AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.586

Tips för ett billigare M ägande :)

Sida 2 av 2
min har automat när jag känner för det ;)
Det stämmer faktiskt att M3 USA-Spec gick att få med automatlåda, mitt påstående tidigare i tråden var följaktligen felaktigt. Man lär sig något nytt varje dag på Autopower :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Citat från artikeln:
Har du inte tänkt att byta bil finns det många sätt att få ned bilkostnaderna på. För det första kan du lära dig att köra ekonomiskt, så kallad eco-driving. Det minskar bensinförbrukningen med upp till 15 procent.

Lysande, att trampa hårt på gasen är ekologiskt :)) Jag skall nog bli miljöpartist.

/ Fredrik
En intressant frågeställning är; Vad är en M-bil är det något att tycka om eller finns det fakta? Stämmer listan på M Registry? Länk Gör den det är Z8 inte en M-bil trots M-motor, ännu mer förvånade är att M540i skulle vara en M-bil när den nästan likadana 540iM Sport inte är det, är detta verkligen upp till enskildas tyckande?

Mvh Stephan
///M bil eller ej...

Borde inte skillnaden i chassinummeret vara gränsen ?

WBAxx... = "Vanlig" bmw
WBSxx... = Motorsport

Finns inte WBMxx... också ? Trode det var M i stället för A...

Storebror Kilander
S38B38; Den varianten tror jag inte många håller med om...
För då är inte M635 CSi en M-bil... Länk

Mvh Stephan
Kalle:
Just så var det när det gäller Z8 och alpinas version, tackar.

Jag visste att USA M3 E36 finns med automat men som du skrev eller jag trodde du menade. Ingen M motor ingen M bil ;)
Och huruvida S50B30US och S52B32 verkligen är M motorer är ju ofta disskuterat. Däremot är de M bilar.
Jag bestämmer härmed att en riktig M-bil skall ha M-motor och vara monterad i Garching. :D

Det får den lite lustiga följden att den enda standard-M3:an som är en riktig M-bil är M3 E30 Cabrio. :)))

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Kalle; Dom Sydafrika tillverkade M5 E34: orna är alltså inte M-bilar? Good to know=)

Mvh Stephan
Och ytterligare något som inte M635 Csi uppfyller, den är tillverkad i 2 fabriker, Osnabrück och Dingolfing samt saknar S i chassinumret, ändå har jag aldrig tidigare hört den klassas som annat än M-bil.

Om vi ska vara seriösa, varför är Garching viktigt? Den faktorn känns något konstgjord, påverkar det hur mycket ombyggnad som gjorts på grundmodellen? Som sagt intressant fråga, men finns det någon sanning bland tyckandet?

Mvh Stephan
Nej, det är just M635 CSI det faller på.
Annars tycker jag att det stämmer bra på de internationella modellerna
blir lite hårdare gallring men tex. M535 tycker inte jag klassas som m-bil.

Storebror Kilander
320iS och 745i SA då? Den sistnämnda är väl för okänd för dom flesta så någon bestämd uppfattning är svår att ge, M535i E12/E28 samt Z8 kvalar inte in? Är Alpina B6 3,5 S fortfarande en M-bil? Den har ju S i det överstrukna chassinumret och lämnade BMW som en M3, varför dom därför ingår i siffran 18204 tillverkade 2-D M3 E30.

Mvh Stephan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Alpina B6 3,5 S kan väl knappast vara en M-bil då det inte ens är en BMW (tror jag) vilket väl måste anses som ett grundkrav.

För Alpina var väl ett eget bilmärke även på den tiden?

Hade jag ägt en B6 3,5 S hade jag iofs lätt kunnat leva med att det inte kan kallas M-bil ;)

Racerbilen: Länk
Grunden till varje Alpina B6 3,5 S var/är M3 E30 som varje enskilt exemplar fortfarande är i BMWs papper, så visst är 3,5 S en M-bil vilket dess överkryssade chassinummer även säger, kan BMW rå för att andra företag bygger om deras bilar? Hartge H50 V8 byggd på en M3 E46 är ju fortfarande en M3 E46 men med bytt motor, om dessa bilar inte är M-bilar, går det alltså att minska antalet tillverkade M-bilar genom att bygga om dom, något som är ett märkligt fenomen minst sagt.

