AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.486

Alla BMW ägare kolla upp originaldomkraftens skick!

Sida 1 av 2
go
212
goldman
535ia-97
Alla BMW ägare! Jag vill att ni ska kolla upp hur orginal-domkraften i era bilar har för kondition,har själv en E39:a 1997:a ,jag ska berätta om varför!
Jag hade lånat ut till en god vän min sk "proffs domkraft" så då tog jag min orginal domkraft som medföljer bilen och började att byta höger fram,hade lossat på däcket och tagit bort den, innan jag skulle lägga däcket under bilen som "säkerhet" så började jag att skruva bort ventilhatten som är specialhatt och smack så stod bilen på främre bromsskivan!! Jag svor och tänkte sedan om att jag hade satt domkraften fel eller om underlaget var dåligt fast jag hade sopat innan bilen rullades in i garaget.Orginal domkraften som tillhör bilen var av ngn slags kvalitè fel...hela domkraften vek sig i metallen!!!! Och jag menar det,i metallen vid skruvningen!!Har visat domkraften för en hel del vanligt och även verkstadsmekanisk kunniga människor men de hade ingen förklaring än att det var metallutmattning.Främre delen av höger balk blev intryckt av kraften! Skall åka till BMW i Örebro och få en kostnadskalkyl,"bara" det är sidospoilern och inte balken!Kontaktade BMW Sweden om det och de hade aldrig hört talas om ngt liknade,de bara beklagade det inträffade och hävdade garantin hade gått ut,de ville inte ha in domkraften för undersökning vilket jag helt kostnadsfritt hade kunnat skickat till dem.Jag har alltid haft BMW som favoritmärke i säkerhet,design och utförande av alla bilmärken men det har "naggats" lite i kanten efter detta,tänk vilken tur att det inte blev personskador,lite glädje iallfall men reperationerna kommer att kosta likaså förtroendet som till trots är starkt för dem men skärpning BMW för när olyckan inträffar så kan ni iallafall undersöka hur detta kunde ske så att det inte händer igen med en annan utgång än i mitt fall.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
tur att ingen skadade sig!

Jag kan rekommendera en garage-domkraft (finns hos biltema från 139 kr) och minst 2 pallbockar.

___
Bilbloggen: Länk
Någon bild på domkraften som du kan lägga ut?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Tur att du inte skadade dig! Jag litar inte på den typ av domkraft som BMW brukar skicka med. Den nya saxmodellen ser något stabilare ut.
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Konstigt att BMW tog så lätt på det inträffade - det kunde till och med ha blivit en dödsolycka.

Jag misstänker att de myndigheter typ Konsumentverket och Arbetsmiljöverket som vakar över vår säkerhet inte skulle ta lika lätt på det inträffade.

ChristerG
Är du säker på att det där var en "orginal-domkraft" till just din bil? Den kan ha blivit utbytt någon gång, någon stans, på någe vis. Även om det är en BMW domkraft så kanske den inte var till just din bil? kanske en liten bilhandlar rockad eller nått... Dessutom så förutsätter jag att du satte fast den på rätt sätt, men det är väl självklart så jag nämner det inte. ;)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
En eventuell dödsolycka hade nog snarare berott på att bilen inte var uppallad med pallbockar, och inte på domkraften.

Att man inte kryper under en bil som endast är upplyft med domkraft är väl bara sunt förnuft, oberoende om det är orginaldomkraften eller inte.
Org domkraft har ju aldrig varit den bästa domkraften... Men tro fan att den inte ska vika sig... Vad händer om man får stopp ute nånstans och måste byta hjul och domkraften går sönder... bah... Man har ju aldrig en garage domkraft liggandes i bilen heller..
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Goldman: Verkade dom kraften oanvänd innan du använde den? Det kan vara så att tidigare ägare använt den fel och sedan bara riktat till den igen.
Vore detta ngt som hänt förut hade nog bmw varit mer intresserade.
jag har också råkat ut för samma sak. jag skulle byta däck på min 320 e36a. när jag hade lossat alla bultar utom en så vek sig domkraften och bilen stod på däcket som bara var fäst med en bult.

originaldomkraften ska inte användas om man inte har nått annat val. men personligen så tänker jag aldrig använda en oiginaldomkraft igen.
Samma för mig på en e34, domkraften vek sig tryckte sönder en dörr och föll ihop.

Skit är vad det är.
Skall detta då fungera i ösregn eller på vintern eller lite sämre underlag?!?!

-Phil
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En orginaldomkraft är skit, billigast tänkbara och bara gjort för att användas maximalt en gång, helst inte alls.
Verkar dock vara många som använder den till att byta mellan sommar-/vinterhjul mm., och då förvånar de inte mig alls att utmattas och går sönder.

BMW CS #5139
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
exakt detta hände mig oxå på en 97as 523. Var precis på väg att stoppa in huvudet i hjulhuset för att ta bort en liten sten som fastnat mellan skölden och skivan. Tröskeln blev inte så vacker när domkraften klämdes fast där under...inte så lätt att få upp den igen heller :)
Visa användare
94
hogman
540I -93
goldman:

Samma sak hände mig för två veckor sen. dock vänster bak. Min bil är ju int elika ny., Men domkraften är jag den första att använda till den,,,

Länk
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
brrr..
hemska saker de däringe orginal domkrafter.
tur att du klarade dig utan person skador!

brukar alltid slänga under reserv hjulet innan jag börjar hissa up bilen vill inte fastna under som en kompis gjorde.
har det även när jag hissar up med en rejäl garage domkraft bara för just ifall skiten skulle ramla/rasa...

blir inte mycket kvar av en fot under en 1700-2000 kg bil iafl!

