|
|
|
|---|---|
| TEX en 540, hur dyr är den att äga i jämförelse med hmm TEX en 325a? Och då menar ja INTE försäkring och soppa för det vet jag, utan reservdelar, servicear mm... Lite nyfiken bara... | |
|
Två avgassystem, två kattar, två topplock, tung motor, tung bil = mer slitage. Detta avspeglas ju såklart vid reparationer och servicear. Men du får ju en mer "potent" bil. Större bil helt enkelt. Och V8 är ju aldrig fel, dock vill jag ha en V12:a... 850, och då talar vi andra pengar i slitdelar och service... |
|
| Två rör ända från början hade ju tillomed min gamle 320 (rak6a) Om de var det du syfta på...? Ja tänkte mest på, behöver man vara ``rikare´´ för att äga en 540? Klart den drar me o så men tänker mest på service o reservelar i allmänhet, ja menar det e ju inte M så så mycke dyrare borde det väl inte va? | |
|
nej soppan verkar du ha räknat in och servickostnader på bmw skiljer sig bara med några hundringar gäntemot andra 5-seriebilar på Inspektionerna. Man behöver inte vara rikare(inte nämnvärt i alla fall) men man bör nog planera ekonomin, dvs sätta av lite pengar till servic och reparationer, så gör ajag i alla fall, sparar en slant i månaden. Då kan du sköta regelbunden servic på verstad och byta lite slitdelar. och är man ung, som mig, så underlättar detta förmodligen en försälgning en vacker dag, där man kan visa att man inte "gasat till det rasat" utan hållt efter. Det var min uppfattning. Sedan kan jag även lägga till från din 540-fråga att ett m-test ligger på runt 700:- om jag minns rätt. Rätta mig någon om jag har fel. Bilprovningen gör ett liknande för 500:- Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
Jirar |
Jag förstår inte varför du inte ringer till BMW direkt och frågar om priser,servicar mm mm 087353900 BMW i Solna. då får du ju exakta priser så behöver du inte undra mer. Tycker ändå att du borde förstå att det är dyrare att äga en 540 jämfört med en 325. |
| Dyrare o dyrare ... det är värt det | |
|
Jag såg det så här. Det är ju liknande inköpspris på en 3-serie och 5-serie med en 8-9 år på nacken. Provade en massa BMW men efter att jag provat 530 och 540 var jag såld. För nästan samma pengar får man MYCKET mer bil i en 5-serie. Att mitt val blev en 530 berodde på skicket/priset på denna, samt att man vill ju kunna byta UPP sig om några år. Driftmässigt är säkert 5-serien dyrare men i gengäld så får man så mycket mer bil. Köp en med V8. WWWRRRROOOOOM. Mvh. Micke Olsson |
|
sebbe_bmw |
Betalar dock inte service än men det är nog värt dom extra pengarna för V8 Sebbe |
| Att jag inte ringer BMW beror mest på att dom självklart är allra dyrast, finns jo väldigt skickliga lokala verkstäder här o var. Och jag e ute efter åsikter från andra konsumenter... Jag förstår att det är dyrare att äga en 540 i bensin och försäkringskostnader, men inte heller det behöver bli så dyrt försäkringen låg inte ens 1000kr över min gamle 325a och bensinförbrukningen på en 540ia blandad körning ligger på 1.15/milen (man MÅSTE ju inte trampa fult jämt). Tycker inte det e så farliga siffror alls... Så vad som spelar störst roll för mej är som sagt service och reperationer, och det är ju ingen M som tur är... För övrigt ska ja tillägga att jag e oxå ung (fyller 21) och inte heller nåt rikemansbarn. | |
|
Måste man inte trampa fullt jämt? Jaha, kunde du inte sagt det tidigare så kunde jag sparat massor av bensin... Nä, jag tror jag ska ta bort gaspedalen och sätta dit en switch istället, gas på/av. Det är bara det som gäller ändå :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.