AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
449

PÅ MED SOMMAR DÄCKEN!!!

Al
35
Alex_Bmw
320i -88
Ringde Pappa blå idag ang hur det är med sommar däck...
Till alla som inte visste, man får ha sommar däck även på vintern...
Kolla bara in 4 kap 18§ i trafikförorningslagen eller nåt...
Länk
Så det är bara att sätta på sommar däcken...
HURRA!!!
Vinterdäck behövs enligt lag endast då det är vinterväglag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
alec visst du inte det förrut.
Sitter på sedan i lördags.
Även låg yttertemperatur räknas som vinterväglag inte bara snö och is.

MVH
Hasso
GOOOOOD MMOOOORRRRNNNING VIETNAM!!!!
nää skojar lite, men så ligger det till.. så länge det inte har snöat ute så är allting lugnt...

--------
X
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Har det inte snöat ute då?

Skämt o sido, fattar vad du menar.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det minusgrader får du böter om du har sommardäck
enligt länsman när jag ringde och frågade, när det slog om från +10 till -10 på ett dygn.Trots snustorrt på vägen.

MVH
Hasso
Varför ta av dom? ;)
Hasso: * Vinterväglag
Det är polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Under en dag med ren och torr vägbana i januari kan alltså en bilist köra med sommardäck. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken samt man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp.

Saxat ifrån Vägverkets hemsida.

Mvh
Patrik 325i -92
Aldric
Däck som hårdnar pga kyla är ju bara en ursäkt för att ladda lite extra så man får värmt upp dom.

Eller?!?
netsix
Själv satt jag på dom förra måndagen.

Saxat från trafikförordningen:

18 a § Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december-den 31 mars när vinterväglag råder.

Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt 2 § lagen (1994:2043) om vissa besiktningsorgan på fordonsområdet för besiktning,
2. om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre,
3. om fordonet är registrerat i utlandet, eller
4. vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
Vägverket får föreskriva att fordon även i andra fall än som avses i andra stycket får brukas trots bestämmelserna i första stycket om det kan ske utan att trafiksäkerheten sätts i fara. Förordning (2001:667).

Alltså, om jag skulle bli stoppad när det är minusgrader men vägen är snustorr skulle jag bestrida detta ända till domstol. För enligt min tolkning är det inte vinterväglag då. Åker numer omkring med trafikförordningen i bilen :)

Skulle vara kul att se någon statistik på hur mycket olyckorna har sjunkit efter att dom kom med lag om vinterdäck. Jag tror att man kör lite snabbare istället för att man känner sig säkrare och ökar därmed olycksrisken.

/netsix
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det är som sagt en tolkningsfråga som allt annat när Länsman är inblandad, men det är ju så att det är han som skriver ut böterna och vill man slippa dom så är det förmodligen bäst att rätta sig efter vad dom säger när man frågat???

MVH
Hasso
Jovisst, det skadar ju inte att slippa en massa krabb.

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.