|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har läst runt lite på nätet men blir inte helt klok på hur det ska va. Oljan i min motor verkar ha lite låg temp. Tidigare med SLX 0W30 olja så låg tempen runt 75C och nu med TWS 10W60 så ligger den ibland t.o.m. lite lägre kanske 72C. Har bara vid något enstaka tillfälle snuddat vi 90C. Vad jag har läst så verkar det som att rekomenderad temp är närmare 90C under landsvägsköring t.ex. Vad kan va fel och hur kollar jag det? /Ola | |
Stekaren |
Beror på hur du kör, har en 5/50 nu och fiskör jag så ligger den 75/80 landsväg, gasar ja nån gång går den upp i 90 och friskar jag på med mycket omkörningar så ligger den på 100. Så du borde ha hyffsat ok? |
|
Tifosi: När du kör normalt utan att dra ut den något så ska den ligga på 88-90 grader. Gasar du så är det normalt om den går upp, men om den bara når 80 grader så är något fel. Vid 80 "får" man först börja gasa (som tidigast). Det ska finnas en oljetempstermostat som kan öppna/stänga så det påverkar. Har varit med i en M5 som bara gick upp i 67-70 grader. Inte nyttigt att åka runt så i längden. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Hur står vattentempmätaren, i mitten? Om den står under mitten kan den påverka oljetempen. Min vattentempmätare sjönk tidigare från "rakt upp" till ungefär halvvägs till strecket vänster om. Detta var som mest markant när det var kallare ute (under +10) samt när man körde i jämn fart, ca 100km/h, dvs lugn körning. Oljetemepen låg i dessa fall precis runt 80grader, kanske något under ibland, man kunde även se hur oljetempen ibland "dippade" (då vattentermostaten öppnade, öppningstemp 80grader just!!) ner till ca 75grader men gick sedan upp till runt 80grader. Sommartid dvs vid +20 och uppåt låg oljetempen kring 90grader o vattentempen rakt upp som den skall. I vart fall så misstänkte jag att min vattentermostat inte var helt 100 så jag bytte den. Efter bytet står vattentempen alltid rakt upp (har iofs inte testa den i kallare väder än ca +7-10grader), oljetempen ligger kring 85-90grader lugn körning, har som mest fått upp den i lite över 100grader. Mitt tips är att du kollar upp så din vattentermostat är OK till att börja med... |
|
|
Vatten tempen når ganska snabbt mitten läga på mätaren och håller sig stabilt där. Senast jag var ute å "lekte" så hittade jag ett par mil kurviga små vägar och låg i stort sett bara på 3an hela tiden. Då nådde oljetempen bara precis över 80C. De tillfällen då den nått 90C har varit på vintern då jag varmkört den i samband med AC-motionering. Nån som vet vad det kan tänkas kosta att byta oljetermostat? |
|
|
Har för mig att du måste byta hela filterhuset som kostar ca 2000-2500kr. Så inklusive ny olja/filter samt montering landar du säkert på över 5000 på en verkstad, förmodligen mer än så. |
|
|
Ja, om jag ändå kunde minnas prisuppgiften när vi hörde på BMW. Minns tyvärr inte! Man kan ju köpa från en på skroten, men det är ju inte så kul om det är fel på den också. Klarar man inte av att göra detta arbetet själv? Är det så krångligt så man måste lämna in? Har aldrig gjort det själv så jag vet inte. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Schnitzer: Det är inte så "krångligt" utan bara trångt...Har inte gjort detta utan tog en titt på det hela tidigare då jag trodde att min oljetermostat "knasat". Min personliga uppfattning är att skall man byta oljetemostat så byter man till en ny, allt annat är chansningar. Dessutom bör man även byta till ny oljetempgivare samt oljetryckskontakt om man ändå har grejerna "nere" så att säga, skadar inte att byta iaf. Bild på termostathuset: Länk |
|
|
Att byta oljefilterhuset är lätt som en plätt. Hade problem med oljetempen på min M5:a med o bytte filterhuset. Kostade nog 2500:- el likn för ett nytt.. Se till att beställa en ny packning som sitter mellan huset o blocket med för den ingår ej. Se även till att ha lite olika "små" ledade förlängare för det behövs har du detta och 1-2 timmar över så fixar du det själv. Finns ingen anledning att byta givarna om de inte är trasiga de går att komma åt med huset på plats med.. se dock till att skaffa nya kopparpackningar till givarna när du flyttar över dem.. Annars är risken överhängande att det börjar spruta olja där. |
|
|
Tobbelito: Givarana kan inte kosta många hundralappar, gissar på ca 500 för båda tillsammans, småpotatis:-). Anledningen till att jag förespråkar byte av givarna är att då bör man med största sannolikhet få rätt temperatur i instrumentbrädan (förutsatt att själva mätaren är OK). För det kan ju tänkas vara fel på själva tempgivaren oxå. Oljetryckskontakten har ju en förmåga att börja läcka på vissa BMW-modeller (M20 tex), skulle inte förvåna mig om konstruktionen är likanande på samtliga BMW...Men som sagt det är hur jag skulle göra, var o en får göra precis som man önskar:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.