AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.079

Problem med Bilprovningen!!!

Frågan gäller inte min 525a utan mina föraldrars 525a -93.
Bilen är importerad -95 och blev godkänd igenom besiktningen utan blinkers i sidan på framskärmarna.
Detta blev ett påpekande på besikningen förra året men nu är det dags för ny besiktning (nr: 4) och bilen kommer garanterat inte gå igenom i år pga. av detta.
Vad f*n ska man göra, vill ju inte gärna ta hål för blinkers...!? Snyggast utan!!

Men det blir väl att ta hål för dessa sidoblinkers och sedan fakturera bilprovningen för arbetet, det är ju trots allt bilprovningen som har gjort fel, de har ju godkänt bilen utan blinkers 2 gånger inkl. regestrerings besiktningen ?!

Har försökt att söka dispans för detta men förgäves.

Några förslag om vad man ska göra ?!
Tacksam för svar!!

Om jag inte har fel för mig så är det krav på sidoblinkers, se det som att du haft tur förut men att verkligheten kommit ifatt dig!

Görs arbetet rät innebär det ingen fara för bilen, passa på att välja ett par vita så smälter dom fint in i karossen.

Surfa in på Länk
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Min bil är svensksåld men saknar sidoblinkers (det kanske finns sidoblinkers men då är de överplastade). Den måste ha klarat sig igenom besiktningen utan sidoblinkers minst ett dussin gånger.

Om någon besiktningubbe skulle kräva sidoblinkers på min bil skulle jag nog försöka fästa sidoblinkers provisoriskt på sidospeglarna på något sätt.
betriebsanleitung
Det är bara att sätta fast ett par lampor med kitt så länge och dra ett par kablar över skärmen in under huven
skulle sidoblinkers vara krav?

finns ju mängder av bilar som inte har det, en bil jag monterade det på som inte hade det orginal hade jag inte dragit sladdar till när jag besiktigade så jag plockade bort hela lamphållaren, dom sa ingenting om det, till nästa år glömde jag göra det, men dom sa ingenting då heller, lite skumt tycker jag.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Det har väl med årsmodell att göra?
Hejsan! Som tidigare skribenter nämnt så har du förmodligen haft väldigt överseende besiktningsmän. Jag har själv importerat en 525i- E34 diamantsvart... Var tvungen att montera dit blinkers. Men det var inte så tokigt som jag trodde... en BMW verkstad i Göteborg gjorde hål i plåtarna, rostskyddade och monterade vita blinkers, för endast 1300 sek. Jag tänkte precis som du innan, att det var snyggare utan...men så var faktiskt inte fallet... Vad gäller bestämmelser och annat för importbilar av senare årsmodell än -89 så krävs att de har samma utrustning som svensksåld bil av samma årsmodell. ( T.ex avgasreningssystem och blinkers) Strålkastarrengöring är däremot frivillig. Hoppas du blir klokare av detta inlägg MVH Calle
cu
146
curigan
528iat-00
Lagen säjer att bilar från -86 måste ha sidoblinkers.
Bi
17
Big M
520dA Touring -09
Tänkte bara säga att om bilen är importerad som flyttgods behöver man inte ha sidoblinkers. Man kan till och med komma undan avgasreningskraven sa min besiktningsman.

Mvh Mats
matwip
Tur att det inte var en jänkare med rött glas bak till blinkers. Där har man sett en del riktigt fula nödlösningar av gula blinkers när besiktningen har sagt sitt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.