AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.786

Fylla på fungerande AC?

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
520:ns AC fungerar och kyler, men effekten har klingat av en del sedan glansdagarna. Känner ni till om det är ok att bara fylla den eller om man måste provtrycka och greja också? Kanske tom. någon som känner till en prisvärd kylmontör el dyl i antingen Stockholms- eller Linköpingstrakten?

"let the Best Machine Win!"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
man provtrycker i samband med fyllning. Brukar kostar ca 1000 - 1300 kr....

___
Bilbloggen: Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det man gör först är att vacuum suga hela system tort på gamla kylmediet och sedan fyller man.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Avantia finns i Linköping bra eller dåliga vet jag inte.

Länk

Racerbilen: Länk
ST
20
ST
525i -89
Som Hewi säger så är det viktigt att först suga rent sytemet innan man fyller...

Givetvis så är det också viktigt att provtrycka och kolla så att allt är ok..

Har hört om folk som försökt fylla utan att först suga rent systemet men de har fått problem sedan. De har fått fylla på igen och då blivit tvugna att suga rent innan de kunnat fylla på den andra gången, så gör det riktigt med en gång det vinner du på.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kyler den hyffsat, och den sakta tappat effekt, och det är länge sen det gjorts nåt ingrepp så räcker det nog med att kolla trycken och fylla på lite. (visst inte lagligt, men så fungerar det i praktiken, en bil läcker nästan alltid lite)
Håller med föregående talare...
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Nu är jag lite konfunderad. Rent logiskt tycker jag attd et borde räcka med att fylla på lite, men samtidigt så är jag inte så insatt i hur systemet fungerar. Varför måste man suga ur det innan man fyller på det?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om det behövs kommer de garanterat att göra det på verkstaden om du vänder dig till en seriös verkstad.

___
Bilbloggen: Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej man behöver inte vacuumköra för att fylla på. MEN hittar de ett läckage, så måste de tömma systemet och täta läckaget och sen vacuum kör man och fyller upp systemet igen.

I ditt fall verkar det som om man bara behöver fylla på, men det måste man givetvis kolla upp. Kan omöjligt säga härifrån
Njuren
AC-systemet är väl ett slutet system? Tex som en radiatorkrets i en byggnad?
FInns de någon säkerhetsventil isf?

BMW - i nöd och lust?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ja det är ett slutet system, men eftersom kompressorn är remdriven så måste man ha en s.k. axeltätning vilket inte är så optimalt, remdrivna kompressorer till vanlig stationär kyla har slutats användas för länge sen pga. läckage risken. Pga. den tätningen så funkar det oftast med att bara fylla systemet igen, den är ganska jobbig att byta.

Det är därför man bör motionera ac:n även vintertid, alltså köra den lite då och då, underlättar om man har varmgarage.

Vissa bilar har säkerhetsventil om tryckena blir för högt, men normalt bryter högtrycksvakten innan det inträffar
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Tack för alla svar! Den kyler egentligen rätt bra, men jag är perfektionist=) Därför känns det också ganska onödigt att börja provtrycka systemet och suga ur det. Har ni några bra tips på andra typer av firmor som har möjligheten att småfylla lite, typ kylmontörer el. dyl?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Moonflower:Om du nu vore perfektionist hade du inte ens tvekat på att byta till nytt kylmedia! I princip alla firmor som håller på med ac kan fylla din bil så det är bara att slå i katalogen efter närmaste firma.
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
eller också,

Länk

Det finns tuber på ebay att köpa... har aldrig provat och skulle nog inte heller göra så, men någon annan kanske är sugen?

mvh

Martin
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Låt oss säga såhär; jag är perfektionist med en studentplånbok!;-) Dessutom stundar skatt och besiktning, byte av casterstag, p-ända, hjullager, avgassystem samt en del annat, så AC:n har inte högsta prioritet. Funderade på om det kanske fanns något billigare alternativ än en vanlig AC-firma (som jag antar kommer att ta minst ett par tusen oavsett vad man vill göra), om det inte handlar om några större ingrepp.

Tack för länken, intressant läsning! Jag vågar mig dock inte på att försöka själv, då väntar jag hellre ett tag och lämnar in AC:n framöver. Eller kör som det är, den kyler ju som sagt trots allt.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Gå till en ac firma och haffa en av killarna med servicebil och lyssna om han inte har möjlighet att toppa upp din ac för nån hundring rakt ned i fickan , jag lovar dig att många nappar på det men tänk då på att om du får problem efter så glöm att gå tillbaka och klaga.
Prova t.ex KYL Partner i Skarpnäck ;)
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Gött mos Hewi, stort tack!=)
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag gjorde på det viset först som hewi pratar om. men det blev inte bra. det är mycket noga med exakt mängd i kylsystemet ..killen som fyllde på fick i för mycket varvid kompressorn inte fungerade som den skulle. jag fick åka till en ac verkstad för att tömma systemet å fylla på rätt mängd..
nu har jag kanon kyla.. almost northpole :?) burr

schnellfahrer baumvelt
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
R134 tar mer plats så att säga än r12, därför brukar kondensorn bli för liten när man konverterar, så man fyller lätt för mkt så den bryter på högtryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.