|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyss köpt en 325a M50 vanos... Helt orginal förutom chipp (inget varvstopp) Motorn har ett knackande ljud (misstänkte en lyftare eller kam) men nu funderar jag om det kan vara något med vanosen på insugskammen? jag upplever bilen slö och ingen "vanoseffekt" utan en helt jämn effektkurva, vad kan va fel? Mvh Micke Gasar Tills Det Rasar | |
TobbeBMW |
Är inte "Vanoseffekten" att det blir en jämnade effektkurva?? Min har inte vanos o den har en stegrande effektkurva vid ca 4000 varv. Du har ju också M50 motorn. Tyvärr så verkar många ha problem med just vanosen o det verkar ju inte vara det billigaste att laga/byta ut heller. |
|
E du säker att det är vanosen som krånglar? Har aldrig hört att M50 motorn haft problem med det, däremot M3:orna. TobbeBmw: M50 med vanos har nästan samma effektkurva som M50 utan vanos. I min kände jag en markant skillnad vid 3500-4000 varv. Chip och utan varvstopp, låter inte hälsosamt...kan kanske vara sliten kamaxel. Mvh, Jan. |
|
|
hur mäter jag upp om vanosen funkar? Gasar Tills Det Rasar |
|
|
någon? Gasar Tills Det Rasar |
|
|
HAr donat toppen på min gamla -93:a med Vanos men det var ett tag sen! Ta av ventilkåpan, Vanosmekanismen sitter fram till höger på toppen. Från utsidan kommer det oljeledning som går in i Vanosenheten, ta bort den och ta tryckluft och blås med i hålet, då ska kammen vrida sig när det blir tryck i Vanosenheten! Hur du kollar upp elektroniken som ska öppna för oljan vet jag inte, jag använde Bentleys verkstadshandbok när jag höll på med min bil, i den står det mesta! |
|
|
okejs, tack för tipset Gasar Tills Det Rasar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.