard GPS-antenn som passar till BMW:s navigationssystem?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag håller på och montera business-navi i min E61. Tyvärr sitter det ingen GPS-antenn i min "hajfena", något jag trodde var standard. Så nu vill jag helst undvika att dra en ny antennkabel genom hela bilen. Min tanke är att koppla in en GPS-antenn av standardmodell, och montera den på/under instrumentbrädan. Är det någon som har ett tips på en antenn som skulle passa? Eller som har gjort något liknande?

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag kan uppdatera min egen fråga med att jag köpte en standardantenn + adapterkabel för 600 spänn på en mobil-radio-firma. Men de visste inte vilken volt BMW hade på antennen. Jag köpte en som klarar mellan 3-5,5 volt, men om BMW-navit skickar ut 9 eller 11 volt så kommer antennen att brännas. Så nu är frågan om någon vet vilken spänning BMW använder?

Mvh Johan
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har en sån här till min Mk3: Länk och den funkar kanon och passade direkt. Den tar tydligen mellan 2.5 och 12 Volt så tyvärr har jag ändå ingen aning om drivspänningen ut från en Mk3.

Mvh Björn
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tackar, tackar. då finns det hopp om jag inte lyckas! Jag kom faktiskt själv på den pinsamt enkla idén att jag kan mäta spänningen i antennutgången, så jag ska prova det först.

Det som är lite jobbigt med att mecka E61 är att man är lite av en pionjär, det är inte många (inklusive BMW-verkstaden!) som har monterat navigation i en navi-lös bil....

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Så, jag fortsätter väl på min egen tråd, där numera 4 av 5 inlägg är mina....

Nu har jag mätt, och om någon tänker göra samma sak som jag har gjort så kan det vara bra att veta att spänningen till antennen är 5,24 V. Jag lämnar inga garantier att det stämmer för alla navigationssystem.

Så nu är det upp till BMW att få igång allting. Återkommer med ett sjätte inlägg när allt funkar!

mvh Johan
Lycka till! föjer utvecklingen för att se hur det går. Spånar dock på en annan lösning med extern gps enhet kopplad till befintliga skärmen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu funkar alles, bara räkningen på mjukvaru-uppgraderingen som jag inte vet ännu. Det blev ett riktigt lyft tycker jag, absolut värt pengarna. Den externa GPS-antennen funkar perfekt, alldeles utmärkt mottagning trots att den ligger inne i kupén. Monteringen kan varmt rekommenderas!

mvh Johan
Gratulerar!
ma
1
madonna
520d Touring -06
Gratulerar Johan.

Jag har också en e61, med business radio nu. Men har stora planer om at gjøra exact samma installasjon som deg. (Business navigation)

Var det en svår installasjon? Kan du beskriva den lite i detalj? Och har du fått räkningen på mjukvara oppgraderingen nu ?

I Norge vil dom ha ca 11.000.- sek endast för installasjonen (Komplett installasjon; troligen med oginalantenn installerad i "hajfenan"). Något jag tycker er på tok för mycket.

Ber om ursäkt för min svenska, som norbagge er det lite svårt ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.