AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.565

E34 = korrosionskalkon?

Sida 2 av 2
BMW E34 har ett relativt bra rostskydd, särskilt de sista årsmodellerna där vissa konstruktionsbrister (plåtfalsen under tanklocket t ex) var åtgärdade. Rostskyddet håller dock inte den toppklass som jag tycker att BMW borde ha strävat efter (jämför t ex Audi från samma år). E34 är dock definitivt rostbeständigare än de modeller som kom senare, t ex den bedrövliga E39.

Om man idag vill ha tag på en rostfri E34 (och det vill man ju), så kan man enligt min erfarenhet i princip utesluta alla Svensksålda/svenskkörda och helt inrikta sig på importerade. De senaste 3 åren har jag gått igenom ett 30 tal E34 i "rostfritt" toppskick, och konstaterar att begreppet "rostfritt" används ganska så hämningslöst, eller snarare aningslöst.

Jag hittade till slut en 94 som efter 10 000 välskötta mil i sydtyskland motsvarade mina krav. Nu skall jag försöka hålla den rostfri i många år till genom att sköta den som ett spädbarn. Nedre dörrlisterna är bortplockade, främre stänkskydd monterade osv.

På tal om Toyota Corolla så hittade jag den första rosten i hustruns nya pedantskötta (gissa av vem) Toyota Corolla (2003) efter 2 år..., en för övrigt riktigt bra bil.

Rostskyddet är inget som prioriteras särskilt högt i dagens konstruktioner. Även Audi och Porsche som enligt min uppfattning varit bäst tidigare har försämrat sitt skydd under senare år.

Ola

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Tack Ola!

Det var egentligen detta jag var ute efter ifrån början. Alltså att det pratas vitt o brett om pedantskötta rostfria objekt i toppskick. Något som sällan stämmer vid en närmare titt. Vid dessa närmare tittar har jag konstaterat att det är ganska illa ställt med rosten på E34 i allmänhet, något som iallafall överaskade mig.
Håller dessutom med om att bilar som gått i sverge har fått mycket stryk. Det är tydligen så att sydsverige + Danmark skall vara det mest korrosiva bilklimatet i världen.
Stackars min underbara 525:a...
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Hehe,objekt på blocket där det står "99,9% rostfri" och liknande bör man ju ta med en nypa salt asså...det anser jag är självklart att en bil som används får rost.Känns lite som att Du har hoppats på för mycket.Vill du ha en rostfri bil får du kolla på splånkens nya bilar.Efter 6-7 år börjar rosten så smått dyka upp på ALLA bilar.Som jag sagt innan,så har nog du kommit över riktigt misskötta E34or,för jag har aldrig haft problem med rost på mina.Inte mer än vad som får anses normalt.Fast iofs har jag sett riktigt hemska E34or.Det verkar som att har väl rosten fått sitt grepp på dom så går det snabbt.Men som sagt,se till att hålla lacken intakt!Minsta hål i lacken,laga direkt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.