|
|
|
|---|---|
|
När jag bromsar kraftigt, väldigt kraftigt med min M3a så vibrerar ratten lite grann, typ som en mobiltelefon eller en sådan där stav som min flickvän har för att vispa ägg med.. Är det ABS en som försöker hitta grepp? eller är det underlaget som är dåligt eller är det något fel? MVH | |
|
Hahaha...roliga jämförelser...förmodligen är det dina bromsskivor...har samma problem, bara att byta eller svarva ner dom. Bilen:Länk /Henrik |
|
Grubbe |
Ofta är det skeva bromsskivor eller obalans i däcken som framträder tydligare vid inbromsning. Det är sällan några allvarliga fel. |
|
Om du trycker till rejält på bromsen - blir vibrationerna värre eller minskar de? Sådana här fel beror ofta på slitna framvagnskomponenter. Kör man runt länge med det så kan följden bli att bromsskivorna slår sig. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Lånar tråden lite och frågar en sak. Ibland får jag riktigt kraftiga vibrationer känns som hela bilen skall skaka sönder. T.ex. om jag kör över en ojämhet "brunnslock" så kan hela bilen börja skaka febrilt och för att häva skakningen gäller en kraftig inbromsning eller en fartökning. Vid det andra alternativet så tar det längre tid innan skakningarna avtar. skakningarna uppträder bara mellan 75-95 km/h. En sak till är att om jag tar alternativ 2 och gasar upp till 110 där skakningarna avtar och jag håller hårt i ratten så börjar hela jag skaka, så jag får ont i hela käken. Tänder och andra hårda delar. Så frågan är, har detta också med skeva skivor att göra, eller är det nån annan faktor som spelar in? Ursäkta för allt pladder det är sent på kvällen. mvh alex |
|
|
alex, Har du balanserat däcken? Låter som du har seriösa fel i ditt chassie. Lämna bilen till en duktig (BMW-)verkstad och be dem kolla över skicket på samtliga bussningar, och även på stötdämparna. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Grubbe. Skreva bromsskrivor? då borde det kännas nåt när jag bromsar hårt, nu pratar jag i princip om när jag tvärnitar. när jag släpper ratten och bromsar så går bilen rakt. det vibrerar inget när jag bromsar hårt, utan bara när jag som sagt tvärnitar och det blir snabba och små vibrationer så som en mobiltelefon. känns till och med mindre än en mobiltelefon. Var ju fan å fixa till bilen idag, orkar inte mera små fel, nu får den fan ta att funka. |
|
|
Kalle En duktig bmw mek kollade bilen förra veckan, i brist på tid och glömska glömde jag fråga honom om problemet, skall be honom provköra den vid nästa möte. Och nej jag har inte balanserat däcken på bilen. Och min mekaniker kollade igenom bilen förra veckan som sagt och fick då en smärre chock då jag såg att jag knäckt vänster bakfjäder ILLA byts nästa vecka. Sen var samtliga bussningar ok på hela bilen samt silent block. Dock var mina skivor slut kanske det har en påverkan? mvh alex |
|
|
Det är det samma hela tiden men som sagt det är bara när jag tvärnitar... när jag bromsar hårt så käns ingenting. kan det vara att jag vart å kört på dåliga landsvägar idag.kan det vara orsaken? |
|
|
Så nu har jag vart ute och testat. jag körde i 200 på nyasfalterad motorväg bromsade kraftigt, inga vibraioner det vibrerade till precis innan ABS en började jobba. pedalen pumpa, ja ni vet. Det som hände tidigare idag måste alltså vart när jag va på grännsen till att låsa julen. då är det ju självklart att det vibrerar till. det gör det ju på alla bilar. jag läste i instruktionsboken att det kan vibrera om man har smuts på bromsarna "skivorna" rost... ja efter tvätt måste vart det iaf, det var bara att bromsa bort, som jag gjorde och nu vibrerar det inget alls. bara när ABSen ser till så att inte julen låser sig helt detta va på haltvägunderlag regn alltså. men det spelar ju ingen roll rigth? så det är inget fel.. Eller har jag fel? jag är bara nojjig.. ska sluta fråga dumma frågor bara för att jag är nojjig. MVH /the idiet! |
|
|
Rør det sig om så små vibrationer som jag tycker det verkar vara skulle jag aldrig bry mej om det... Møjligen kan skivorna vara en liten aning skeva men det ær absolut inte førsvarbart att byta før så små vibrationer, ændå vældigt lætt att de nya också blir en aning skeva o då har man kastat bort flera tusen kr...:( Att svarva ær absolut heller inget jag kan rekommendera, kan man gøra på en Volvo 740 men inte på den hær typen av skivor, tyværr... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.