|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur har det gått med bilen, vad var fel? Har samma problem med min nu :/ |
|
|
Har legat på is ett tag... Ingenting har hänt ska försöka varva upp motorn och se om det läcker i nån slang till att börja med .. Sen ev ska nån som kan bmw kika på den ... |
|
|
Andra felkällor kan vara läckage i slangar till från kylare etc. Svårt att se. Små sprickor släpper ut en del vätska när man kör, ungefär som dina mängder. Har bytt två slngar på min 535. Vattenpunpen är också en liknande felkälla. Slangar är billiga, kolla dessa först innan du häller i Holst (som iofs är bra). Matthias |
|
|
Gjorde ett komptest på motorn igår. Låg på runt 11-11,5 på alla cylindrar utom en som låg på strax under 9. Vad tror ni topppacknig eller toppen? Hoppas ju på att det bara är packningen. Den har aldrig kokat för mig, men kan toppen spricka iaf? Daniel |
|
| Hur ser det ut under oljepåfyllningslocket och i ventilkåpan? Är det en grå/kola färgad olja där får du in vatten i motoroljan. Jag skulle rekommendera dig att provtrycka systemet hos en verkstad. Tyvärr är det så på M20 att utmattning i materialet gör att topplocken spricker, och då väldigt små sprickor på konstiga ställen som man inte ser. En provtryckning av topplocket är oftast det enda som kan avslöja det. På min 525i M20 med 27000 mil på mätaren var det en spricka i toppen som inte gick att se. Det hela började med att det försvann lite kylarvatten, fick fylla på ca 2L / vecka. Sedan såg jag att oljan var missfärgad. Nu går bilen klockrent igen efter att jag köpt en ny utbytestopp på BMW. | |
|
Tog en koll på oljan... den såg snarare brun ut än kolafärgad och absolut inte grå... Vad kostar det att provtryck toppern? Mitt kylarvatten verkar försvinna del en viss gräns, sen försvinner det inte mer eller iaf långsammare.. Har precis bytt vattenpump på den och som sagt komptestet var ju inte helt OK. :( |
|
|
Är det någon som kan rekomendera den där motorsvetsen? Någon som har använt det med lyckat resultat? |
|
|
Jag har använt motorsvetsen men den tar lite vatten ändå... Så jag kan inte säga om den är bra eller dålig... Men om du använder den så se till att få bort all glykol först ur system skölj noga och mycket.. Se länk: Länk Någon som har erfarenhet av att svetsa toppen... Har hört att det kan vara en variant.... |
|
|
glöm allt vad alla säger troligen viskoskoppl till fläkten som är slut då bygger kylsystemet lite mer tryck än vanligt vilket resulterar i att kylarn trycker ur sig några droppar varje gång du stannar bilen man ser knappt tempskillnaden på mätarn handlar bara om någon millimeter på mätarn innan bilen börjar trycka ur sig vatten. Hade själv samma problem i våras somras (Och alla var helt säkra på att det är topp eller toppackn "det är BMW" skitsnack!! nu har jag bytt fläkt koppl och bilen funkar klockrent) kan vara värt att kolla iallafall ,börja i den billiga änden M.V.H Hillbom |
|
|
Nu har jag bytt topppackning på min och det verkar gjort susen.... ska dock återkomma om några dar så jag vet att den säkert inte tar något vatten.. To be continued..... :D |
|
|
Hur kollar man viskoskoppl till fläkten enklast möjligt... ??? Om slut vad kostar det och fixa ??? |
|
| när bilen är varm tex vid stillastående tomgångskörn ska fläktkoppl "nypa" och fläkten ska följa med men när den är paj så gör den inte det på min kunde jag sätta fingret på fläkten och den stannade ej att rekomendera ifall fläkten funkar ,men är man lite försiktig så går det ,obs är kopplingen paj så behöver man bara peta på den så stannar den en ny viskos till min kostade 1700:- på bmw en beg på skrot 600:- dock inte att rekommendera väldigt svårt att kolla om dom funkar när man inte kan köra motorn och en jag känner gick igenom 7 st innan han hittade en som funka (vanligt fel???!!) | |
|
hillbom så om man kan köra in fingret i fläkten och den stannar på tomgång är viscofläkten trasig? Jag har nämligen problem med att kylarvätska försvinner, på 10mil försvinner det 5mm i nivån på kylarvätskan och på 200mil behöver jag fylla på med 0.5-1liter glykolblandning, inte så mycket men bilen tog inget vatten tidigare. Dock läckte min gamla kylare och jag körde bort flera liter kylarvätska pga det vid ett tillfälle, men tempmätaren var aldrig inne på det röda fältet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.