AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.481

varför förpump på 524/525tds?

upptäckte nyss att förpumpen är dålig på 524:an och kom då på att 324:an inte har förpump trots likadan dieselpump och filterhus.
varför ska man då ha kvar eller byta förpumpen?
kan man inte bara köra utan istället?
någon som testat?
det måste ju funka eftersom 324:an har ingen förpump
nu har jag dragit ned en slang i botten på tanken från armaturen och det funkar klockrent att köra utan
så nu undrar jag: vad är meningen med förpumpen på 524:a och 525tds är mer än att ge klirr i kassan åt BMW?
det funkar ju så bra utan

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
"Folk" har ju tidigare sagt att byte av förpump gett bilen lite extra pulver, men jag märkte då ingen skillnad efter byte av pump - förutom att jag kunde använda de 20 sista litrarna.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
mi
447
min528
525tds Touring -93
om det blir helt tomt på diesel i tanken så kan nog inte huvudpumpen suga ända därifrån, skulle jag tro
min528:det är rätt att nte pumpen suger därifrån om det blir tomt i slangen till motorn
men det går som sagt att lösa med en handpump som har funnits sen 1983 på bmw dieslar om det blir soppatorsk.
det måste ju vara den anledningen till varför man har en förpump,
att man helt enkelt kör den snustorr och då orkar inte vanligt folk handpumpa.
camata: effektmässigt ger det inget, snarare tvärtom när den sakta men säkert felar.

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
mi
447
min528
525tds Touring -93
bra ide, en såndär blåsa som de brukar sitta! de sitter det på farsans citroendiesel 96a, vet dock inte om det är förpump på den

du vet kostymnissarna har ingen lust å gå ut å pumpa :P
Visa användare
12
Dr. Frankenztein
525tds touring -93
"Renoverade" förpumpen på min 525tds nu ikväll och jag upplevde faktiskt en liten förändring, verkade bygga laddtryck lite tidigare. For först till min lokala BMW återförsäljare som tyckte att den lilla skitpumpen var värd 1800 spänn, tyckte inte jag. Kollade även om pumpen fanns nån annan stans men det verkar som BMW har nån form av skydd på pumpen, nån som vet om den går köpa billigare hos nån annan?
Slet iaf ut pumpen och plockade isär den i molekyler. Pumpen var uppenbarligen slut men jag fick igång den, tvivlar dock att den går särskilt länge.

Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen
KGK/Autokatalogen säljer den, om jag inte missminner mig.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Visa användare
12
Dr. Frankenztein
525tds touring -93
Jepp jag hade rätt "tvivlar dock att den går särskilt länge", pumpen la av idag och så var den ojämna tomgången och motorstoppen i korsningar tillbaka, SUCK!!

Måste hitta pumpen billigare än 1800spänn så tack för tipset.

Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen
di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
Tja!

Kolla på Motornord, där finns förpump för 1500:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.