AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
981

Luftat kylsystem 523i -98 , bubblor kvar?

at
140
ataim
523i -98
Har läst många inlägg samt Hassos mektips för att göra rätt.
Expansionskärlets infästning sprack o kylaren med den. hann dock aldrig koka som tur var.

Bytte då kylare och termostat.
Har luftat och donat och allt verkar som det skall - inget läckage,
har full värme i kupén (svettigt att checka dessa högsommardagar!) , tempmätaren pekar på normal ([LÄNK]
då jag prövat bilen genom att krypköra (tom i köer), har kört fort,
har kört 50-90 km/h och allt är normalt.

Allt frid o fröjd - men!!
Vid två enstaka tillfällen har tempen stigit till strax innan rödmarkeringen på tempmätare (under lång krypkörning båda ggrna). Ena gången rullade jag långsamt och länge med avstängd motor men med tändning på för att se hur det gick med temperaturen. Tempen håller sig hög men så plötsligt sjunker temperaturen ned mot normal, jag startar bilen - fortf under rull och tempen stabiliserar sig snabbt till normalläget.

Andra gången kunde jag inte låta den rulla (uppför i stan :-). Körde då åt sidan och stängde av motorn. Står ett bra tag, tempen ger sig inte av nedåt. Jag provar då att starta och köra undan än bättre - helt plötsligt släpper ngt till och tempen sjunker snabbt.

Upplever som att något släpper till men vet inte vad som triggar.

Gissningar
1) att det ändå finns luft som sedan rör sig bort (då det släpper)
2) termostaten öppnar ordentligt (har låst sig i för stängt läge - trots ny termostat)
3) Att fläkten får fart (den viskosstyrda - ser ingen annan).

Blir inte klok på detta, och tyvärr inte helt lugn. Vi hade tänkt åka på sommarsemester genom Europa - och ett totaltopp kunde vara förödande på semesterhumöret!

Någon idé vad det kan vara? Då det mesta är normalt 99% av tiden är jag för tillfället ställd.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja du har nog en luftficka som springer runt i systemet misstänker jag, det kanske vore läge att ha en skruvmejsel i dörrfickan och lätta på luftskruven vid termostathuset när fenomenet händer, termostaten får problem då den bara öppnar i kontakt med vatten.

///MVH Hasso
Länk
at
140
ataim
523i -98
Tack för tipset. Gjorde en vända idag med full värme. fick aldrig ngn värmestegring. Provade sedan "tricket" att låta restvärmen gå och öppnade luftskruven vid termostaten (motorn avstängd).
Något lite aktivitet.

mvh Lars

at
140
ataim
523i -98
Felet har inte försvunnit - trots skruvmejsel i högsta hugg.

Åkte safarin på Kolmården igår och den började gå varm - många bilar i sakta mak. Var blev det som mest kritiskt? Jo hos lejonen!

En av deras personal kom innan dess "Något problem med bilen?"
"Ja den blir varm, hur vet du det?" "Det är en likadan BMW framför och den kokar, det är vanligt här. Det verkar som att inte bimetallkopplingarna slår till på BMWerna".

Något likande sa bärgaren när han hämtade bilen på E4/E20.

Sålunda verkar det känt att BMW, E39or i alla fall, kokar lätt.
Dessutom börjar det luta åt att nr3 av tidigare hypoteser stämmer mest - dvs kylfläkten förlorat rätt funktion.

Hur kan man checka upp en fläkt? Går de att justera om den förrykt tillslaget till högre temp än normalt?
Är byte enda åtgärden?

Tror mest på kvarvarande luft i systemet. Viskokopplingen går bara in om luftflödet genom kylare och kondensor blivit riktigt varm, och då har även elfläkten framför gått in och varvat upp på max. Om däremot inte kylvätskan cirkulerar som den skall pga luftficka osv så blir det ingen ökad värme därframme och fläktarna vet inte att de skall jobba hårdare.

FP
at
140
ataim
523i -98
Det är inte lätt att diagnosticera. Dock kan jag inte hitta någon elfläkt - förutom den i kupén.
OK, det sitter ingen AC i bilen?

FP
at
140
ataim
523i -98
Hej. Jo förvisso. Där har jag dock inte tittat. Har följt detta och utgått från att det är kring det här det rör sig.
Länk

Skule det iså fall vara denna fläkt? Har aldrig hört den gå.
Länk

mvh Lars

Det är rätt fäkt, denna bör du kanske kolla upp. Den skall starta upp vid behov, har två hastigheter på din bil, styrs både av trycket i AC:n och temperaturen på kylvätskan.

FP
at
140
ataim
523i -98
Jag var till BMW igår för att prata med dem om problemet. Det gick mot viskofläkten. Jag fick känna på en ny och den var avsevärt trögare än min nuvarande. Det lät på dem som om fläktar "slits", om det är vätskan som ändrar egenskaper eller om den sipprar ut med tiden visste de inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.