AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.297

Får man reg.skyltar i samband med registreringsbesiktning?

hej ska regbesiktiga min bmw 328 som jag hämtade från tyskland .. fick tillfäliiga plåtar men dem gäller inte längre..

när jag ska besiktiga bilen o registrera den undrar jag om jag får plåtarna direkt av SBP.. så att jag kan köra direkt eller om jag får några tillfälliga svenska eller om jag får papper ? som gör att jag får köra med bilen .

eller måste jag vänta med att köra tills jag har fått dem svenska plåtarna ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du får inga plåtar i samband med regbes utan dom skickas till dig och brukar komma 2-3 dagar efter regbes. Då är inte bilen påställd men du kan via nätet ställa på den och skriva ut ett papper som bevisar att påställning skett. Detta papper ska du när du kör tills skyltetiketten kommer med posten.

Sen finns det någon form av tillfälliga plåtar man kan ansöka om men i ditt fall så tror jag inte du har så mycket att vinna på detta. Finns info på vägverkets hemsida.

___
//Ulf
Några dagar sent kanske, men jag kör ändå:

Till att börja med, det stämmer det som Programmer säger.

Det finns två typer av "tillfälliga skyltar". Den ena är den gula, handskrivna skylt som jag kan få ut på en polisstation om man blivit av med en skylt. Den får endast utfärdas om ordinarie skylt förkommit, förvanskats så att den ej är läsbar, eller om den är trasig. På vissa polisstationer har de ställt upp med att skriva ut denna typ av skyltar, men jag fick kalla handen när jag prövade eftersom "de ordinarie skyltarna inte hade förkommit, förvanskats eller gått sönder" som polismannen sa.

Den andra skylten är en röd skylt med vit text (jag tror att det är denna Programmer syftar på). Den är för det som Vägverket kallar för "tillfällig registrering". Att tillfälligt registrera ett fordon är något man gör innan man slutligen registerar ett fordon (vilket man gör på reg-bes). Ex: Du plockar hem en bil från Tyskland. Du vill av någon anledning vänta 2-3 månader innan den ska registreringsbesiktigas. Du kan då ansöka om tillfällig registrering hos Vägverket. I samband med detta skickar du in registreringsbeviset från ursprungslandet till VV. Om du enbart skickar in en kopia kommer den tillfälliga registreringen att beviljas "enbart för begränsat bruk". Det kommer då att finnas ett litet "B" på skylten under årtalet (skylten har ett slutdatum på sig). Mer info om detta samt en illustration på hur denna skylt ser ut hittar du på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.