AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.835

Hur byter jag utvändig panel på framdörrarna?

Hej!
Finns det någon därute som nån gång har bytt den svarta panelen som sitter utvändigt i bakkant av framdörren? Jag har inhandlat mig ett par nya eftersom det har kommit rost på de gamla men det verkar vara lite trickigt att byta dom. Nån som kan ge tips på vad jag behöver plocka bort för att komma åt att få loss den gamla och dit den nya? Jag vill undvika att ta bort invändig dörrsida eftersom det sitter airbag där. Det är en E46. Nån som har gjort detta?

Har samma problem, har du fått dit panelen,
Går inte det på nån rostskyddsgarranti?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dessa paneler eller bländare som dom kallas ingår tyvärr inte i rostskyddsgarantin. Har begynnande rost på på dessa på båda mina bilar och så småningom så får man väl byta...Tror det finns någon tråd som beskriver hur man byter. Sök på "bländare".

___
//Ulf
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Kolla denna länk

Anders

Byte av bländare, nån som kan hjälpa?
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Trodde det skulle bli en klickbar länk av det...
Sök på rubriken i inlägget ovan så hittar du...

Anders
Jag försökte få det på rostskyddsgarantin men det gick inte. De var billiga dock, tror jag gav ca 250 spänn styck. Jag pratade med BMW verkstan hur jag skulle byta och det var lätt. Gäller E46: Bara att pilla ur gummilisten som rutan går i. Det räcker att göra det i bakkant av dörren där bländaren sitter. Då kommer man åt de 3 skruvar som bländaren är fastsatt med. Sen är det bara att dra bländaren uppåt så får man loss den.

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Spinner vidare på bländarspåret.

1) Någon som vet om det skiljer något mellan bländarna på de olika årsmodellerna av E46?
Tänkte göra ett försök att hitta rostfria på skroten innan jag ger efter och handlar nya, de får ju dock vara något nyare än de jag har....

2) Finns det någon bilvårdsprodukt som klarar av att fräscha upp dessa lister?
Har bara rost på de främre, men jag inser ju att jag kommer få problem med nyansskillnader om jag bara byter de främre. verkar vara samma yta kring backspeglarna och även där är "lacken" väldigt matt och flammig.

Alla tips mottages tacksamt.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Någon?
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Finns under mektips hur man gör. Busenkelt. Gjorde det idag och det tog ca 10 minuter per dörr. Alterntivt till nya ( 275:- st ) är att skruva av de gamla oc h lacka om dem. Men man är ju utan bil en dag i så fall...:-(

Tack till mektipsaren som lagt in "hur-göra"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.