Alla Alpinas bilar "undantaget pre-83 bilar samt US-version V8 Roadster" har vad jag vet ett överkryssat BMW chassinummer, vilket innebär att det inte går att lägga i hop antalet tillverkade, till exempel 850 CSi och Alpina B12 5,7 Coupe eftersom Alpinas bilar är ombyggda CSi: er.

Dom två nämnda Alpina/M-bilarna är unika med att platsa i båda lägren, kul=)

Mvh Stephan

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är det inte en viss skillnad på Hartge och Alpina?

Jag har fått för mig att Alpina räknas som en egen billtillverkare till skillnad från tex Hartge.

Dvs märket blir Alpina och inte BMW längre.

Är inte detta anledningen till att man betydligt enklare kan regga in en Alpina jmft med tex Hartge eller Schnitzer moddade bilar?

Den skillnad jag uppfattat mellan Alpina och andra BMW tuners är att Alpina tagits sig besväret att registreras sig som egen tillverkare, på övriga punkter tror jag inte Hartge/AC Schnitzer ligger bakom Alpina i byggkonst, alla tre utgår ju från redan färdigställda BMWbilar, "på senare år har åtminstone Alpina kunnat beställa bilar minus det som dom ändå skulle ha bytt ut, då halvfärdigställda i Garching=)" som från BMWs sidan fortfarande är sådana, jag tror inte BMW vet vilka enskilda exemplar som byggts om av respektive tuner, alltså alla B6 3,5S/B12 5,7 Coupe är i BMWs papper M3 E30/850 CSi.

I Tyskland är det inga problem att registrera en AC Schnitzer, vilket våra krånglande myndigheter inte klarar, allt är testat och godkänt, det går inte att hänga på en frontspoiler utan godkännande i Tyskland, så se inte ner på övriga tuners, Alpina hade inte eget chassinummer innan 83 = det går inte regga en B7 Turbo E12 i Sverige, om man inte fuskar och använder en 525-75: s chassinummer och reggar som ombyggt fordon, vilket åtminstone ett ex står som.

På Tyska fahrzeugbrief står BMWs chassinummer med på Alpinabilarna, hade det varit så att Alpinas bilar upphört att vara BMW bör inte dom bilarna komma upp när man söker i BMWs ETK, företeelsen upphört att vara BMW låter märklig i mina öron, är inte en Gemballa GTR 550 fortfarande en Porsche? En Brabus EV12 fortfarande en Mercedes? Om en ombyggda sådana.

Mvh Stephan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stephan, du missförstår mig. Jag ser absolut inte ner på Schnitzer eller Hartge, tycker det är mycket tråkigt att dessa inte enkelt kan reggas i Sverige.

Men om jag inte missuppfattat det hela är Alpina formellt en biltillverkare vilket inte Hargte eller Schnitzer är, där ligger skillnaden (tror jag). Vem som ligger för vem när det gäller byggkonst har jag ingen uppfattning om. Personligen gillar jag många av Hartges monsterbyggen.

ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Finns det något som heter "billigt" ägande av M-bilar.
Skall bilen skötas om ordentligt, spec. med tanke på fartresurser etc. så blir man nog tvungen att kosta på bilen. Men det är väl en fråga om preferenser?
Ett tips: Egen BMWverkstad eller egen BMW återförsäljning alt. som firmabil i annans företag.

"Hellre äter jag själv än ser mina barn svälta"

Björn; Okej, Jag håller med dig, det borde gå att registrera Schnitzer/Hartge/Brabus mfl. I Sverige, går det bra i Tyskland, borde det gå bra här.

Ja Alpina är en biltillverkare formellt, men alla deras bilar är ombyggda BMW, så det är skillnad jämfört med till exempel Morgan som bygger hela vägen, that's my point, och när bilarna har dubbla chassinummer så står dom ju med i båda läger.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.