|
|
|
|---|---|
teposen |
Nån här som har byggt eget avgassystem av t.ex. simons universaldelar? Skulle behöva tips på vad man behöver. Funderar på att köpa röret från sportavgassystemet (från katten) löst för 500, och sedan någon böj + universaldämpare. Då borde man ju komma väldigt mycket billigare undan än att köpa ett färdigbyggt sportavgassystem. Nån som har ritningar eller tips? Tack! |
Joppe_325 |
som sagt 3" från katten men en simons dämpare och 4" utblås har jag! och jag har fått ett jävligt gött ljud i min! det är brar och köpa lösa 3" rör tex simons. |
| jag satte en 2 till 1 i slutet en mindre dämpare och ett 3" utblås fick unormt härligt ljud .. | |
teposen |
Har ni några tips på var man kan köpa billiga dämpare som låter rätt mkt? |
|
tycker nästan simons sport gör att det blir ett lite annan frekvens på ljudet upplever nästans det högre än när man hade kört rakt... jag vill inte att det ska låta så mycket i baksätet för det gör det gärna.. svärmor ska kunna åka i bilen med utan att bli hörselskadad. |
|
| Jag kapade av orginaldämparen alldelles i infästningen på denna. Där satte jag sedan ett byxrör (2 till 1) och sedan en 2" simons dämpare med 4" utblås. Låter lagom högt! | |
|
blir ljudet för dovt/ högt om jag sätter ett enkelt 3" från kat. och bakåt på min e30 325? kanske en japsdäpmare på slutet eller nåt liknande... |
|
|
CJ E: Byggde du ett eget 2-1-rör, eller passar det som Simons tillverkar? Vad är det för diameter på rören, och vad är det för avstånd emellan dem? /Magnus |
|
| enor: Jag köpte simons 2x45mm -> 51mm. Avståndet imellan var inte riktigt optimalt så vi skarvade med avgasslangar som går att böja ut lite. Funkar kanon! | |
| Tobbe: innan hade jag raka rör istället för dämparen och då lät den mer som en volvo stundom. alldelles för "vröööligt". Rekomenderar en sportdämpare! | |
|
hur blir ljudet om jag nu bygger med 3" och avslutar med en dämpare med 4" utblås? alltså bara från kat..... |
|
|
jag tror du kommer få ett väldigt ekande dovt brummande ljud i kupé iaf.. avgaserna går för sakta i så stora rör.. de kommer liksom studsa invändigt från sida till sida i rören och i värsta fall orsaka högre motstånd just pga av studsarna.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
okej.. :/ men dubbla 2,5" det borde väl gå bättre då? |
|
|
lite snabbinfo: originaldimensionerna som är 2x45 är lika med en area (räknat inv 42mm med 1.5mm gods) på 27,7 kvadratcentimeter. Ett enkelt 2.5" är lika med 28,6... och 3" blir 40,69... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
det där sa mig väldigt lite... :S hur blir det om jag kör med dubbla 2,5" från kat.? funkar det och hur blir ljudet? |
|
| Se mitt inlägg ovan! | |
|
tobbe.. det jag visar innebär att det som sitter på bilen original (2x45mm), är detsamma istort sett som att montera ett enkelt 2.5" rör.. Så dubbla 2.5" blir väldigt överdimensionerat. Jag körde med dubbla 2" på min 325:a och det funkade väldigt bra.. hade då ANZA extraktorgrenrör, 2 st runda 80mm simonsdämpare istället för katten och 2 ovala 150/110x400 längst bak. Det mullrade dovt på tomgång och var ettrigt som en m3:a nära på när man drog uppåt 6000rpm Diesel-räsern /Rickard |
|
|
det är endast EFTER katten jag har tänkt byta till grövre och avsluta med nån simonsdämpare.... inte hela vägen, det borde väl inte göra nån skillnad på effekten? |
|
|
nä, det gör det nog inte.. bara funderar på om det blir resonans i röret.. jag hade använt 2.5" och en dämpare långt bak.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| för de första så måste ja säga att 3" är egentligen väldigt översrivet på en sugmotor iallfall. i sommras körde ja me 2,5" hela vägen från grenrören och bakåt. ersatt katten me simons 2,5" samma me slutburken och kapat bort lilla rörbiten på slutburken och svetsa på en 3" som utblås och de blev alldeles lagom och helt rakt hela vägen är de. låter riktigt skönt men ändå inte för mycke. inga problem att åka långt i den så länge man inte ligger på över 3-4000varv/min hela tiden :P... kommande sommar blir samma system fast med extraktor oxo... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.