AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.131

Servicebok hur viktig är den?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena
Som rubriken lyder, hur viktigt är det att en bil (BMW) man vill köpa har servicebok? Att det ska finnas på en nyare/dyrare bil låter väl rimligt, men låt säga en 18år gammal bil som gått ca 20.000mil på mätaren med ca 15 ägare.

Ska man köpa eller låta bli?

Hur mycket ska man dra av på det generella priset för en modell som saknar servicebok? Eller hur mycket sjunker värdet på bilen som saknar servicebok?

Om det är en E30 318 eller en E30 M3 spelar det någon större roll?

Behöver omgående svar!
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Inte speciellt viktig i sig eftersom den här typen (läs ålder) av bilar ofta servas utanför serviceboken. Dokumenterad skötsel är det viktiga, om det sedan består av fullstämplad servicebok eller ordnad kvittopärm är egentligen sak samma.

Visst serviceboken har lite extra status och avsaknad är alltid ett litet minus.

Priset på en sådan bil styrs i betydligt högre grad av allmänt skick och dokumenterad historia, så därför går det inte riktigt sätta ett pris på serviceboken.

/G
z3mpower:

Några av köparna skulle nog klara sig utan service bok andra inte om jag skulle köpa en M3E30 skulle jag kräva service bok om det var en E30 318 skulle jag nog inte vara lika hård.

Har du tänkt om på M5:an?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Gasa: Ska kika på bilen i eftermiddag med egna ögon, så får vi se vad jag tycker. Nu är det en E30 M3 som jag syftar på, så därför känner jag mig lite osäker.

Tjena Starre, Nja, står fortfarande i valet och kvalet. Problemet är att en M5:a inte går in i vårt garage! Inte heller får man in en barnvagn där bak! Varför gjorde inte BMW en E39:an M5 kombi. Å andra sidan så är inte en kombi en sportbil (bortsett från min gamla Z3 M Coupe).
Så du fortsätter att hänga här på forumet, du har ingen ny BMW?

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3mpower:

Bygg om garaget:)) eller skaffa en mindra vagn varför göra det svårt.....

En E30M30 med rätt historik låg milar hade jag krävt en service bok men om det är en halv skabbig M3E30 om det nu finns ngr så hade det inte varit A och O med bok.

Har du länk till bilen?

Klart man fortsätter hänga kvar fast M3E46 den saknar man hekt klart.......suget blev ju knappast mindre efter träffen i måndags.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Missade träffen i måndags (jobb och barn).

Även om bilen jag kikat på är lite skabbig enligt tidigare ägare (de två näst senaste) så planerar jag att lägga ner en del arbeta och göra den top trim. Frågan är ju då om det är någon ide om jag en vacker dag blir tvungen att sälja bilen och den då saknar dok. men är i fint skick.

Garaget går ej att bygga om, får inte ha större (för liten tomt), så en E30 M3 är ju mindre och går in. Dock klart mindre familje vänlig. Kan tänka mig att min sambo skulle föredra komforten i en E39 M5 mot E30 M3. Men lite måste jag också få bestämma.

Länk till bilen: Bilen är borta! låg annars på blocket.

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Stekaren
Den är egentligen inte alls viktig. Servicen i sig utgör skicket på motorn. Boken bekräftar en service men man ser lika gärna på motorn om den varit servad eller inte.
Z3mpower:

Det fanns en vit med ca:13500 mil på mätaren på autobörsen utan bok dock lite högt pris ca:130TK

Det finns barn flickor:))
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Den måste vara såld för jag hittade ingen på www.autoborsen.se, eller finns den bara i tidningen?
130' utan dock då ska den var satans så fin!

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Starre menade nog här på Powerbörsen ;-)

Länk

Mvh Jimmy
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Fel av mig, såg att det inte var mycket som stämde med Starres beskrivning förutom att båda var vita :-P

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.