AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
479

Min 535i har motorras!

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jag körde ganska snabbt en vända ner till kielterminalen i gbg igår. Varför jag gjorde denna 20milsrunda i ett huj är en annan historia...

Men till mitt problem; Jag märkte inget ovanligt med min kära BMW när jag susade ner till gbg, och på vägen hem tyckte jag den gjort bra ifrån sig och lät det gå lite lugnare hem. Parkerar i garaget, går ut lite senare på kvällen och ser en flod av kylarvatten på väg mot golvbrunnen.

Jag öppnar huven och ser att den korta kylarslangen mellan toppen och blocket spruckit. Okej, jag tejpar ihop den och kör till BMW och köper en ny imorgon tänker jag. Lyfter sen på locket till kylvätskan och ska fylla på det som runnit ut. Brun trögflytande gegga droppar från locket!

På min lokala BMW verkstad säger det att det är toppackningen som gått (vilket låter vettigt) och att det ska kosta 7000:- att byta den! Och då hoppas vi att det inte är mer som gått sönder vilket är troligt säger verkstadkillen...

Med dem jag hört går det knappast att byta toppackning själv. Okej om det blir 7000:-, men om det inte räcker då?

Vad ska jag göra?
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Nu när toppen har rasat, istället för att reparera den så kanske det går att byta de trasiga delarna till trimdelar istället? Vilket företag kan utföra detta till en vettig slant?
Hello Nasty
Har du inte tummen mitt i näven så kan du lösa detta själv.

Kolla med en verkstad om du kan få titta eller kopiera sidor som förklarar med text och bilder hur du ska gå till väga. (verkstadshandbok eller liknande)

Sotningssats från 1500-2000kr, ev slipa in ventilerna ca:1000-1500kr lite ny olja filter glykol så mer än 4000kr ska du inte behöva ge för kalaset.

Då har du en nyrenoverad topp, (slipade ventiler, nya tätningar)

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Me
50
Melin
535i -89
528i -77
Sotningssats 1300kr på notornord
ja bytte lite till saker när jag renoverade min
trimkam Cat Cam 3400kr
vippor 1600

du kanske blir tvungen att plana toppen Ca 1000kr
kolla så att ventilerna är täta också när toppen är av pris????
plus som sagt olja, oljefilter, glykol

GASAR TILL DET RASAR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.