|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 320i 1997 och är lite osäker på vad serviceindikatorerna menar. Det står i min handbok att när den lilla "klocksymbolen" lyser (vilket den gör) är det oljebytesdags. Men visst är det bara för bromsoljan? Sedan är jag nere på oranga lampan och Inspection lyser. Så jag bör byta bromsolja och göra "Inspection I" - eller? Jag tänker fixa det själv och har en liten serviceåterställare, men är osäker på klocksymbolen...för jag har en "oljeåterställare-knapp" men det är väl bara för motoroljan och då skall väl "Oilservice" lysa i form av text om det vore motoroljebyte? Kan någon räta ut mina frågetecken vore jag tacksam. | |
|
Först .. BromsVÄTSKA .. det är EJ en olja. Klockan = byte av bromsvätska Oil = Oljebyte "bara" Inspection = Service alltså.. orange = dags att göra det röd = Du borde gjort det.. Äru me? :) |
|
|
Givetvis byter man oljefilter varjegång man byter olja. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack då har jag det klart för mig, ungefär som jag trodde! - Ja, det är ju faktiskt ingen olja :) - Absolut, byter filtret också.... När jag ändå är i farten, bromsvätskan är väl ändå något som bara påverkar bromsprestandan. Jag har väldig fina bromsvärden och dessutom nya skivor+klossar. Om bromsvätskan inte byts just nu så lär väl bilen knappast slitas mer? |
|
|
Bromsvätska drar åt sig vatten (hydroskopisk). Byter du inte bromsvätskan så rostar bromssystemet innifrån. Dessutom kan du ha jättefina bromsvärden EN gång på besiktningen, men när du skall tvärnita på motorvägen två gånger i rad går pedalen i botten eftersom bromsvätskan kokar. Bromsar är ett säkerhetsystem för dig och alla andra. Slarva inte med det, varken du eller jag vill ha en bil i baksätet bara för någon inte orkat byta bromsvätska. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Finns deluxe mätare som värmer bromsvätskan och säger vilken kokpunkt den har, bättre än dom "vanliga" som bara visar % vatten i den. Men, är inte många kr att byta, bara omständigt :) |
|
|
Okej...ja då kan det va' bra att byta. Det handlar inte om att orka. Alla har en egen askept på vad man lägger ned angående tid och pengar på sin bil. Säkerhetsmässigt borde ingen bil efter 1995 få köra på vägen om man skall börja hårddra saker. Varför inte byta skivor+bromsar+ok+vätska varje år? - Jo, det blir dyrt....men säkert såklart. |
|
|
troylee > En liter bromsvätska kostar knappt 50:- på biltema, du luftar hela bromssystemet på mindre än 45 min... Dessutom spar du pengar genom att undvika framtida utgifter som rostiga bromsrör och bromsok. Allra säkrast är att låsa in sig i ett bergrum och inte köra bil alls. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Ja, jag tänker ju byta vätskan.... Det jag bara syftade lite på är att ingen är perfekt. T.ex. så är det nog säkrare att inte ha en snabb BMW utan att aldrig köra fortare än hastighetsbegränsningarna - vilket jag tror 95 procent på det här forumet ändå gör. Så en liten detalj som att inte byta bromsvätska blir ganska ointressant om man skall börja anklaga folk att vara oförsiktiga mot sina medtrafikanter :) |
|
|
Måste bara påpeka att självklart är det en säkerhetsfråga och man undviker rost i systemet. Men, lufta bromsar är det i särklass tråkigaste jag vet, inte svårt eller tar tid, men det är så överj.vligt trååååkigt :) Tvättar hellre fälgarna med tandborste i 3 timmar.. typ.. |
|
|
troylee > Självklart är ingen perfekt! Även om bytet av bromsvätska kan ses som banalt så är det trots allt en viktig del i det mest effektiva säkerhetssystemet du har på en bil efter ett sunt omdöme. Jag var också av den åsikten att fräsch bromsvätska är väl inte så viktigt, ända tills jag provade bankörning... Känslan av att bromspedalen går i golvet när du närmar dig en kurva i 150 km/h är inte särskilt skön... Om nu 95% av forumanvändare kör fort så får vi väl hoppas att de har sina bromsar i god kondition så de kan stanna för oss sniglar som ligger och blockerar vägen... :-) /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Hehe, ja vi får hoppas! Alltså, jag håller ju såklart med dig - det är mer att det är ett ganska intressant ämne när allt kommer omkring :) |
|
|
Bromsar ÄR viktigt, jag vill helst ha BIG brake kit från Brembo, men i sommar får black diamond skivor och belägg duga, sprillans nytt runt om så jag borde klara mig denna sommar.. ...med ny bromsvätska också :) Men va hjälper det när bromsarna inte pallar hettan.. :( faaaaaaaaaaaaaaading som det heter.. |
|
| kostar ca 1000 att byta bromsvätska, hur länge lyser den gula lampan på serviceindikatorn? vad händer när den röda tänds? bytte olja själv inför besiktning i feb, men ska lämna in bilen på oljebyte snart (gul lampa lyser). är det undergång om den röda tänds? 2200 billigt för byte skiva belägg fram? med delar å arbete | |
| nollar klocksymbolen gör man när batteriet varit urkopplat en liten stund | |
|
1000:- för byte av bromsvätska? Det är rent horribelt dyrt, speciellt då 90% av alla verkstäder bara suger ur den gamla vätskan ur behållaren och inte luftar igenom systemet. 2200:- är ett helt OK pris om det avser BÅDA sidorna fram. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
magican...Vem har lurat i dig att bromsvätska inte är en olja? Bromsvätska=hydraulvätska, bromssystem=hydraulsystem, hydraulvätska=OLJA! ser du sambandet? Hoppas att ni inte häller i annat än olja i bromsarna. |
|
|
Att byta skivorna fram (+ belägg) är inte så svårt, tar kanske 2 - 3 timmar första gången. Det finns mektips här på Autopower. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Appropå reset av bromsvätskebytes-lampan, Cruser: Tar man bara av en batteripool? Hur länge? För min lilla servieåterställare som har antingen Inspection-reset eller Oil-reset lär inte fixa jobbet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.