|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Tänkte höra vad "expertisen" säger, jag vet att ja har anliggande bromsar fram men har även ett vinande ljud som uppstår i farter från 50 km/h och uppåt. Låter som att det kommer bakifrån men tänkte att det kanske skulle kunna vara så simpelt som bromsarna? Har även tittat och känt på bakhjulen och det verkar inte som om något lager skulle vara dåligt! så vad tror ni kan det vara bromsarna som låter? mvh // Jimmy | |
E30 Beemah |
sitter allt fast som det ska då?? E30 Beemah |
| ja? vad menar du som inte skulle sitta fast? | |
|
Enligt min erfarenhet så kan det bero på (i ingen speciell ordning) * hjullager * handbromsbackarna som sitter innanför de bakre skivorna * däcken (om lagren i däcket släpper så uppstår liknande ljud) * bakaxeln * färdbroms. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Tack för det svaret mugge! men eftersom ja ändå behöver byta bromsarna fram så gör jag det först och hoppas på det bästa.... Om inte annat så ska bilen in på besiktning snart så då lär väl dom gnälla om det är något annat? | |
|
Att byta saker på måfå och hoppas på att problemet löser sig kan bli kostsamt.... det är bättre att försöka luska ut var problemet ligger. handbromsen, är ganska lätt att avslöja... dra upp handbromsen ett eller 2 hack när du hör ljudet, då spänner du handbromsvajern som tvingar handbromsbackarna in i rätt rätt läge. upphör då ljudet så orsakas de av handbromsen. är det färdbromsen, så borde ljudet öka eller minska om man bromsar med ett lätt pedaltryck. Är det hjullager så borde ljudet ändra karraktär om du svänger kraftigt åt ena eller andra hållet (beroende på om trycket på hjullagret ökar eller minskar) Är det däcken så borde ljudet försvinna om du slänger på vinterdäcken Är det bakaxeln, då blir det något svårare. man får hissa upp bakvagnen och försöka snurra på däcken för hand och höra hur det låter. testa med detta. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Ännu mera tips... tackar för det! nej ja hade ju inte tänkt att byta ut allt på måfå men eftersom ja haft anliggande bromsar ett tag så har skivorna blivit skeva så jag har ändå tänkt att byta ut allt sånt. Men det där med handbromsen verkar ju lätt iaf ska pröva det så fort ja ska ut och åka! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.