|
|
|
|---|---|
|
Hej Hade bilen på oljebyte service hos bmw. Märkte att den tickade på "en" ventil efter åt. Tänkte att det kanske går bort om jag kör lite, det är ju hydraliska lyftare och ny olja osv. Låter ju inte som något alvarligt men störande värre...tick tick tick Läst en massa på forumet och tänkte åka och prova byta olja till någon annan idag eftersom den fortfarande tickar...2 veckor efter olje bytet. Men det är nåt skumt...eller så har öronen dragit på semester... men när jag försökte lokalisera ljudet blev det total förvirring... 1. Det tickar ingenting när den är kall ( ny startad ). 2. Jag satt en skruvmejsel mellan toppen och örat. Kunde höra lager snurra eller nåt men inget ventil tick.( när den var varm och tickade ) 3. Med huven öppen hör man ljudet från bakre sidan på förarsidan. Men under bilen hör man det med en högre volym men på samma sida??? Tyckte nästan det kom från katten...suck Låter precis som ventil tick...tomgång typ 1 gång i sec. Inne i kupen med dörrarna stängda hörs inget. Är det något annat som tickar?? Bensinpump eller nåt?? Har jag gått och blivit paranoid?? Är ännu på första året med bilen... Byt kylare, vindruta och precis nya däck. Super nöjd med bilen, men vill ju att den skall bli tyst igen. Tick Tack för tips | |
|
du kan ha fått in skit i din hydraliska lyftare som gör att den är kärvar.. du kan ha tur att få bort det genom att köra motorn lite hårdare kör motorn varm till normaltemp. sedan varva upp maskinen ordentligt ett tag det brukade jag göra med min ford när det tickade i v6an byta olja kan hjälpa men jag skulle prova med att varva upp motorn först jag la mig ca 1500 varv under max låter mycket men det funkade för mig....sedan kan man byta olja om man känner för det.. jag kan inte lova att det funkar men jag vet fler bilmekaniker som gör så om en lyftare har hängt sig.. lycka till.. schnellfahrer baumvelt |
|
|
Azemobil: Kan vara avgasröret mellan motorn och växellådan, som ger det tickande ljudet. Jag hissade upp min bil för att lokalisera ljudet, och det kom från avgasröret. Tobbe på Need For Speed sa att det är avgaspulser, som låter som ventiltickande. Anledningen är att det är en packning som har gått.... bör bytas för att få tyst på den. Mvh, Jan. |
|
| Det kan vara dina spridare dom låter exakt som tickande från motorn dem sitter ju nära ;) kan nästan lova det är en spridare som låter! | |
|
aZeMobil: Har samma "tickande" ljud på min 540. Fick det efter att ha byt olja precis som du. Troligen så är det ngt smuts som fastnat och ngn ventil som tickar. Har fått tips här på forumet att prova en motorolja som heter Valvoline Synpower 5W-40, den ska tydligen vara speciellt bra att få tyst på tickande ventiler med. Oljan finns att köpa bl.a. hos närmaste Micro butik och kostar c:a 400 sek/ 4liter. Jag ska snart göra service och då blir det även denna olja i maskinen. Dock har jag funderat på att göra en sk. "engine flush" se------->Länk Med hjälp av denna metod gör man rent i motorn och får bort alla gamla rester. Speciellt bra om man är osäker på vad föregående ägare använde för olja (mineral, del/hel syntet). Lycka till:) Vh/Kermit (en som också tycker att V8:an ska spinna som en katt) |
|
| Varför gick du inte bara tillbaks till verkstaden som bytte olja och påpekade felet??????????? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.