Noll visionen,
Det är INTE farten som dödar det är det plötsliga stoppet!
Verkar som det var bättre förr ;-)

På min E30 är originaldomkrafen mycket välanvänd.
Dels av mig för rostlagning för ett antal år sedan. Dels av tidigare ägare (färgen helt bortskavd på undersidan)
Har aldrig visat ens en tendens till slitage eller utmattning. Skottsäker. :-)
Dock använder jag numer garegedomkraft (om man vid enstaka tillfällen måste in under.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Liknande händelse för mig på min E34 hade hissat upp bilen på original domkraften som knappt varit ur kofferten, skulle precis dra loss hjulbultarna när det small, varenda gänga i domkraften var rensad. en jä...la tur att hjulet fortfarande satt på och inget var under bilen.

så hedan efter anvädes endast garagedomkraft.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag hade Compacten upphissad med originaldomkraften när den helt plötsligt gled bakåt och ställde sig på bromstrumman.
Att man kunde byta mellan sommar och vinterdäck med originaldomkraften tog jag för givet. Det har i alla fall alltid funkat bra på de icke-premiumbilar jag har bytt på.

BMW verkar ju ha tagit sitt förnuft(?) till fånga och leverar väl bilar utan domkraft nu för tiden.

I höstas så lyckades jag hissa upp ena sidan av bilen så att jag med en upphissning kunde byta både fram och bakhjul. Smidigt men så här i efterhand blir man ju lite skraj. Förhoppningsvis är det samma konstruktion av domkraft till en fullsmetad 328iA touring som lär väga några hundra kilo till.

//Stenback
go
212
goldman
535ia-97
Okej allihop,det var en del som hade till trots drabbats av samma olycka som jag vilket är skrämmande både till olyckan i sig själv och utan att BMW hade någon som helst kännedom om att detta kunde ske och har skett!
Alla ni som har drabbats vill jag gärna ha mer kontakt med! För att BMW skall kunna få vetskap att detta så är det viktigt att de som har drabbats informerar detta till dem!

go
212
goldman
535ia-97
Tack allihopa!
Har varit borta men inte under bilen!

Hade tidigare skrivit dessa svar lite mer personligt men bröt mot Autopowers regler så de tog bort dem för att skulle man besvara flera så ska man skriva allt i ett och samma inlägg. Här har ni svaren ändå!

Tack Mugge! Nu är det självklart!

Udo Dirkelsniff:Tyvärr har jag inte någon bild i dagsläget men det kommer!

Clubsport: Tack!

Christer Gustafsson: Konsumentverket kommer att bli kontaktade inom en
snar framtid! Nu har jag semester så tiden finns till!

PowerMac: Jag trodde samma sak,att det kanske inte var orginal men en
bekant som jobbar på en BMW verkstad har kontrollerat domkraften och
enligt honom så ÄR det orginal. P.s han arbetar inte i Örebro D.s

Drutten: Okej,kan hålla med dig om i viss mån,helt självklart skall man
inte ligga och simma under bilen när den är upphissad men när man byter
däck så är det lätt hänt att man stöter till en bult,hylsa eller något
annat som hamnar under bilen..vad skall man göra då? Ringa efter assistans
eller plocka fram det själv? I mitt fall berördes INTE bilen och en
domkraft som medföljer bilen skall vara till att byta däck eller?

M_johan84: Absolut! Håller fullkomligt med dig! Tänk,punktering mitt ute
på "vischan" i mörker och sedan.......Hemsk tanke!

Hewi: Den var "måttligt" använd! Det lustigaste är att jag kollade upp
hela bilen inför en resa ca 2 mån innan det hände, jag såg bland annat
över domkraften,för att få punktering med tre barn och en hustru och sedan
finna att vissa saker inte finns med eller är defekta är inte den ultimata
resan!

MetalT_i_m och Philip S: Tur att ni inte skadades!

J.L: Man lär sig så länge man lever!

tullan: Skönt att du klarade dig! Det var ett rent He.vete att få upp den!

Sweeper: Tack! :-)

Gen: Ytterligare ett fall! Hemskt!

hogman: Exakt! Man skall kunna använda domkraften fastän det är orginal!
Om det är till för syns skull så är den felplacerad!

Stenback: Har ägt 9000 Turbo,MB 200,Ford Scorpio och Mondeo GHIA. Har även
använt deras orginal domkraft utan problem.Man får väl köpa en av deras
domkraft, för bil märke tänker jag till trots inte byta!

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Visst ska man kunna använda orginaldomkraften till att byta däck. Mitt svar var mer ett svar till ChristerG om att det hade kunnat leda till en dödsolycka.

Om man måste hämta något under bilen så kan man t ex använda en pinne eller dylikt, se till att man har en pallbock, ställa ner bilen på hjulen först mm.

Att krypa under bilen är dumt om den bara är upplyft med en domkraft, sen så spelar det ingen roll varför man kryper under, domkraften bryr sig knappast om varför du gör det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.