|
|
|
|---|---|
|
Hej forumet! Jag har ett halvår nu haft ett konstigt surrande i bilen (en 525 -95). Eftersökningar här på forumet fick mig att tro att det var min vanos som skramlade, då ljudet upträdde exakt så som enligt flera beskrivningar av vanos-problem här på forumet (varva upp motorn och så skramlar det till som en flock humlor när den passar förbi 1500 rpm på väg ner till tomgång). Dock var jag förbi en mek härom dagen som lyssnade och direkt konstaterade att det måste komma nånstans från tanken (har haft svårt att isolera ljudets källa på egen hand tidigare). Nu på senare tid har även ljudet varit mer ihållande och börjat uppträda så fort man inte belastar motorn och ibland även på tomgångsvarvtal. Saken är den att jag inte upplever några andra symptom av de som beskrivs kring fallerande bränslepump (tvekande vid acceleration, svårstartad etc). Min tanke nu är att bensinpumpen kanske "bara" lossnat från nån gummiupphängning och ligger emot insidan av tanken och skramlar (hoppas), eller låter detta orimligt? Jag ska naturligtvis plocka isär och kolla, men tänkte att det kanske vore lika bra att införskaffa ny pump så man har när man väl står där med grejerna nerplockade. Några tankar eller erfarenheter kring detta? // Hiblopp | |
|
Jag verkar ha samma problem. Surrande (oregelbundet) från pumpen, bytte pumpen i går men ljudet finns kvar (D'OH !!!). Filtret borde inte va igensatt eftersom det byttes i vintras. Inga problem med acc eller trötthet heller. När jag plockade loss pumpen ur tanken så kände jag att sokeln i tanken satt lite löst, har ingen aning om det skall vara så eller om det är där ljudet uppkommer. //Claes |
|
|
Mitt fel kvarstår nog (ingen åtgärd från min sida än), men jag lägger knappt märke till det längre. Vet inte om det beror på att var värre i vintras, eller om jag bara vant mig vid ljudet, men jag skulle spontant påstå att det var mycket värre innan. Jag kör vidare och hoppas vara i närheten av en verkstad OM nu pumpen rasar. Dina ord lugnar ju dock, eftersom ditt ljud kvarstår efter pumpbyte (såvida nu den "nya" pumpen inte var begagnad?). // Hiblopp |
|
|
Den nya pumpen är splitterny (Biltema) men missljudet (som låter ungefär som en mobiltelefons vibratorsignal, fast mer långdraget) är exakt likadant så det kan inte vara själva pumpen som är orsaken. Det måste vara någon lös detalj som skramlar. Skulle kunna vara kavitation i pumpen men då borde det vara stopp i systemet nånstans och det verkar det ju inte va. //Claes |
|
|
Kom ni underfund med vad detta var? Jag har samma problem i min 525ia -95. /Erik |
|
| På min bil sitter pumpen i nån plasthistoria som är "stötdämpad" med klickfästen osv. Kan inte vara nåt där som har släppt så pumpen ligger an mot något annat och vibrerar och ger stomljud? | |
|
Det sitter en ventil till tankavluftningen i motorrummet och den kan ge upphov till konstiga ljud när den blivit gammal och inte fungerar till 100% längre. Dessa ljud kommer dock inte vid gaspådrag. Har råkat ut för detta på några E34:or. //Göran |
|
|
Tack för er info, Ljudet kommer inte vid gaspådrag utan när man släpper gasen och motorn varvar ner till tomgång. I mitt fall har ljudet även börjat komma vid tomgång (oavsett växel-läge på automatlådan). Låter intressant med tankavluftningsventilen. Jag hade bilen inne på verkstad för något år sedan (p.g.a krossad tank-nivågivare ty vakuum i tanken). De bytte då filter till tankavluftningen, men nämnde inget om någon ventil. Låter som att det skulle vara någorlunda enkelt att byta ventil själv. Var sitter den? Var får man tag på en ny ventil, och ungefär vad kostar det? Mycket tacksam för info angående detta. /Erik |
|
|
Typiskt för mina bilar som haft problem med tankavluftningsventilen är att den är tyst vid gaspådrag men låter vid gasuppsläpp och stillastående med tomgång. Ljudet fortplantas via avluftningsröret under bilen och det gör det svårt att höra vart det kommer ifrån när du sitter inne i bilen. Ljudet kommer av att ventilen inte är helt tät när den är stängd. Jag försökte ta isär huset och rengöra den med resultat att alla 4 hakarna som håller ihop de båda halvorna gick sönder. Försök inte detta. Jag fick i alla fall se hur den såg ut invändigt. Problemet är att det fastnar små partiklar från kolkanistern på ytorna som skall täta. Den kanske går att rengöra med WD40 eller liknande och lite tryckluft. Ventilen sitter monterad på på en slang till vänster i motorrummet, lite ollika placering på olika bilar har jag sett. Sitter även ansluten en kabel med ett 2-poligt kontaktdon på den. Den kostade ca 700 kr för 2 år sedan på BMW, vet inte om den går att hitta någon annanstans. Så här ser det ut ien av mina bilar, ventilen är pos 1 Länk. //Göran |
|
|
Tackar för mycket precis info. Den satt i motorutrymmet bakom vänster strålkastare. Har beställt en av BMW för 650 kr. Bara för min nyfikenhets skull; Sitter denna på returledningen till tanken, eller finns det ett särskilt avluftningsrör? Är den stora burken på bilden ett filter för luften? Varför behövs en ventil? Kan det inte alltid vara öppent? När öppnar/stänger ventilen? /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.